خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بهزیستی خبر داد:

توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۱۰۱

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تدوین دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات(پایین ترین سطح خدمات) در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور خبر داد و گفت: اورژانس اجتماعی تلفنی 123، پایگاهی امن برای ارجاع اولیه هر نوع آسیب اجتماعی است اما بطور اختصاصی روی سه محور خودکشی، همسرآزاری و کودک‌آزاری فعالیت می‌کند.

به گزارش ایلنا از سازمان بهزیستی کشور، حبیب‌الله مسعودی‌فرید افزود: با توجه به فعالیت 400 کلینیک مددکاری در کشور و فعالیت سایر موسسات در زمینه آسیب‌های اجتماعی بطور حرفه‌ای، درصدد واگذاری سطح سه (پایینی‌ترین و محیطی‌ترین سطح خدمات) اورژانس اجتماعی بعد از نهایی شدن دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور و اجرای آزمایشی آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تدوین دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور تا پایان تیر ماه نهایی و پس از اجرای پایلوت آن به مدت شش ماه به همراه رفع نواقص در کل کشور تسری پیدا کند.

مسعودی فرید یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور چند سالی است که اقدام به راه‌اندازی مرکز مداخله در بحران یا اورژانس اجتماعی کرده تا با پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی شایع و در حال شیوع بصورت کشوری و منطقه‌ای و محلی کمک شایانی به افراد آسیب‌دیده کند، این نوع مداخلات، گسترش آسیب‌ها را در جامعه به حداقل می‌رساند و زمینه را برای توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی و حتی بازگشت آنها به زندگی سالم را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: مهمترین هدفی که مراکز اورژانس اجتماعی یا مراکز مداخله در بحران دنبال می‌کنند فراهم آوردن پایگاهی امن برای ارجاع اولیه هر نوع آسیب اجتماعی است، اما بطور اختصاصی روی سه محور خودکشی، همسرآزاری و کودک‌آزاری فعالیت می‌کند.

توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از اهداف مهم بهزیستی در سال جاری توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر است، این هدف طبق آئین‌نامه فوریت‌های اجتماعی دولت در سال 1392 بوده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این خصوص تدارک ببیند.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه اکنون 190 شهر از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند هستند، افزود: در این مراکز دو هزار نیرو شامل مددکار، روانشناس، کارشناس حقوقی و پزشک فعالیت می‌کنند؛ بهزیستی با توجه به اهمیت فعالیت نیروهای شاغل در اورژانس اجتماعی درخصوص دریافت مجوز استخدام آنها با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رایزنی کرده است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلان دولت درخصوص کاهش تصدی‌گری، بهزیستی را پیشگام این عرصه دانست و گفت: علاوه بر پیگیری کسب مجوز استخدام برای افراد شاغل در اورژانس اجتماعی بویژه برای سطح یک و دو، با توجه به فعالیت 400 کلینیک مددکاری در کشور و فعالیت سایر موسسات در زمینه آسیب‌های اجتماعی بطور حرفه‌ای درصدد واگذاری سطح سه (پایینی‌تریم و محیطی‌ترین سطح خدمات) اورژانس اجتماعی بعد از نهایی شدن دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور و اجرای آزمایشی آن از سوی بخش خصوصی هستیم.

 فعالیت 37 مرکز مداخله در بحران روزانه در کشور

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون 37 مرکز مداخله در بحران روزانه موسوم به مراکز سطح یک اورژانس اجتماعی در مراکز تمام استان‌های کشور بصورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند؛ این مراکز دارای تیم حرفه‌ای و متخصص شامل کارشناس حقوقی، پزشک،‌ روانپزشک،‌ روانشناس و مددکار هستند.

مسعودی فرید درمورد مراکز سطح 2 نیز افزود: مراکز سطح 2 که اکنون در اکثر شهرستان‌های کشور وجود دارند، شبانه‌روزی بوده و تنها تفاوت آنها با مراکز سطح یک از لحاظ تعداد نیروی انسانی و تیم تخصصی است؛ زیرا تعداد مراجعان به این مراکز کمتر از مراکز سطح یک است؛ اکنون 106 مرکز سطح دو در کل کشور فعالیت می کند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز سطح 3 اورژانس اجتماعی، مراکز مداخله در بحران روزانه هستند و در اکثر شهرهای کوچک کشور فعالیت دارند. در صورتی که فردی در یکی از این شهرها نیاز به اقامت شبانه‌روزی در مراکز مداخله در بحران داشته باشد سریعا توسط نیروهای سیار اورژانس اجتماعی به نزدیک ترین مرکز سطح 1 یا 2 انتقال داده خواهد شد؛ در حال حاضر 48 مرکز سطح دو در کل کشور فعالیت دارد.

 مراکز مداخله در بحران روزانه در کشور را گسترش نمی‌دهیم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: توسعه مراکز مداخله در بحران روزانه در کشور در برنامه و دستور کار بهزیستی نیست زیرا گسترش اینگونه مراکز، هزینه‌های زیادی را به همراه دارد.

مسعودی فرید افزود: در صورت نیاز می‌توان هر مورد اورژانس اجتماعی را سریعا توسط نیروهای خدمات سیار از مراکز کوچک به مراکز تخصصی تر انتقال داد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست ما آن است که تعداد مراکز سطح مداخله در بحران روزانه کشور به تعداد مراکز استان‌ها (31 مرکز) باشد.

معاون سازمان بهزیستی از کاهش برخی مراکز اورژانس اجتماعی سطح 2 به سطح 3 خبر داد و گفت: اکنون اطلاعات یکصد شهر احصا شده که براساس طیقه ‌بندی جمعیتی، شیوع آسیب و شهرهای حاشیه‌ای و کم‌برخورد و عدم دسترسی به سایر اورژانس‌های اجتماعی، سطح سه اورژانس اجتماعی در آنجا راه‌اندازی می‌شود.

طی سال 94 حدود 600 هزار تماس با سامانه 123 اورژانس اجتماعی در سطح کشور گرفته شد که 8.5 درصد از این تماس ها مربوط به موضوع کودک آزاری و 7.5 درصد مربوط به همسر آزاری بود.

اورژانس اجتماعی با شماره تماس 123 با 247 خودرو در سال گذشته با مداخله به موقع 4500 نفر را از مرگ حتمی نجات داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز