خبرگزاری کار ایران

مدیر کل کمیته امداد استان اردبیل:

جمع‌آوری ۲۰ میلیارد تومان کمک مردمی در سال ۹۴/ ۱۵۰۰ مادر باردار و کودک زیر ۶ سال دچار سوءتغذیه هستند

asdasd
کد خبر : ۳۹۳۲۸۷

مدیر کل کمیته امداد استان اردبیل با اشاره به جمع‌آوری ۲۰ میلیارد تومان کمک مردمی در سطح این استان طی سال ۹۴ گفت: ۱۵۰۰ مادر باردار و کودک زیر ۶ سال دچار سوءتغذیه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز زلالی در نشست خبری خود در حاشیه بازدید خبرنگاران از مناطق محروم استان اردبیل با بیان اینکه این استان در بخش صنعت و معدن رتبه ۲۹ کشوری در کشاورزی رتبه ۱۴ و در محصول ناخالص داخلی رتبه ۲۶ را دارا است، گفت: ۴۳ موسسه خیریه در این استان مشغول فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: استان اردبیل ظرفیت خوبی در بخش صنعت توریسم دارد و به دلیل وجود اماکن دیدنی ظرفیت بکری برای سرمایه‌گذاری دارد.

مدیر کل کمیته امداد استان اردبیل افزود: این استان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب شده و محصولات گندم، جو و سیب‌زمینی آن علاوه بر تامین مصرف داخلی استان به سایر استان‌ها و نیز کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۹ درصد جمعیت تحت حمایت کمیته امداد در استان اردبیل زنان سرپرست خانوار بوده و ۴۱ درصد خانوارها با سرپرست مرد اداره می‌شوند اظهار کرد: براساس سرشماری سال ۹۰، ۳۵ هزار زن سرپرست خانوار در سطح استان شناسایی شدند که نزدیک به ۱۹ هزار نفر از این تعداد تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند.

۷۱ درصد روستاهای استان اردبیل تحت پوشش کمیته امداد

زلالی با اشاره به وجود ۱۷۰۰ روستا در این استان گفت: از این تعداد ۱۲۰۰ روستا دارای سکنه هستند و ۷۱ درصد روستاهای استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارد. همچنین ۴۰ درصد مددجویان ما در مناطق محروم ساکن هستند و نزدیک ۹۰۰ روستا نیز در مناطق محروم واقع شده‌اند.

این مقام مسئول در کمیته امداد اضافه کرد: بیش از ۴۴ درصد مددجویان ما بیش از ۶۰ سال سن دارند و ۲۶ درصد سالمندان استان تحت حمایت کمیته امداد هستند. همچنین ۷۶ درصد خانوارهای تحت پوشش یک یا دو نفره هستند که قالباً از گروه سالمندانند.

وی با اشاره به جمعیت تحت پوشش این نهاد در استان اردبیل بیان کرد: ۵۰ درصد جمعیت تحت حمایت به علت فوت سرپرست، ۶ درصد به علت طلاق و متارکه، ۳۳ درصد به دلیل از کار افتادگی سرپرست، ۷ درصد به علت بیماری سرپرست و ۴ درصد به دلیل سایر نیازمندی‌ها از جمله کثرت اولاد، زندانی بودن سرپرست و سرباز بودن سرپرست تحت پوشش درآمدند.

زلالی با اشاره به اینکه در طول سال ۹۴ بیش از ۵۶ میلیارد تومان خدمات بلاعوض به خانواده‌های تحت پوشش پرداخت شده است عنوان کرد: کمیته امداد جزو چهار دستگاه بیمه‌گر کشور است و مددجویان را تحت حمایت درمانی قرار داده و خدمات و هزینه درمانی این خانواده‌ها را پرداخت می‌کند.کمیته امداد اولین نهاد کشور است که از سال ۷۰ طرح پزشک خانواده را اجرا کرده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴، هفت میلیارد تومان صرف هزینه خانوارهای تحت پوشش شده است اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ بیمار زمین‌گیر دارای بیماری صعب‌العلاج، سرطانی و... داریم که علاوه بر ارائه خدمات درمانی مبلغی به عنوان کمک هزینه به آنها پرداخت می‌شود.

