خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

راه اندازی 38 بنیاد فرزانگان در کشور / شاخص‌های دیده‌بانی سلامت در کشور مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۵۵۸

رئیس سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی 38 بنیاد فرزانگان (حمایت اجتماعی از سالمندان) خبر داد و گفت: چنین مرکزی در تهران به زودی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح کارگاه آموزش کاربردی روش‌های اجتماع‌محور در بنیادهای فرزانگان سراسر کشور با بیان اینکه سالمندی پدیده‌ای فیزلوژیک است و با توجه به ارتقای شاخص‌های سلامت در جهان امید به زندگی به بیش از 80 سال رسیده است، گفت:‌ کشوری موفق است که برای سالمندی جمعیت خود برنامه ریزی داشته باشد.

بندپی با تاکید بر اینکه شاخص‌های دیده‌بانی سلامت در کشور ما مطلوب نیست، اظهار کرد: در بحث امنیت درآمد، وضعیت سلامت، توانمندسازی سالمندی و توانمندسازی محیطی به لحاظ روانی جامعه ما در شرایط مطلوبی قرار ندارد به عنوان مثال حمل و نقل عمومی برای سالمندان، معلولان، جانبازان، زنان باردار شرایط خوبی ندارد و ضرورت دارد که حضور افراد را در محیط‌های اجتماعی تسهیل کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین ابعاد چهارگانه شاخص‌های سلامت برای سالمندان بر عهده سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزارت بهداشت‌، آموزش و پرورش، بهزیستی، سازمان بازنشستگی، سمن‌ها و دانشگاهیان در سازمان مدیریت کشور برگزار شد به این جمع‌بندی رسیدیم که دبیرخانه شورای عالی سالمندان در سازمان بهزیستی مستقر شود و دو کارگروه رفاه و حمایت‌های اجتماعی و کارگروه سلامت ذیل آن تشکیل شود.

وی از گسترش بنیاد فرزانگان (مراکز حمایت از سالمندان) طی برنامه ششم خبر داد و گفت: آسیب‌های سالمندان تنها مربوط به حوزه سلامت نیست و مسائلی همچون تنهایی‌، انزواگری و عدم حمایت از سوی دستگاه‌های ذیربط را در برمی‌گیرد که زمینه‌ساز بروز آسیب‌های روانی در سالمندان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی مسائل نیاز به نگاه دولتی ندارد و ما سعی داریم در تمام مسائل رویکردی اجتماع‌محور داشته باشیم عنوان کرد: ما به عنوان حامی‌، هدایتگر و سیاستگذار در کنار افرادی خواهیم بود که قصد حمایت از سالمندانی را دارند که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد افراد زیر 20 سال و بالای 60 سال در کشور برابر است بر ضرروت توجه حاکمیت به این مساله و تدوین نقشه راهی روشن در این خصوص تاکید کرد.

معاون وزیر رفاه از راه‌اندازی 38 بنیاد فرزانگان در 26 استان کشور خبر داد و افزود: این بنیاد  در تهران نیز در حال شکل‌گیری است.

بندپی با تاکید بر اینکه ما در شاخص‌های دیده‌بانی بسیار عقب هستیم تصریح کرد: نمی‌خواهم رتبه کشور را اعلام کنم اما با تلاش اداره کنندگان بنیادهای فرزانگان می‌توانیم جهشی تا 15 پله‌ای را در این خصوص داشته باشیم.

وی همکاری با معاونت زنان ریاست جمهوری در خصوص توانمندسازی 45 هزار زن سرپرست خانوار را از دیگر اقدامات بهزیستی در خصوص بهبود شاخص‌های دیده‌بانی عنوان کرد و گفت: مساعدت‌های اجتماعی برای گروه‌های آسیب‌پذیر مورد توجه دولت است و سازمان بازنشستگی نیز پوشش بیمه تکمیلی را برای سالمندان در نظر گرفته است.

بندپی خاطرنشان کرد: در دبیرخانه شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی به مناسب سازی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها توجه شده است که طی جشنواره شهید رجایی به این دستگاه‌ها نمره خواهیم داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه روز گذشته الگوی دادگاه درمان مدار برای معتادان متجاهر رونمایی شد، گفت:‌ این افراد تا دیروز مجرم بودند اما امروز نگاه مجرمانه از آنها برداشته شده و به این نتیجه رسیدیم که باید با آسیب‌های اجتماعی نگاهی نرم‌افزاری داشته باشیم و از سمن‌ها برای اجرایی کردن کمک به آسیب دیدگان اجتماعی استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، باقری ، مدیر کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه سالمندان حق خود را نسبت به جامعه ادا کرده‌اند، گفت: مصوب شده که همه دستگاه‌ها در زمینه آگاهی جامعه نسبت به سالمندان اقدام کنند و در این راستا ضروری است که در زمینه پیشگیری اولیه که همان آگاه سازی است قدم برداریم تا وظیفه خود را نسبت به بزرگان جامعه انجام دهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز