خبرگزاری کار ایران

عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا استان تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

عقب ماندگی شدید در سامانه یکپارچه مراکز معاینه فنی خودرو

عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار استان تهران با اشاره به اولویت برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا در سال ۹۵ گفت: امسال برروی برنامه‌هایی که در آن‌ها دچار عقب ماندگی هستیم، همانند سامانه یکپارچه مراکز معاینه فنی تمرکز می‌کنیم.

محمد رستگاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا در سال ۹۳ اقدامات قابل توجهی در زمینه مقابله با آلودگی هوای تهران همچون تغییر کیفیت سوخت صورت گرفت، اما در سال ۹۴ شاهد اقدام قابل توجهی در این حوزه نبودیم؟ گفت: باید توجه کنیم که در مصوبه کاهش آلودگی هوای تهران برخی اقدامات نیاز به بازه زمانی کمی داشتند که در سال ۹۳ انجام شدند و برخی از اقدامات نیز مانند دستیابی به سرانه مطلوب حمل و نقل عمومی؛ به زمان بندی‌های طولانی‌تری نیاز دارند و هنوز به سرانجام نرسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ تمرکز اقدامات مقابله با آلودگی هوا بیشتر بر روی منابع ایجاد آلاینده‌های ساکن قرار داشت، ادامه داد: اگر جدول زمانبندی مصوبه هیات وزیران را نگاه کنیم؛ متوجه می‌شویم که در این جدول از اقداماتی با ۳ ماه زمان انجام تا اقداماتی با ۶۰ ماه زمان انجام در نظر گرفته شده است؛ برای نمونه برای تغییر کیفیت سوخت ۳ ماه زمان و برای کنترل آلودگی‌های ناشی از سامانه‌های سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ۶۰ ماه زمان در نظر گرفته شده است، به همین خاطر است که در سال ۹۳ شاهد به انجام رسیدن برخی اقدامات بودیم، اما در سال‌ها بعد شاهدیم که اقدامات دیگری در حال انجام است که به سرانجام رسیدن آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

رستگاری با بیان اینکه جمع بندی عملکرد دستگاه‌های مختلف در سال ۹۴ در مورد مقابله با آلودگی هوا در اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در نیمه اول اردیبهشت ماه بررسی می‌شود؛ اظهار کرد: برای سال ۹۵ علاوه بر آنکه برنامه‌های سال ۹۳ را ادامه خواهیم داد به برخی از برنامه‌ها که در آن‌ها عقب هستیم؛ می‌پردازیم برای مثال در بحث سامانه یکپارچه مراکز معاینه فنی به شدت عقب هستیم که حتما باید در سال ۹۵ این برنامه عملیاتی شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، در مورد وضعیت کیفیت هوای تهران در سال جدید گفت: از ابتدای سال جدید در تهران ۹ روز پاک و ۲۰ روز سالم داشتیم.

کد خبر : ۳۶۲۳۴۹