خبرگزاری کار ایران

آمادگی فنلاند برای کمک به رفع چالش‌های محیط زیستی ایران

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۷۷۹

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان دیدار و در مورد همکاری های دوجانبه در مسائل محیط زیست گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، آنتی کایکونن رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در مورد همکاری های دوجانبه در مسائل محیط زیست گفتگو کرد.

ابتکار در این دیدار با بیان اینکه زمینه های مشترک محیط زیستی بسیاری میان دو کشور وجود دارد که می توان برای همکاری در آن ها برنامه ریزی کرد، گفت: تغییرات آب و هوایی یکی از این زمینه ها است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت آموزش و بهره مندی از فناوری های نوین در زمینه تغییرات اقلیم، افزود: فنلاند می تواند در زمینه انتقال فن آوری های نوین و دانش جدید در این حوزه با ایران همکاری داشته باشد.

ابتکار اشاره ای به موضوع حفاظت از تالاب ها و اهمیت این موضوع برای ایران به ویژه در خصوص تالاب هایی همچون تالاب های بین المللی هامون (مشترک میان ایران و افغانستان) یا دریاچه ارومیه داشت و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از زمینه های مناسب همکاری میان دو کشور برنامه های حفاظت از تالاب ها است.

وی با اشاره به برخی چالش های محیط زیستی ایران گفت: گسترش همکاری های دوجانبه در مباحث مربوط به سنجش و پایش کیفیت هوا، آب و خاک از دیگر زمینه های علاقمندی ایران است که البته تا کنون اقدامات بسیاری از جمله نصب دوربین های پایش آنلاین و ایجاد و ارتقاء ایستگاه های سنجش آلودگی هوا برای ارتقاء عملکرد در این حوزه ها صورت پذیرفته است.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به بهره گیری از تکنولوژی GIS در محیط های طبیعی ایران داشت و اظهار کرد: ایران علاقمند است تا در زمینه محیط زیست همکاری ها و تعاملات بین المللی خود را افزایش دهد.

وی گفت: البته بحث همکاری در زمینه محیط طبیعی، حفظ تنوع زیستی و مدیریت بهتر مناطق حفاظت شده و توسعه آن، تبادل فناوری، اقتصاد سبز، مقابله با آلودگی هوا، مقابله با آلودگی خاک و گرمایش زمین از جمله مفاد همکاری دو کشور ایران و فنلاند در تفاهم نامه مشترک میان دو کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست و حفظ آن موضوع مورد علاقه کشورهای مختلف جهان است، افزود: موضوعاتی همچون مقابله با گرمایش زمین یا حفظ تنوع زیستی، تبادل فناوری و اطلاعات نیازمند همکاری تمامی کشورها است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت و جایگاه زنان در ایران گفت: به پیشرفت‌های زیادی که در مبحث زنان در ایران وجود داشته اشاره کرد و آمار و ارقامی از نقش و حضور زنان در عرصه‌های مختلف کشورمان ارائه داد.

وی با اشاره به آمار حضور ۶۵ درصدی زنان در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، اظهار کرد: قانون ایران و دین اسلام بر حقوق زنان تاکید دارند، اگرچه جامعه ایران و اروپا تفاوت های مهمی دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: البته این به معنای نادیده گرفتن نیست و قطعا ایران به دنبال حل مشکلات و چالش های موجود در مسیر فعالیت و حضور زنان در عرصه های مختلف است.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر سه معاون رئیس جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس زن هستند و البته بانوان بسیاری در سطوح عالی و میانی فعالند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت علمی و اجتماعی بالای زنان ایران، گفت: اگرچه ایران به لحاظ حقوق شهروندی و حقوق زنان از جمله کشورهای توسعه یافته است به لحاظ قانونی اما همچنان برخی قانون ها نیاز به اصلاح دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از حضور و موفقیت چشمگیر زنان ایرانی در عرصه های هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی در سطح ملی و بین المللی گفت و تاکید کرد: آنچه امروز عده ای تلاش دارند تا از ایران و اسلام در جهان معرفی کنند، چهره ای خشن و غیر واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: ایران تمام تلاش خود برای معرفی چهره رحمانی و واقعی از دین اسلام و رفع خشونت از منطقه و جهان را به کار گرفته است.

ابتکار گفت: به زودی همایشی تحت عنوان دین، فرهنگ و محیط زیست به میزبانی ایران برگزار می شود که یکی از محورهای مهم آن پیوند و رابطه میان محیط زیست، صلح و ادیان است.

بنابراین گزارش، آنتی کایکونن رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند با تاکید بر اینکه ایران و فنلاند زمینه های فراوانی برای ارتقاء همکاری ها به ویژه در حوزه محیط زیست دارند، گفت: فنلاند بسیار خرسند خواهد شد که تجربیات و دانش خود را به ایران منتقل کند و سهمی در رفع چالش های محیط زیستی ایران داشته باشد.

وی افزود: فنلاند توانایی دارد تا در زمینه های مختلف محیط زیستی همچون تولید و ذخیره انرژی های پاک، بهره وری انرژی و مدیریت بازیافت زباله با ایران همکاری کند.

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند ضمن اشاره به حرکت جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، گفت: فنلاند می تواند راهکارهای چگونگی کاهش انتشار و افزایش بهره وری انرژی را به ایران منتقل کند تا کشور شما نیز موفق به کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه ای شود.

وی از آمادگی کشورش برای برداشتن گام های اجرایی در زمینه تفاهم نامه محیط زیست خبر داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز