خبرگزاری کار ایران

با هدف شناخت معماری ارگ انجام می‌شود؛

آغاز فصل هشتم کاوش باستان‌شناختی در شهر تاریخی بلقیس

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۲۷۷

آغاز فصل هشتم کاوش باستان شناختی در شهر تاریخی بلقیس تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  فصل هشتم کاوش در شهر تاریخی بلقیس از اوایل اردیبهشت ماه به مدت دوماه به سرپرستی احمد نیک گفتار در دو بخش داخل ارگ و شارستان آغاز شد.

  این کاوش‌ها در داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای موجود درآن، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدید کنندگان و همچنین فراهم کردن زمینه حفاظت ومرمت اضطراری و تکمیلی داخل ارگ و درمحدوده شارستان با تاکید بر تپه منار در حال انجام است.

  در فصل هفتم کاوش‌های باستان شناختی، در داخل ارگ، بقایایی از منازل مسکونی پیرامون یک حیاط مرکزی با یک سیستم آبرسانی با ساختار تنبوشه‌ایِ متصل به حوض انبار، کشف شد.

در شارستان در بخش معروف به تپه منار نیز یک صحن بزرگ با رواق‌های پیرامونی با یک ورودی آجر فرش کشف شد که ایوان آن مزین به گچبری‌هایی از نوع برهشته و در نوع خود از بی‌نظیرترین گچبری‌های دوران اسلامی در قرون پنجم تا هفتم هجری بود.

بنابراین احتمال بقایای مسجد- مدرسه سلجوقی را قوت داد. از کشفیات دیگر در تپه منار، ادامه تالار ستون دار(شبستان مسجد) ویک سیستم آبرسانی (قنات) است.

اولین فعالیت‌های باستان شناسی به صورت علمی در این مجموعه از سال 1386 آغاز و هر ساله به صورت مستمر ادامه یافته است.

شهر تاریخی اسفراین معروف به شهربلقیس در فاصله سه کیلومتری جنوب غرب شهر فعلی اسفراین و شرق روستای جوشقان قرار دارد. این شهر که دومین میراث خشتی ایران پس از ارگ بم است، بالغ بر 200 هکتار وسعت دارد و متشکل از سه بخش ارگ، شارستان و ربض است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز