خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

اختلافات ۲ سازمان با اجرای طرح گردشگری آشوراده سر باز کرد

در حالی که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از آغاز فاز اجرایی طرح گردشگری آشوراده تا چند ماه آینده خبر می‌دهد، مدیرکل محیط زیست استان گلستان به اختلاف نظر بر سر زون‌بندی‌ها در این منطقه اشاره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در نشست خبری خود در هفته جاری در ارتباط با طبیعت گردی و ورود گردشگران به مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مناطق حفاظت شده مصداق ضرب‌المثل «نه خود خورم نه کس دهم» نیست. چون بخشی از حفاظت به مدیریت و استفاده درست برمی‌گردد. بر همین اساس در چارچوب تفاهم با سازمان حفاظت محیط زیست، طرح آشوراده با تایید آن سازمان آماده شده و در ماه‌های آینده  وارد فاز می‌شود.

این در حالی است که امضای طرح گردشگری آشوراده در ابتدای کار دولت یازدهم با انتقاد شدید متخصصان و فعالان حوزه محیط زیست روبه رو شد به طوری که بسیاری از این افراد در نامه‌ای خواستار توقف این طرح شدند و حتی افرادی همچون اسماعیل کهرم (دکترای بوم شناسی و مشاور سازمان حفاظت محیط زیست) در هنگام گرفتن جایزه محیط زیستی خود از رئیس جمهور در خواست لغو طرح گردشگری آشوراده را از او داشت.

منتقدان در مورد این طرح معتقدند؛ آشوراده دروازه  شبه جزیره میانکاله است، زیرا خود آشوراده ویژگی برای جذب گردشگر ندارد و با تبدیل این منطقه به منطقه گردشگری راه برای ورود گردشگران به میانکاله که ذخیره‌گاه زیست کره و محل زندگی فک خزری و محل زندگی و مهاجرت هزاران پرنده است؛  باز می‌شود و با حضور گردشگران در  آن  قطعا زندگی این پرندگان به خطر می‌افتد.

از طرفی کارشناسان عنوان می‌کنند که اگر دولت به فکر اجرای طرح‌های گردشگری در طبیعت و پیشبرد توسعه در مناطق مختلف از این راه هستند، چرا چنین طرح‌هایی را در مناطقی همچون سواحل ماسه‌ای گواتر در استان سیستان و بلوچستان که ویژگی‌های طبیعی منحصر به فردی در دنیا دارد؛ اجرا نمی‌کند که هم منع زیست‌محیطی نداشته باشد و هم اجرای اینگونه طرح‌ها در استانی  محروم  موجب رونق اقتصادی و توسعه در آنجا شود.

البته پس از به راه افتادن موج انتقادات معصومه ابتکار؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بارها عنوان کرد که تمام برنامه‌ها برای مدیریت آشوراده بر مبنای حفاظت از محیط زیست است و در آینده نزدیک شاهد اجرای طرح گردشگری آشوراده نخواهیم بود، زیرا مطالعات این طرح تازه آغاز شده و اول راه هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: برای مناطق تحت مدیریت سازمان یک نقشه جامع مدیریتی تدوین شده و این مناطق مطالعه شده‌اند و شاخص این مطالعات زون بندی است؛ یعنی برای هر کدام از مناطق پارک‌های ملی و از جمله آشوراده نقشه‌ای را تهیه کردیم و متخصصان براساس شرح خدمات مناطق زون‌بندی را تعریف می‌کنند. یک زون به عنوان زون حفاظتی و یک زون به عنوان سپر آن زون حفاظتی و یک زون دیگر هم برای گردشگری متمرکز در صورتی که منطقه ظرفیت آن را داشته باشد؛ تعریف می‌شود، البته این اقدامات با شرایط خاص مربوط به هر منطقه انجام خواهد گرفت.

اما اکنون اسماعیل مهاجر (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به اختلاف نظر میان کارشناسان محیط زیست و کارشناسان گردشگری بر سر این زون‌بندی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «کلیات این طرح  را سازمان حفاظت محیط زیست تایید کرده است، اما در مورد جزئیات آن کارشناسان در بررسی و تطبیق آن با منطقه در زون بندی‌ها اختلافاتی دارند که البته جزئی است.»

وی ادامه می‌دهد: «مطالعات ارزیابی زیست محیطی این طرح پس از تدوین در کارگروه ارزیابی، تایید می‌شود و فاز اجرایی آن به عنوان اولین طرح طبیعت گردی وارد فاز اجرایی می‌شود.»

مهاجر در پاسخ به این سوال که اگر مطالعات ارزیابی‌ها اثرات  زیست‌محیطی این طرح تایید نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ می‌گوید: «ارزیابی اثرات زیست محیطی آن تایید می‌شود؛ در مطالعات ارزیابی، اثرات سوء پروژه بر محیط زیست و محیط طبیعی سنجیده می‌شود؛ اگر اثرات سوء زیاد باشد آن را نمی‌پذیرند و راههای کاهش تهدید را ارائه می‌دهند که  همان  الزامات سختگیرانه زیست محیطی است که سبب می‌شود؛ آن منطقه آسیب نبیند.

وی در مورد این مساله که بسیاری از متخصصان محیط زیست مخالف اجرای طرح گردشگری در این منطقه هستند، اظهار می‌کند: نظرات افراطی و تفریطی زیادی وجود دارد، برخی می‌گویند؛ اصلا نباید به محیط زیست دست زد، زیرا موجب تخریب می‌شود؛ برخی هم می‌گوید؛ خدا طبیعت را قرار داده که هرگونه می‌خواهیم از آن استفاده کنیم که هر دو افراطی است، اما اکثریت با اجرای این گونه طرح‌ها همگام با طبیعت و با توجه به تعهد ما به نسل آینده موافقند و معتقدند؛ توسعه را نیز باید در نظر داشته باشیم.

کد خبر : ۴۰۳۳۹۵