خبرگزاری کار ایران

سرخو:

ما را تهدید کردند که در جلسه امروز سکوت کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۲۱۶

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران برای مصوبات شورا تره هم خرد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن سرخو؛ رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران که با حضور محمد باقر قالیباف شهر دار تهران به بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص داشت،  ضمن تشکر از مقام معظم رهبری که در بحبوحه حادثه‌ پلاسکو با پیامشان موجب شدند همه توجهات معطوف به آوار برداری از حادثه شود تا بحث های بررسی حادثه به بعد از آن موکول شود، گفت: روز گذشته تعدادی از کانالهای لجن پراکنی که خودشان را طرفدار آقای قالیباف میخوانند شروع به اتهام زنی و تهدید کردن اصلاح‌طلبان کردند تا ما در جلسه امروز سکوت کنیم و حرف نزنیم.

وی با اشاره به اینکه این بدترین دفاع از یک نفر است، گفت: وقتی می‌خواهند یک نفر را تخریب کنند، این گونه از او دفاع می کنند تا کار به جایی برسد که طرف مقابل را عصبانی کنند تا او هر آنچه دلش می‌خواهد بگوید، اما ما عصبانی نمی شویم و کارشناسی صحبت می‌کنیم.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران افزود:‌ شورا در مورد آتش نشانی ۴ مصوبه داشته است اما طبق معمول از آنجایی که شهردار تهران برای مصوبات شورا تره هم خورد نمی کند در صحبت هایشان هیچ اشاره‌ای به این مصوبات نداشتند.

سرخو خطاب به قالیباف که اظهار کرده بود شهرداری خودش نمی‌تواند خلبان تربیت کند و خلبان‌های هلی‌کوپترهای آتش نشانی باید حداقل 6000 ساعت پرواز داشته باشند، گفت: آقای قالیباف، شورا نسبت به یگان هوایی مصوبه داشته است این باعث تعجب است؛ خود شما که در امور هوایی استاد هستید، کجای این مصوبه شورا گفته است خودتان خلبان تربیت کنید شما می‌توانستید خلبان را از جای دیگری مانند هلال احمر و نیروی انتظامی و نیروی هوایی سپاه استخدام کنید ولی هلی کوپتر را با مختصات مورد نیاز خودتان تهیه کنید.

وی افزود: می‌فرمایند بهترین تجهیزات آتش نشانی را داشته‌ایم، همان روزی که من در محل حادثه حضور داشتم از یکی از فرماندهانی که در محل حاضر بود، پرسیدم چرا بعضی از این آتش‌نشانان‌هایی که بالای آوار هستند، ماسک معمولی و بعضی دیگر ماسک‌های فیلتردار دارند، گفت: آنهایی که ماسک معمولی دارند نیروهای قراردادی هستند و کسانی که ماسک فیلتردار دارند؛ نیروهای رسمی هستند.

دریغ از یک ماسک، این است تجهیزاتی که می‌گویید

 سرخو همچنین خطاب به حسینی معاون قالیباف که در صحن شورای شهر درباره حادثه پلاسکو توضیحاتی را ارائه کرد، گفت: آقای حسینی شما از شما دیگر بعید است، آقای قالیباف و رییس آتش‌نشانی تخصص ندارند، شما که در زمینه سازه متخصص هستید می‌دانید طبق استانداردهای آتش نشانی این ساختمان حداکثر ۲ ساعت می‌توانسته تحمل کند، چرا بعد از ۳ ساعت هنوز این تعداد از آتش‌نشان‌های ما در داخل ساختمان بودند.

این گونه نیست که ساختمان به یکباره فرو بریزد ، ساختمان کاملا دچار پیچش شده بود و تغییر شکل داده بود، و کاملا مشخص بود که فرو می ریزد، چه طور اجازه دادید آتش نشان ها در ساختمان باقی بمانند.

رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران از رییس سازمان آتش نشانی که گفته بود ساعت 11 دستور تخلیه ساختمان صادر شده بود، پرسید: آیا زمانی که دستور تخلیه ساختمان را دادید می‌دانستید آتش نشان هایی که خارج نشده بودند کجای ساختمان بودند؟

وی با تاکیدبر اینکه شهرداری برای آینده باید مصوبات شورا را اجرایی کند، گفت: جناب آقای قالیباف شما امروز در شورای اسلامی شهر تهران هستید به جای آن که گزارش دهید بعد از حادثه خیابان جمهوری در اجرای این مصوبات چه کرده اید در فضای مجازی ویدیو پخش کردید که انگار شما گفته اید پلاسکو فرو می‌ریزد و شورا هم مقصر است.

سرخو با بیان اینکه با این وضعیت متاسفانه باید بگویم مدیریت بحران در تهران صفر است، گفت: قالیباف همچنین اعلام کرد تمامی واحدهای صنفی که در ساختمان پلاسکو بوده‌اند کارگاه بوده و وظیفه بازرسی از این واحدها بر عهده وزارت کار بوده است، ایشان همینطور گفت؛ حتی ما برای سراهای محله شهرداری هم مجبور بودیم کد کارگاه بگیریم چطور می‌شود عده‌ای می‌گویند واحدهای پلاسکو کارگاه نیستند.

سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به ادعاهای قالیباف گفت: طبق بند ز ماده 37 قانون نظام صنفی و اصلاحات آن مصوب شهریور سال 92 ، نظارت بر اجرای مقررات فنی بهداشتی ایمنی، انتظامی، حفاظتی، بیمه گذاری و سایر مقررات واحد صنفی که از طرف مراجع ذیربط وضع می شود جزء وظایف و اختیارات اتاق اصناف است.

وی افزود: تا پیش از این سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار اصناف را بازرسی می‌کرد اما از بعد از این مقررات  دیگر این بازرسی‌ها بر عهده آنها نبود.

سرخو همچنین در پاسخ به ادعای گرفتن کد کارگاه برای سراهای محله گفت: اینکه آقای قالیباف می‌گوید به آنها گفته شده سرای محله کارگاه است، خوب است آنهایی که اینها را بلد هستند به ایشان هم بگویند. ما چند نوع بیمه داریم، بیمه اختیاری، بیمه آزاد، بیمه خویش فرما و بیمه اجباری که بیمه اجباری یک کد کارگاه لازم دارد تا یک نفر خودش را به عنوان کارفرما معرفی کند. آقای قالیباف به همین دلیل از شما کد کارگاه خواسته‌اند. این در حالی است که طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها مسئول مستقیم رفع خطر حریق از بناها شهرداری تهران است اما شهردار تهران همواره تلاش می‌کند از بار مسئولیت شانه خالی کند.

گفتنی است؛ بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالانهای عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاهها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکنها و ایوانهای مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودانها و دودکشهای ساختمان که باعث زحمت و خسارات ساکنین شهرها باشد؛ از وظایف شهرداری است.

همچنین بر اساس تبصره، در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بنا ها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلغ مهلت دار مناسبی صادر مینماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موفع اجرا گذاشته نشود شهرداری راسا با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.

مقررات فوق شامل کلیه اماکن عمومی مانند سینماها، گرمابه‌ها مهمانخانه‌ها، دکاکین، قهوه‌خانه‌ها، کافه و رستورانها، پاساژها و امثال آن که محل رفت و آمد مراجعه عمومی است نیز می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز