خبرگزاری کار ایران

وزیر سابق بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

نتایج طرح تحول سلامت برخلاف شعارهای وزیر است/افزایش پرداختی از جیب مردم

وزیر سابق بهداشت گفت: بر اساس آمار و ارقام رسیده؛ نتایج طرح تحول سلامت برخلاف شعارهای وزیر بهداشت است.

محمدحسن طریقت منفرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد اظهاراتش در نشست بررسی طرح تحول سلامت مبنی بر اینکه با اجرای این طرح سهم پرداختی از جیب مردم نه تنها کاهش نیافته؛ بلکه افزایش هم داشته است، گفت: من در این همایش سعی کردم، اظهارنظر شخصی خود را مطرح نکم. این‌ها یک سری عدد وارقامی است که به ما رسیده و من آن را بازگو کردم.

وی ادامه داد: این عدد و رقم‌ها علی‌رغم زحماتی که کشیده شده؛ نشان می‌دهد، طرح تحول هر روز از شعارهای اولیه خودش فاصله می‌گیرد.

وزیر سابق بهداشت اضافه کرد: در طرح تحول سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم، رضایتمندی ذینفعان و ایجاد تعادل در حوزه سلامت ظاهرا براساس آمار تامین نشده است.

طریقت منفرد مهم‌ترین مشکلات طرح تحول سلامت را بحث عدم تعادل سازی در حوزه سلامت و نارضایتی ذینفعان عنوان کرد و افزود: کاهش پرداخت مردم یکی از اصلی‌ترین اهداف این طرح بود و وقتی این طرح را خدمت رهبر معظم انقلاب معرفی کردند، ایشان فرمودند؛ یک کاری کنید، قدر مطلق پرداخت مردم افزایش پیدا نکند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که در حال حاضر همه عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد، پرداختی از جیب مردم نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است. همه فاکتورهایی که برای این طرح در نظر گرفته شده بود، محقق نشده است؛ لذا حتما باید تجدید نظر کلی در طرح تحول صورت گیرد.

طریقت منفرد همچنین درباره ورود کار‌شناسان و صاحبنظران و مسئولان سابق برای رایزنی به منظور اصلاح طرح تحول نظام سلامت گفت: در حال حاضر بعد از دو سال و نیم از اجرای طرح نتیجه مشخص است و مسئله دیگر مبهم نیست.

وزیر سابق بهداشت با تاکید بر لزوم اجرایی شدن طرح پزشک خانواده، افزود: غیر از اجرای طرح پزشک خانواده هیچ زمان نمی‌توان از اصلاح نظام سلامت صحبت کرد. اگرچه قانون هم گفته است؛ ولی تمایلی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود؛ اعتبارات محدود اجازه اجرایی شدن طرح پزشک خانواده را نمی‌دهد، گفت: تنها چیزی که کمبود اعتبار را می‌تواند؛ مهار کند، خود طرح پزشک خانواده است. دنیا هم این طرح اجرایی کرده و جواب مثبت داده است.

کد خبر : ۳۷۰۸۲۹