خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح کرد:

رویکردهای امنیتی برای جلوگیری از آموزش مهاجران درست نیست/ مخالفت با کوچک‌سازی دولت

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: رویکردهای امنیتی برای جلوگیری از آموزش مهاجران درست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد‌رضا واعظ مهدوی در همایش عدالت آموزشی و کودکان مهاجر که امروز در دانشگاه‌شریف برگزار شد اظهارداشت: این مراسم به مناسبت نخستین سالگرد فرمان مقام معظم رهبری درباره عدالت آموزشی برای کودکان مهاجر است.

وی با اشاره به اینکه محافل انتظامی از ابزارهای آموزش برای اعمال قانون استفاده می‌کنند و گفت: یعنی نیروی‌انتظامی با جلوگیری از آموزش افراد لازم و تعلیم سعی می‌کنند افراد مهاجر را به تمکین از قانون سوق دهند ما به عنوان فعالان‌اجتماعی این  روش را درست نمی‌دانیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با  اشاره به اینکه حیطه انتظامی و حیطه اجتماعی و انسانی دو مقوله متفاوت است، گفت: اگر کسی خلاف می‌کند باید قانون درباره آن فرد اعمال شود اما درباره مسایل بهداشتی، درمانی و آموزشی نباید این روند بکار گرفته شود.

واعظ مهدوی با بیان اینکه متخصصان حقوق بشر به سطح دسته تقسیم بندی کردند سطح اول حقوق پایه ای انسان یعنی حق آزادی و انتخاب است و برای تامین این حقوق دولت ها نخستین مسوولیت رادارند سطح دوم شامل حقوق ازدواج ، سلامت ، حق شهروندی و حق اموزش است  که محقق کردن این حقوق کار بخش انتظامی نیست بلکه مربوط به بخش دولتی و حاکمیت است .

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اعلام نظرش درباره کوچک‌سازی دولت گفت: کوچک‌سازی دولت از دیدگاهی نشات می‌گیرد که وظیفه دولت را تنها اعمال امنیت و سیاست‌خارجی می‌داند و در بخش‌اجتماعی هیچ وظیفه‌ای را برای دولت در نظر نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: هیچ‌جا در سیاست‌های کلان به کوچک‌سازی دولت اشاره نشده در متناسب‌سازی دولت تاکید شده اما در اسناد برنامه کوچک‌سازی دولت آمده است.

وی عنوان کرد: سطح سوم حقوق، حق کار شایسته انتخاب شغل است و ما باید حقوق سطح یک و دو را برای تمامی شهروندان فراهم کنیم.

مهدوی با بیان اینکه در بحث اموزش اتباع خارجی، در 4 ماده تصریح شده که باید آموزش اتباع افغانستانی عین آموزش ایرانیان باشد و این یک مزیت مهمی است و ما تقاضا می‌کنیم که سازمان‌های مردم‌نهاد برای تحقق این مصوبه و پوشش تحصیلی دانش‌آموزان اتباع تلاش کنند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضمن اشاره به اینکه در سال 95 برای تحقق عدالت آموزشی گام‌هایی برداشته شده، خاطرنشان کرد: اعتبارات آموزش  و پرورش از سال 92 تا سال 95 دوبرابر شده و کمتر سازمان و وزارتخانه‌ای این رشد راداشته است.

واعظ مهدوی با اعلام اینکه برای پوشش تحصیلی کودکان دو زبانه در مقطع پیش دبستانی 50 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده، تصریح کرد: همچنین برای ورزش مدارس ردیف مستقلی مشخص شده و برای سیستان و بلوچستان به منظور افزایش شاخص‌های آموزشی اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه مشترک با معاونت قوه‌قضاییه تشکیل شده، گفت: در این کارگروه جنبه‌های جرم‌زدایی و برنامه‌های پیش‌گیری از جرم در حال بررسی است.

کد خبر : ۳۷۱۹۱۰