خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

تجهیزات توانبخشی هر ۱۰ سال یکبار به معلولان داده می‌شود!

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران با انتقاد از شیوه در اختیار قرار دادن تجهیزات توانبخشی به معلولان گفت: این تجهیزات قابل خرید و فروش نیستند، اما متاسفانه دولت این نوع تجهیزات را هر ۱۰ یا ۱۵ سال یک بار با شرایطی سخت در اختیار معلولان قرار می‌دهد.

محمود کاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در روزجهانی معلولان گفت: پدیده معلولیت به تنهایی یک آسیب نیست، چنانچه زیرساخت‌های جامعه را برای فعالیت معلولان آماده کنیم.

فقدان زیرساخت‌های ضروری برای آموزش معلولان

کاری با اشاره به اینکه برای عموم مردم در بخش‌های مختلف از طرف سازمان‌های مسئول ارائه خدمت می‌شود، عنوان کرد: اگر ابتدایی‌ترین خدمت را آموزش در نظر بگیریم؛ باید گفت به رغم تلاش‌هایی که می‌شود، زیرساخت‌های لازم برای آموزش معلولان آماده نشده است.

این فعال حوزه معلولیت افزود: در حال حاضر مدارس و دانشگاهها عمدتا امکانات لازم برای معلولان را ندارند و مناسب‌سازی نشده‌اند، این در حالی است که قانون مناسب‌سازی معابر و اماکن برای معلولان در سال ۶۴ مطرح شده است.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان با اشاره به مصوبه هیئت دولت و قوانین مطروحه در خصوص رفع موانع شهری برای معلولان جسمی و حرکتی اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر برای ساخت مدرسه و دانشگاه به مقوله مناسب‌سازی توجه نشده است و متاسفانه مدارسی که اکنون در حال ساخت هستند نیز امکانات لازم را از حیث مناسب‌سازی ندارند.

پیامدهای منفی جداسازی معلولان از افراد عادی در مدارس

وی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس قانون مقرر شده؛ معلولان جسمی- حرکتی و حسی همچون نابینایان به صورت تلفیقی در مدارس تحصیل کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر جداسازی معلولان از سایر افراد جامعه در جهان منسوخ شده است، زیرا تحصیل معلولان در کنار افراد سالم باعث تغییر نگرش فرهنگی بزرگی در جامعه نسبت به معلولان می‌شود تا مردم به این گروه به چشم سربار نگاه نکنند.

کاری با تاکید بر ضرورت در کنار هم قرار گرفتن افراد معلول و سالم از کودکی برای درک یکدیگر عنوان کرد: جدایی که امروز در مدارس ما اتفاق می‌افتد؛ باعث می‌شود دانش‌آموزان معلول نتوانند در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند که این مسئله آسیب جدی به آنها وارد می کند.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان با بیان اینکه در حال حاضر معلولان در عرصه‌های مختلف فعالیت کرده و در توسعه ملی مشارکت دارند، تاکید کرد: اگر زیرساخت‌های لازم برای حضور معلولان در جامعه فراهم شود، آنها نیز می‌توانند به اندازه دیگران در جامعه حضور داشته و فعالیت کنند.

تجهیزات توانبخشی باید رایگان باشد

وی همچنین با انتقاد از شیوه در اختیار قرار دادن تجهیزات توانبخشی به معلولان گفت: این تجهیزات قابل خرید و فروش نیستند، اما متاسفانه دولت این نوع تجهیزات را هر ۱۰ یا ۱۵ سال یک بار با شرایطی سخت در اختیار معلولان قرار می‌دهد.

کاری عنوان کرد: شرایط خرید این نوع تجهیزات نیز به این صورت است که پس از اطمینان از نیازمند بودن فرد معلول بخشی از هزینه این تجهیزات توسط فرد و بخش دیگر توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات توانبخشی باید رایگان باشد، اضافه کرد: به چه علت تجهیزاتی همچون ویلچیر هر پنج سال یک بار در اختیار معلولان قرار می‌گیرد؟ در حال حاضر برخی خانواده‌ها دارای چند معلول مشغول به تحصیل هستند، اما به آن‌ها تنها یک ویلچیر داده می‌شود که این برای معلول آسیبی بزرگ است و مانع از رشد و تعالی وی می‌شود.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان تصریح کرد: متاسفانه گاهی دولت به یک عامل بازدارنده برای توانمندی معلولان تبدیل می‌شود و به این گروه برای توانبخشی کمک‌های لازم را ارائه نمی‌دهد به عنوان مثال سیستم حمل و نقل عمومی برای همه افراد معلول قابل استفاده نیست، در حالی که فرد معلول بر اساس قانون باید بتواند همچون دیگر شهروندان از این سیستم استفاده کند.

آمار تعداد معلولان جامعه درست نیست

وی در ادامه با بیان اینکه آماری از تعداد معلولان بیکار در جامعه نداریم، گفت: در آمارگیری که سال جاری انجام شد؛ هیچ سوالی مبنی بر اینکه آیا شما معلولی در خانه دارید، پرسیده نشد.

کاری با اشاره به عدم توجه مرکز آمار ایران برای ارائه آمار صحیح در این خصوص خاطرنشان کرد: اگر آمار صحیح موجود نباشد، نمی‌توانیم برای خدمت‌رسانی به معلولان برنامه‌ریزی کنیم.

وی با یادآوری اینکه دبیر کل سازمان ملل در روز جهانی معلولان در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد؛ ۱۵ درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه را معلولان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما در مسیر توسعه یافتگی قرار دارد، این تعداد معلول را نداریم، اما اگر تنها ۸ درصد معلول در جامعه د اشته باشیم، باز هم رقمی در حدود ۷ میلیون نفر در کشور ما دارای معلولیت هستند، این در حالی است که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران تنها یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر معلول در کشور وجود دارند.

کاری با اظهار تاسف از ارائه آمار ناصحیح توسط مرکز آمار ایران تصریح کرد: وقتی آمار کاذب باشد، نمی‌توانیم برای معلولان اقدامات مناسب را انجام دهیم.

مدیرعامل انجمن ندای معلولین در پایان اظهار کرد: ‌ما انتظار داریم که مسئولان امر در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تنها در روز جهانی معلولان به فکر این گروه از جامعه نباشند، زیرا معلولان گروهی هستند که در طول سال نیاز به حمایت‌های همه جانبه دارند و ما انتظار داریم که مسئولان و رسانه‌ها در طول سال مشکلات معلولان را دنبال کنند تا قوانین موجود در این حوزه اجرایی شود.

 

کد خبر : ۴۳۳۶۷۳