۱۵۰۰ مادر باردار و کودک دچار سوءتغذیه هستند

مدیر کل کمیته امداد استان با تاکید بر وجود ۱۵۰۰ مادر باردار و کودک زیر ۶ سال دارای سوءتغذیه گفت: از این افراد در قالب ارائه سبد کالا به صورت ماهانه حمایت می‌شود. همچنین برای ارتقاء بهداشت خانواده‌ها اعتبارات بالایی را در نظر گرفته‌ایم.

وی نبود سرویس بهداشتی و حمام در برخی روستاها را از جمله مشکلات مهم مناطق محروم این استان عنوان کرد و اشتغال را جدی‌ترین مشکل جامعه تحت حمایت کمیته امداد خواند و عنوان کرد: کمیته امداد، کارآفرینی را سرلوحه کار خود قرار داده و در شرایطی که برای ایجاد مشاغل کوچک ۲۰۰ میلیون تومان و برای ایجاد مشاغل بزرگ ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است ما با ۲۰ میلیون تومان می‌توانیم مشکل اشتغال مددجویان را حل کنیم.

زلالی تصریح کرد: از سال ۷۴ تاکنون بالغ بر ۳۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش ایجاد شده است که این موضوع منجر به خودکفایی بالغ بر ۱۳ هزار خانواده شده است. همچنین در سال ۹۴، ۲۱۰۰ طرح اشتغالزایی برای خانواده‌های تحت حمایت با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان ایجاد شده که در این راستا از تسهیلات بانکی و منابع امدادی استفاده شده است.

مدیر کل کمیته امداد استان اردبیل با بیان اینکه ۴۳ درصد تولید اشتغال ما برای زنان سرپرست خانوار بوده است گفت: همچنین زنان سرپرست خانواده زیر ۵۰ سال چنانچه بتوانند طرحی را به موقع اجرا بگذارند مشمول خدمات بیمه تامین اجتماعی شده و هزینه بیمه آنان را به صورت ماهانه پرداخت خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۶هزار و ۵۰۰ خانوار در قالب ۲۰ هزار نفر از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند.

این مدیر ارشد کمیته امداد با اشاره به وجود ۵هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز و هزار دانشجوی تحت حمایت کمیته امداد در استان اردبیل، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، پیگیری وضعیت تحصیلی و برگزاری کلاس‌های تربیتی، ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و برگزاری کلاس‌های مهارت‌های فنی حرفه‌ای را از جمله خدمات فرهنگی این نهاد خواند.

وی در ادامه از ارائه خدمات حقوقی به خانوارهای تحت پوشش با کمک وکلای نیکوکار خبر داد و افزود: همچنین ارائه خدمات عمرانی و احداث، تعمیر و بازسازی خانه‌های محرومان ازدیگر خدمات این نهاد است.

۴ هزار کودک فاقد حامی در استان اردبیل

زلالی با اشاره به حمایت از ۲هزار و ۴۰۰ یتیم در این نهاد ادامه داد: ۱۵ هزار حامی از این کودکان در قالب طرح اکرام حمایت می‌کنند و ما قصد داریم برای ۳۱ هزار خانواده که ۵۰ درصد آنان نیازمند شدید هستند؛ حامی جلب کنیم. همچنین تا به امروز ۱۵۱۸ خانواده را وارد طرح محسنین کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴هزار کودک در سطح استان شناسایی شده‌اند که هنوز حامی نداشته و به دنبال جلب حامی در قالب طرح محسنین برای آنان هستیم. همچنین ۴هزار نفر خانوار فاقد مسکن در سطح استان وجود دارند که در صورت تخصیص اعتبار آمادگی داریم برای ۷۸۰ خانواده مسکن احداث کنیم.

مدیر کل کمیته امداد استان با بیان اینکه در سال ۹۴، ۲۰ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی شامل زکات، صدقه، کمک به جهیزیه نوعروسان، فطریه و... درآمد داشته‌ایم اظهار کرد: از این مبلغ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از طریق صدقات جذب شد که تا آخرین ریال آن در کنار کمک‌های دولتی به استان تخصیص یافته و در سرفصل  کمک به درمان، جهیزیه و اشتغال مددجویان هزینه شد.

وی عنوان کرد: هزینه جمع‌آوری کمک از محل اعتبارات دولتی پرداخت شد و کمک‌های مردمی به نحوی مدیریت می‌شود که تا ریال آخر آن به محرومین اختصاص یابد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز