خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن جامعه شناسی ایران:

تنها سود طرح تحول سلامت، سیاسی شدن سلامت مردم بود

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۳۳۵

عضو انجمن جامعه شناسی ایران تنها سود طرح تحول سلامت را سیاسی شدن سلامت مردم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مزدک دانشور؛ انسان‌شناس پزشکی و عضو انجمن جامعه شناسی ایران در نشست نقد و بررسی واقعی طرح تحول سلامت که هم‌اکنون در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در حال برگزاری است با اشاره به نتایج مخرب طرح تحول سلامت این طرح را در چند حوزه نقد کرد و گفت: نخستین نقدی که به طرح تحول سلامت وارد است؛ پوپولیستی بودن طرح است.

وی افزود: پوپولیست‌ها عموماً افرادی هستند که در هر طرحی خودشان را جلو می‌اندازند، افرادی خونگرم هستند، بدون واسطه با مردم صحبت می‌کنند، از مخالفان طرح به عنوان افرادی ساده‌لوح، دشمن و غافل یاد می‌کنند که در ‌‌نهایت منتقدان را رد می‌کنند.

دانشور خاطرنشان کرد: اشکالی که طرح‌های پوپولیستی دارند؛ این است که از بالا اجرا می‌شوند و دیدگاه‌های مردم را با خودبه همراه ندارند.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ادامه داد: آقای وزیر تعریفش از سلامت، درمان است، در حالی که سلامت به معنای سلامت رفاهی، روانی و اجتماعی است. آیا با هوای آلوده کلانشهر‌ها و پارازیت‌های موجود انسان سالمی می‌تواند رشد کند؟ آیا با آب آلوده به نیترات می‌توان سالم زندگی کرد؟ آیا زمانی که زمین‌های جنوب تهران از آب فاضلاب سیراب می‌شوند، می‌توان سالم ماند؟ و اینکه آیا در طرح سلامت به تغذیه مردم توجهی شده است و یا اینکه فقط به تجهیز بیمارستان‌ها فکر کرده‌اند؟

دانشور بیان کرد: در بیمارستان‌ها در حالی که پرستار کار اصلی را انجام می‌دهد، اما انترن‌ها ده‌ها برابر بیشتر حقوق می‌گیرند این دلیلش چیست؟ آیا بدون مراقبت پرستاران از بیماران حتی  زمانی که بهترین عمل جراحی هم صورت می‌گیرد، آنها زنده می‌ماند؟ چرا ما همه شانس‌ها را برای جراحان می‌گذاریم؟ آیا حق پرستاران است که یک‌دهم این افراد پول بگیرند؟

این انسان‌شناس پزشکی با تاکید بر اینکه تجهیز بیمارستان‌ها صرفاً به عدالت و کارایی منجر نمی‌شود، گفت: مگر اینکه در بیمارستان قشربندی صورت گیرد و همه بدانند که جایگاه‌شان کجاست.

وی بیان کرد: طرح تحول سلامت در کدام قانون آمده و دولت را موظف به اجرای آن کرده است؟ چرا طرح پزشک خانواده که باید اجرا می‌شد، اجرا نشده است؟ من نمی‌دانم که چرا طرح پزشک خانواده در وزارت بهداشت معطل مانده است طرحی که به افزایش طول عمر و رفاه بدنی و اجتماعی افراد منجر می‌شود. جای سوال است که چه منافعی دراین میان است که این طرح نباید اجرا شود؟

دانشور در ادامه متذکر شد که طرح تحول سلامت یک سود داشت که آن سیاسی شدن سلامت مردم بود. در حال حاضر آقای وزیر بهداشت دومین وزیر معروف و محبوب کابینه است و به نظر می‌آید؛ در انتخابات بعدی نیز مسئله سلامت به یکی از شعارهای کاندیدا‌ها تبدیل خواهد شد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز