خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۲۲۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه تمام شده تونل توحید/ نام پیمانکار باید افشا شود

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به صورت رسمی هزینه نهایی ساخت تونل توحید را اعلام نکرده است، گفت: شنیده‌ها حاکی از هزینه‌کرد ۲۲۰ میلیارد تومان تا ۶۰۰ میلیارد تومان و حتی بیش از این مبلغ برای ساخت این تونل است.

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به جمع شدن آب در تونل توحید طی روزهای گذشته گفت: پیمانکار و مسئول نظارت این تونل هر دو بیت‌المال را تضییع کرده‌اند، زیرا آن‌ها کار را به درستی انجام نداده‌اند و تونل دچار چنین مشکلاتی شده است.

وی با بیان اینکه وقتی به دلیل نقص لوله آب نما در تونل آب جمع می‌شود؛ باید دید اگر در روز بارانی آب از سطح بالای تونل عبور کند، چه برسر آن خواهد آمد، ادامه داد: چرا این تونل زه‌کشی نداشته است؟ چرا چاه‌هایی که باید آب را داخل منهول‌ها هدایت کنند به درستی تعبیه نشده‌اند و چرا درزگیری لازم صورت نگرفته است؟

قناعتی تصریح کرد: جواب این چرا‌ها در به‌کارگیری پیمانکار ضعیف و عدم نظارت درست در طول اجرای عملیات است و شهرداری به عنوان کارفرما نسبت به انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح سهل‌انگاری کرده است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید براینکه این تونل باید بیش از ۳۰ سال کار کند تا دچار چنین اتفاقاتی شود، افزود: اما می‌بینیم که زود‌تر از موعد چنین ایراداتی پیش آمده است. به نظر می‌رسد؛ پیمانکار انتخاب شده پاسخگو نبوده است.

قناعتی با بیان اینکه باید ضمن انتخاب بهترین پیمانکار در تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بسته شده ملاحظات لازم لحاظ کنیم، اظهار کرد: باید برای هریک از این ملاحظات ضمانت‌های لازم را بگذاریم تا اگر کسی کوتاهی کرد؛ پاسخگو باشد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است؛ نام پیمانکار تونل توحید افشا و با وی برخورد شود.

محمد حقانی نیز درباره هزینه‌های انجام شده برای تونل توحید گفت: در این خصوص شنیده‌ها حاکی از هزینه‌کرد ۲۲۰ میلیارد تومان تا ۶۰۰ میلیارد تومان و حتی بیش از این مبلغ است، اما شهرداری به صورت رسمی عدد نهایی را اعلام نکرده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه بزرگ نیاز به مطالعات جامع و کامل در تمامی ابعاد تاسیسات و مسائل زیست محیطی دارد، اظهار کرد: باید آسیب‌ها و حل آن‌ها در این مطالعات انجام شود. ما پروژه‌ای را تحت عنوان مدیریت جهادی با عجله انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم با چند برابر کردن هزینه‌ها و کاهش زمان برای مردم کاری انجام می‌دهیم، درحالی که چنین نیست و هرچیز زمان و مطالعات اولیه خود را می‌خواهد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر خاطرنشان کرد: باید مطالعات لازم در خصوص سفره‌های آّب‌ زیرزمینی و تاسیسات شهر انجام می‌شد، در حالی که این کار صورت نگرفته و هربار شاهد آب گرفتگی در این تونل هستیم.

کد خبر : ۳۹۱۹۲۰