خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

مراسم اربعین ثبت ملی شد/ اجرای طرح گردشگری آشوراده در ماه‌های آینده

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۸۳۷

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مراسم اربعین حسینی ثبت میراث ناملموس ملی شد، از تلاش برای ثبت جهانی راهپیمایی اربعین در یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانى‌فر امروز در نشست خبرى با اشاره به اینکه ٢٨٥  مورد راه اندازى موزه خصوصى داشته‌ایم، افزود: ٤٥٠ اثر غیر منقول، ١٢٠ اثر منقول، ١٣٥ مورد میراث طبیعى، ٢٠٠ اثر ناملموس و ٢١ اثر در حوزه دفاع مقدس  به ثبت ملى رسیده‌اند. همچنین ثبت ملى  مراسم سوگوارى و راهپیمایی اربعین را داشتیم که زمینه ساز ثبت جهانى این مراسم به طور مشترک با عراق است.

سلطانى‌فر اجرای با اشاره به طرح گردشگری آشوراده گفت: طرح اجرائی و عملیاتى گردشگرى آشوراده آماده شده و در ماه‌هاى آینده وارد فاز اجرائی مى‌شود.

وى ادامه داد: زمان ویزای فرودگاهى در ایران از ١٥ روز به ٣ماه افزایش یافته که تا ١٥ روز قابل تمدید است و ١٩٠ کشور مى‌توانند از آن در ٩ فرودگاه کشور استفاده کنند و به زودى تعداد این فرودگاه ها به ١٣ فرودگاه مى‌رسد.

سلطانى‌فر افزود: ویزای الکترونیک نیز با همکارى وزارت خارجه، وزارت کشور، اطلاعات و نیروى انتظامى به صورت آزمایشى آغاز شده و تا پایان سال جارى براى همه دنیا صادر مى‌شود.

وی افزود: در حوزه صنایع دستی توانسته‌ایم؛ چهار کشور را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت کنیم. تبریز، اصفهان، لالجین، همدان و مشهد چهار شهر جهانی ما هستند در حالی که در کل جهان ۱۹ شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ۵۸ هزار پروانه تولید، ۲۲۰۰ پروانه کارگاهی و ۱۵۰۰ بازارچه موقت صنایع دستی ایجاد شده است، گفت: ما بیش از ۴۴۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم در حالی که این عدد می‌تواند به بیش از یک میلیارد دلار برسد که البته برای رسیدن به  آن در برنامه ششم برنامه‌ریزی شده است. جدای از آن در حوزه صادرات فرش نیز حدود ۲ میلیارد دلار ظرفیت صادرات وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخش بازرگانی را مهم‌ترین مشکل صنایع دستی دانست و گفت: راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی نیز می‌تواند کمک بسیاری به حوزه صنایع دستی کند.

سلطانی‌فر با اشاره به رشد ۲۸.۵ درصدی ورود گردشگر خارجی به ایران گفت: نرخ رشد گردشگری ما ۹.۵ تا ۱۰ است که اگر دو، سه مشکل کوچک در انتهای سال گذشته پیش نمی‌آمد، این نرخ یک تا دو درصد رشد بیشتری داشت، اما به هر صورت رشد گردشگری ما دو و نیم برابر میانگین جهانی بوده است. البته براساس افق ۱۴۰۴ در ۱۰ سال اول سند چشم‌انداز باید به ۹ میلیون گردشگر می‌رسیدیم که تعداد ما اکنون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که این مسئله به خاطر مشکلاتی همچون تحریم‌ها و رویکرد دولت‌های پیشین به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش امکانات بوم‌گردی خاطرنشان کرد: مراکز بوم‌گردی پیش از دولت یازدهم ۳۸ الی ۳۷ مرکز بود، اما اکنون به بیش از ۳۰۰ مرکز بوم‌گردی رسمی رسیده است و ما رشد هفت برابری تقاضا برای ثبت مراکز بوم گردی داشته‌ایم.  به طوری که ۵۰۰ الی ۶۰۰ مرکز ایجاد شده و منتظر هستند تا مجوز آنها بررسی شود.

سلطانی‌فر افزود: نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی ما تا پایان سال در خارج از کشور به ۲۵ نمایندگی می‌رسند که از ظرفیت آژانس‌های فعال برای ایجاد این نمایندگی‌ها استفاده کرده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ایجاد شورای راهبردی گردشگری برای تدوین برنامه جامع گردشگری اظهار کرد: کمیته‌ای برای توسعه صنایع دستی و گردشگری در میان عشایر نیز آغاز به کار کرده است.

سلطانی‌فر گفت: در سه سال گذشته ۳۵ هتل چهار و پنج ستاره با دریافت ۸۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به هتل های کشور اضافه شده‌اند و هزار و ۷۵۲ پروژه‌ای که در بخش گردشگری داریم؛ ۸۲۰ پروژه مربوط به هتل‌های یک تا پنج ستاره و هتل‌آپارتمان است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز