فانی مطرح کرد:
تعریف نقشهای جذاب سازمان دانشآموزی برای ارتقای فعالیتهای اجتماعی

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه ترویج هنجارها و ارزش ها باید در رفتار دانش آموزان متجلی شود و این الزام بسیار مهم است، گفت: روش های غیر مستقیم در رفتار سازی دانش آموزان بسیار موثر است و سازمان دانش آموزی باید برای تحقق ماموریت اصلی خود، نقش های جدید و جذاب درمحیط مدرسه فعالیت های اردوی خود تعریف کند.
به گزارش ایلنا، صبح امروز علی اصغر فانی در اولین کنگره سازمان دانش آموزی که در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی درحال برگزاری است، اظهار کرد: تشکل های دانش آموزی اعم از اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، بسیج دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر، سازمان دانش آموزی و اخیرا سفیران سلامت برای کمک به آموزش و پرورش تشکیل شده اند و آموزش و پرورش در دولت تدبیروامید این تشکل ها را فرصتی برای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کودکان، جوانان، نوجوانان می داند.
وی افزود : در سند تحول بنیادین برای تربیت شش ساحت تعریف شده است که یکی از آنها تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان است که ماموریت اصلی سازمان دانش آموزی ارتقای این ساحت تربیت است و باید دانش آموزان در سنین مدرسه یاد بگیرند که چگونه در جامعه با دیگران تعامل کنند و در جامعه هم زیستی مسالمت آمیز با دیگران داشته باشند.
عضو کابیته تدبیر و امید مسئولیت پذیری را اولین شرط تحقق تربیت سیاسی اجتماعی در دانش آموزان عنوان کرد و ادامه داد: مسئله یابی، بررسی روش های حل مسئله و در نهایت افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان در ذیل تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان تعریف میشود و این اوامر حداقل هایی است که هر تشکل باید در فعالیت های گروهی، تشکیلاتی و تیمی خود رعایت کند .
فانی با بیان اینکه آماده سازی دانش آموزان برای حضور فعال و اثر بخش درجامعه از وظایف اصلی سازمان دانش آموزی است خاطرنشان کرد: «آموختن برای دانستن»، «آموختن برای به کار بستن»، «آموختن برای زیستن» و «آموختن برای با دیگران زیستن» از کارکردهای نظام تعلیم و تربیت در جهان محسوب می شود که سازمان دانش آموزی باید به دو بخش آخر این کارکردها توجه ویژه ای داشته باشد تا بتواند ارزش های منبعث از فرهنگ ایرانی - اسلامی را در رفتار دانش آموزان نهادینه کند و این کار بسیار مهم زمان بر و دشوار است.
وزیرآموزش و پرورش تشکیل شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی را از اقدامات مهم آموزش و پرورش دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و معاونین پرورشی باید نسبت به تقویت فعالیت تشکل های دانش آموزی توجه ویژه ای داشته باشند تا بتوانند با هم افزایی که در این تشکل ها ایجاد می کنند بتوانند بازوی مشورتی و اجرایی آموزش و پرورش در رسیدن به اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت کشور باشند.
وی خاطر نشان کرد: توانمند سازی مربیان سازمان دانش آموزی می تواند در افزایش اثر بخشی سازمانی موثر باشد و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها نیز باید تقویت تشکیلات در سازمان دانش آموزی را در دستور کار خود قرار دهد.