خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان:

مجوز 27 موسسه اعزام دانشجو به خارج لغو شد/ افزایش 68 درصدی دوره‌های فرصت مطالعاتی دکتری داخل

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه در انتهای سال 94، 333 مورد بورسیه در خارج از کشور داشتیم و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند؛ گفت: در سال 93 بورسیه خارج از کشور 595 مورد بوده است همچنین 101 نفر شامل بازگشت بورسیه به روال معمول شدند و برای انجام خدمت به کشور بازگشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی صدیقی (رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم) درنشست خبری با اصحاب رسانه که پیش ازظهر امروز (23 فروردین) در محل سازمان دانشجویان برگزار شد؛ با اشاره به روند کاهشی بورسیه داخل اظهار داشت: در سال 94، 452 حکم بورس داخل داشتیم که از این میان؛ 314 مورد دانشجویان دکتری داخل و بورسیه‌های قدیمی بودند و 138 نفر مربیان دانشگاها بودند که از امکان بورس داخل برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری استفاده کردند. بنابراین برخلاف برخی خبرها که گفته می‌شود جایابی‌ها متوقف شده، اینطور نبوده است.

تغییر روند بورس خارج در سال 94/کاهش بورس خارج

صدیقی با بیان اینکه بورس خارج در سال 94 روند کاهشی داشته است؛ بیان کرد: با توجه به اینکه قبول شدگان در سال 93 که از طریق آزمون پذیرفته شده بودند در اعلام نیاز موفق نبودند، ما روند بورس در سال 94 را تغییر دادیم و به دانشگاه‌ها تفویض اختیار کردیم.

333 مورد بورسیه خارج در انتهای سال 94

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه در انتهای سال 94، 333 مورد بورسیه در خارج از کشور داشتیم و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند؛ گفت: در سال 93 بورسیه خارج از کشور 595 مورد بوده است همچنین 101 نفر شامل بازگشت بورسیه به روال معمول شدند و برای انجام خدمت به کشور بازگشتند.

افزایش 68 درصدی دوره‌های فرصت مطالعاتی دکتری داخل

وی با اعلام اینکه در سال 94 دوره‌های فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت دکتری داخل نسبت به سال 93، 68درصد رشد داشته و به 1348 دانشجوی دکتری افزایش یافته است؛ افزود: از این 1348 نفر، 1110 نفر به خارج از کشور رفتند و 238 نفر در دانشگاه‌های داخل فرصت مطالعاتی خود را گذراندند. اغلب دانشجویان برای گذراندن فرصت‌های مطالعاتی خود به ترتیب به کشورهای آمریکا، ایتالیا، آلمان، کانادا، اسپانیا، هلند و فرانسه رفتند.

استفاده 21 هزار دانشجوی خارج از کشور از تسهیلات دانشجویی

صدیقی ضمن اشاره به اینکه در سال 94، 21هزار دانشجوی خارج از کشور از تسهیلات دانشجویی و تحصیلاتی استفاده کردند؛ گفت: این آمار نسبت به سال 93 کاهش داشت و به این خاطر بود که هرچه از ارز مبادلاتی به ارز آزاد نزدیک‌تر شویم؛ تقاضا کمتر می‌شود.

مجوز 27 موسسه اعزام دانشجو به خارج لغو می‌شود

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که در سال 93 بازدید از موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور به صورت جدی دنبال شد؛ گفت: در مجموع صد مورد بازرسی داشتیم، 11 جلسه کارگروه تشکیل شد و 227 گزارش عملکرد موسسات بررسی شد که مجوز 200 مورد از این موسسات تمدید و 27 مورد از موسسه‌ها مجوزشان لغو شد. در سال 94 نیز با هیچ درخواست تاسیس موسسه جدیدی موافقت نشد.

وی درباره تغییرسیاست بورس خارج در سال 94 توضیح داد و گفت: ما اختیار را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم و به همین دانشگاه‌ها اعلام کردیم که سهمیه‌های مورد نیاز در رشته های جدید را اعلام کنند و نهایتاً در چارچوب سیاست‌های کلی 192 سهمیه در آزمون دکتری پیش‌بینی شد. امیدوارم در سال 95 کمیت بورس خارج هدفمندتر و در چارچوب نیازها بیشتر شود.

صدیقی با بیان اینکه 3177 مدرک دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور به سازمان آمد و ارزیابی شد که نسبت به سال 93، 10 درصد کمتر شده بود؛ گفت: مالزی، هندوستان، کانادا، انگلستان و آمریکا پنج کشور اولی هستند که مدارک فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان ایرانی را به ما داده‌اند.

راه‌اندازی سیستم پاسخگوی غیرحضوری در سال 95

رئیس سازمان دانشجویان با اشاره به اینکه راه‌اندازی سیستم پاسخگویی غیرحضوری و واگذاری اختیار صدور دانش‌نامه‌های داخلی از برنامه‌های سال 95 سازمان دانشجویان به‌شمار می‌رود؛ گفت: در حوزه شورای انتقال در سال 94، 277 دانشجو از خارج از کشور به داخل منتقل شدند که نسبت به سال 93، دو و نیم برابر شده است. همچنین دستورالعمل انتقال بررسی مجدد شده که بعد از تصویب اعلام خواهد شد.

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان ابلاغ شد

وی همچنین به ابلاغ شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان اشاره کرد و گفت: در این شیوه‌نامه نحوه بررسی پرونده‌ها در کمیته انضباطی و همچنین درنظر گرفتن حقوق دانشجویان و به رسمیت شناختن آن اشاره شده است.

جذب 2602 دانشجوی غیرایرانی در سال 94

معاون وزیر علوم با اعلام اینکه در سال 94 توانستیم 2602 دانشجوی غیرایرانی جذب کنیم؛ گفت: از این تعداد 1115 دانشجو بورسیه و 1478 دانشجو را به صورت غیربورسیه جذب کرده‌ایم که اغلب آنها از کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و تاجیکستان هستند.

راه‌اندازی دفاتر کنسولی در دانشگاه‌ها/ دانشجویان غیرایرانی به وزارت علوم مراجعه نکنند

رئیس سازمان دانشجویان ادامه داد: در سالی که گذشت در حوزه دانشجویان غیرایرانی و روان‌سازی پذیرش دانشجویان تلاش زیادی شد و ما خوشبختانه در همه مناطق کشور می‌توانیم دانشجو بگیریم و باتوجه به راه‌اندازی دفاتر کنسولی در دانشگاه‌ها دیگر لازم نیست که دانشجویان غیرایرانی در سال 95 به وزارت علوم مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۶۰۶۰۰