خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس فتای ناجا مطرح کرد:

خوزستان و بوشهر دارای بالا‌ترین میزان تخلفات انتخاباتی اینترنتی

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۹۴۲

رئیس پلیس فتای ناجا گفت: بیشترین تخلفات انتخاباتی اینترنتی در خوزستان، بوشهر، کردستان، آذربایجان غربی و تهران بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادیان‌فر؛ رئیس پلیس فتای ناجا در ادامه با اشاره به گزارشات تخلفات اینترنتی در زمان انتخابات اظهار کرد: در زمان انتخابات در چندین کارگروه از جمله کارگروه‌های قوه‌قضاییه، وزارت کشور، ستاد نیروهای مسلح و کارگروه امنیت انتخابات در مرکز ملی فضای مجازی عضو بودیم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادیم.

وی ادامه داد: ما در پلیس فتا براساس وظایفی که ابلاغ شده بود در ۵ کارگروه تشخیص، پیش‌بینی، پیشگیری، مستند و ارسال و مقابله از ۱۱ سامانه برای رصد فضای انتخابات استفاده کردیم و روازنه بیش از ۳۳ هزار خبر را در حوزه انتخابات از منابع داخلی و خارجی رصد کردیم.

هادیان‌فر با بیان اینکه ایجاد پروفایل کاندیدا‌ها از دیگر اقدامات پلیس فتا در زمان انتخابات بود گفت: ۷هزار و ۷۸۰ پروفایل در این زمینه ایجاد کردیم؛ برای رصد موضوعات مرتبط با کاندیدا‌ها که در مجموع ۱۱۷ نفر از کسانی که صاحب پنل‌های تبلیغاتی بودند و پیامک‌های انبوه را ارسال می‌کردند؛ قبل از انتخابات اظهار شدند و مصادیق مجرمانه و قانون به آن‌ها تذکر داده شد و تخلف جدی نداشتیم.

رئیس پلیس فتای ناجا اظهار کرد: ۴۶۰ تخلف انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور در مراحل ثبت‌نام، ردصلاحیت‌ها، تبلیغات، دوران ممنوعیت تبلیغات و اعلام نتایج گزارش کردیم و مستندات خود را ارسال نمودیم که بیشترین تخلفات مربوط به خوزستان، بوشهر، کردستان، آذربایجان غربی و تهران بود که تقریبا رتبه پنجم از این تخلفات را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: تقریبا ۷۲ درصد از تخلفات فعالیت‌های انتخاباتی در فضای تلگرام شکل گرفت مضاف بر اینکه در فعالیت‌های پنهان از نرم‌افزارهای موبایل پایه دیگر نظیر واتس‌آپ استفاده شد.

هادیان‌فر در خصوص مباحث مطرح شده برای فیل‌تر کردن تلگرام در روز انتخابات گفت: کمیسیون عالی امنیت انتخابات به ریاست دکتر فیروز‌آبادی در مرکز ملی کار جدیدی برای انتخابات ۹۴ بود که تشکیل شد و در این کمیته دستگاه‌های مسئول حضور داشتند و اتفاق نظر و هماهنگی مطلقی ایجاد شد تا جایی که ضرورت امنیتی ایجاد نشود؛ هیچ محدودیتی برای مردم بوجود نیاید و خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته هیچ گونه کندی اینترنت یا مسدود بودن تلگرام در هیچ استانی اتفاق نیفتاد و هیچ فشاری در این زمینه وجود نداشت.

وی ادامه داد: هیچ دستگاهی به دنبال مسدود سازی مطلق نبود و تنها به دلیل اینکه شبکه‌های موبایل پایه که در خارج از کشور وجود دارند؛ معمولا فضای کشور‌ها را مهندسی می‌کنند مصوب شده بود که اگر نیروی انتظامی نقطه‌ای بحرانی در شهر یا منطقه‌ای را مشاهده کرد این مسدود سازی اتفاق بیفتاد که خوشبختانه چنین فضایی مشاهده نشد.

رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش فعالیت‌های تبلیغاتی فروشندگان انواع خدمات و کالا‌ها گفت: مردم تحت هیچ شرایطی نباید به فروشگاه‌هایی که یکباره بدون نماد اعتماد ایجاد می‌شوند؛ اعتماد کنند و صرفا اگر می‌خواهند کالایی را خریداری کنند باید از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد هستند استفاده کنند.

وی افزود: در نزدیک عید نوروز پیام‌هایی با مضامین برنده‌ شدید، عتبات عالیات، سفر به خارج از کشور و نظایر آن افزایش می‌یابد و در این زمینه عمده تخلف‌هایی که در سال گذشته داشته‌ایم مربوط به برداشت‌ها از این طریق بوده است که ۱۱ هزار شاکی در این پرونده وجود دارد و ۲۳ متهم که اقدام به این جرائم کرده‌اند در حال حاضر در زندان‌های کشور هستند و ۱۱ نفر حکم اعدام دارند و از زندان اقدام به انجام این جرائم کرده‌اند چرا که چیزی برای از دست دادن ندارند.

وی افزود: ۴هزار و سیم‌کارت و ۳۰۰ تلفن‌همراه برای استفاده در این جرائم در سراسر کشور استفاده شده است و ۱۲ نفر پول‌شویی برای این کلاهبرداری‌ها انجام داده‌اند و ۸۰ میلیارد تومان از حساب ۱۱ هزار نفر برداشت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تعداد شاکی‌ها تا ۱۴هزار نفر افزایش پیدا کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز