خبرگزاری کار ایران

ربیعی عنوان کرد:

درمان کودکان و زنان آلوده به مواد مخدر از برنامه های مهم دولت است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان نشان داد که دارای فرهنگ بسیار قوی است. بطور مثال در بحث آسیب‌های اجتماعی مثل خودکشی در استان بسیار کم و از نرم کشوری بسیار پایین‌تر است. در بحث طلاق وضعیت بسیار مناسبی دارد. اما در برخی از مسایل در حوزه آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد درگیری‌ها بالاست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح مرکز سرپناه آسایش در چابهار گفت : خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان نشان داد که دارای فرهنگ بسیارقوی است. بطور مثال در بحث آسیب های اجتماعی مثل خودکشی در استان بسیار کم است و از نرم کشوری بسیار پایین تر است . در بحث طلاق وضعیت بسیار مناسب دارد. اما در برخی از مسایل در حوزه آ سیب های اجتماعی مثل اعتیاد درگیری‌های اعتیاد بالاست.

وی افزود: یکی از علل مسئله فقدان معیشت و فقدان برنامه ریزی مناسب برای درآمد است که به ناچار بخشی از افراد جامعه را به سمت تجارت مواد مخدر کشانده است .

ربیعی افزود : در عین حال با  فرهنگ غنی  که استان  دارد و با برنامه ریزی که از سوی این وزارتخانه  انجام می‌شود می‌تواند به مسایل غلبه کند.

وی با یادآوری جلسه  رییس‌جمهور با مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی اظهارکرد: پس از تاکید معظم له ریاست محترم جمهوری نیز تاکید کردند که بحث درمان و محدود سازی معتادان و کنترل اعتیاد با اولویت کودکان در دستور کار قرار گیرد. تا از اعتیاد کودکان جلوگیری شده و آنان بتوانند در آینده جوانان موثری در جامعه شوند و همچنین از گسترش آسیب ها در آینده پیشگیری شود .از سوی دیگر طول مدت هزینه کردن و هزینه اجتماعی دادن برای یک معتاد را کاهش یابد.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با دستور رئیس‌جمهور به سازمان بهزیستی اولین مسئله در بحث درمان و اجتماع پذیری و درمان مبتنی بر جامعه از کودکان شروع می شود گفت: همچنین ریاست محترم جمهوری اولویت بعدی را زنان قرار دادند. زیرا خطرات  اعتیاد در زنان بدلیل بارداری و بدنیا آوردن  فرزند از مردان بیشتر است . با این دو اولویت سازمان بهزیستی اورژانس اجتماعی و مراکز مشاوره خود را  توسعه داده و این سازمان در چند قالب برای مسئله اعتیاد در حال برنامه ریزی است .

ربیعی ادامه داد : یکی از این مراکز ، مراکزی است که افراد با مراجعه به آنها بصورت داوطلبانه ثبت نام می کنند و به آنها در این مراکز مشاوره داده می شود . البته ما از این مراکز حمایت مالی می کنیم. همچنین دسته دیگر مراکز شبانه‌روزی ویژه افرادی است که  در خیابان‌ها تظاهر به اعتیاد داشته و جمع آوری شده‌اند .

وی عنوان کرد: بخش سوم که  ما این مرکز نمونه را به همت خیرین چابهاری افتتاح کردیم  مرکزی است که شب‌ها میزبان آنان خواهد بود . در طول شب این افراد در این مراکز اقامت دارند که آنان جدا سازی شده و زمینه های اجتماعی شدن با مشاوره هایی که صورت می گیرد مشخص می شود .

وزیر تعاون با تاکید براینکه  این قبیل افراد سپس به آموزش فنی و حرفه ای معرفی خواهند شد و حتی با گسترش اشتغال در منطقه زمینه اشتغال آنان فراهم می شود، بیان کرد: برخی از افرادی که درمان آنها بسیار سخت است به سایر مراکز معرفی خواهند شد. در واقع این مراکز موقت بوده و استراحت گاه‌هایی هستند که آنان شب‌ها می توانند در آن حضور داشته باشند .

ربیعی درباره ویژگیهای این مرکز گفت : سرپناه شبانه یکی از مراکزی است که افراد فاقد سرپرست، معتاد به مواد مخدر و متکدیان شب را در آنجا سپری می کنند و از غذای گرم، حمام و امکانات رفاهی بهره مند می شوند.این مرکز دارای 60 نفر ظرفیت است و قرار است با حمایت استاندار و خیرین مرکزی نیز برای زنان راه اندازی کنیم.

وی افزود :  این مرکز الگویی است که در شهرهای دیگر نیز ادامه خواهد داشت. البته یکی دیگر از کارهایی که ما در استان سیستان و بلوچستان دنبال می کنیم بحث کودکان است . این برنامه ها بخشی از برنامه های دولت در کنترل ،  محدود سازی و رفع آسیب های اجتماعی است .

دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر، چابهار و سراوان در مجلس شورای اسلامی و شماری از معاونان استاندار و مدیران کل استانی روز چهارشنبه به چابهار سفر کرده است.

کد خبر : ۴۰۶۹۰۳