خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در مراسم آیین روز پرستار؛

دریافتی پرستاران نسبت به خدمتی که ارائه می‌دهند؛ ناچیز است

asdasd
کد خبر : ۳۴۶۷۰۷

وزیر بهداشت گفت: همه ما می‌دانیم که دریافتی پرستاران نسبت به خدمتی که آنها انجام می‌دهند ناچیز است و ما در این موضوع با آنها همصدا هستیم.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز پرستار با اشاره به نقش خطیر پرستاران در نظام سلامت گفت: خط اول خدمات در نظام سلامت پرستاران هستند و و اگر پرستار نباشد پزشک نیز نمی تواند درست انجام وظیفه کند.

وی گفت: همه ما می دانیم که دریافتی پرستاران نسبت به خدمتی که آنها انجام می دهند ناچیزست و ما در این موضوع با آنها همصدا هستیم. علاوه بر این می دانیم که خدماتی که آنان انجام می دهند نیز بیش از حد استاندارد است و از این نظر نیز تحت فشار هستند ولی نباید طوری عمل کنیم که گروه هایی که در پی ایجاد شکاف و اختلاف هستند بتوانند از این موضوع سوء استفاده کرده و اهداف خود را پیش ببرند. ما نباید دانسته و ندانسته طوری عمل کنیم که آنها را به مقاصد خود برسانیم و کاری را انجام دهیم که بر خلاف منافع ملی ماست.

هاشمی اضافه کرد: پزشکان و پرستاران اگر به دنبال مطالباتشان هستند باید به عنوان یک مجموعه پیوسته باشند. زیرا اگر جدا از هم عمل کنیم، نه سیاستمداران گوششان بدهکار خواهد بود و نه مردم می‌پسندند و امیدوارم همه در این مسیر تلاش کرده و دست به دست هم دهند در غیر این صورت نیروهای ما به جای خدمت صرف یکدیگر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مردمی که به دولت تدبیر و امید رای دادند از دعواها و منازعات داخلی خسته شده و در پی امنیت، آرامش و تامین معیشت زندگی بودند و کسانی را می خواهند که خود را خادم مردم بدانند و بدون تردید یکی از گروه هایی که در کنار کسب درآمد همواره به دنبال خدمت رسانی بوده اند پرستاران هستند.

وزیر بهداشت همچنین با انتقاد از برگزاری دو جشن جداگانه روز پرستار و ایجاد دو دستگی بین این گروه در تهران گفت: ای کاش امروز در یک جشن نمادین، مردم از پرستاران تجلیل می کردند. ما مردمی داریم که خوب می بینند، می فهمند و انتخاب می کنند و همین مردم در همه نظرسنجی‌ها جامعه پزشکی و پرستاری و همه گروه‌های حوزه سلامت در رده‌های اول تا سوم قرار داده اند. خوب بود به جای اینکه مرسوم شود که اصناف و سازمان ها خود برای خود مراسم تقدیر و بزرگداشت برگزار کنند، در این روزهای نمادین مردم از این گروه‌ها تقدیر می‌کردند.

وی در مورد همراهی مسوولان با اهداف نظام سلامت نیز یادآور شد: چه در سال های پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از انقلاب همواره یک نگاه سنتی درباره حوزه سلامت وجود داشته است. بهداشت و درمان در این نگاه یک بخش خدماتی است و چون این خدمات فقط هزینه در بر دارد، معمولا ترجیح بر این بوده که بودجه ها صرف احداث اتوبان و ریل و بندر شود که بتوان به آن افتخار کرد ولی این بعد در نظر گرفته نمی شود که سرمایه گذاری در خدماتی مثل آموزش، رفاه اجتماعی و سلامت چه تاثیر بزرگی بر پیشرفت جامعه خواهد داشت و همین نگاه ها بوده که تا امروز و با تمام تلاش هایی که انجام داده ایم، اولویت سلامت همواره در رتبه های پایین قرار داشته است.

هاشمی در ادامه با اشاره به کمبودهای موجود در نظام سلامت کشور گفت: ما هنوز در برخی از استان ها می بینیم که تنها بیمارستان هایی با قدمت 50 ساله وجود دارد و تخت های بیمارستانی نیز افزایش چندانی نداشته اند. شبکه بهداشت که روزی از آن به عنوان افتخار نظام سلامت یاد می شد فقط در سطح روستاها باقی مانده و گسترش نیافته و همچنان در بسیاری نقاط با وجود نظام ارجاع، مردم باید برای دسترسی به بیمارستان، به شهرها مراجعه کنند؛ ما همه این کمبودها را می بینیم و با شما همصدا هستیم.

وی اضافه کرد: در همین تهران هنوز هم گاهی برای انتقال یک فرد ابتلا به سکته به یک بیمارستان در مرکز شهر، چهار ساعت زمان نیاز است. در بحث دندان پزشکی همچنان کمبود داریم و هنوز 80 درصد خدمات از سوی بخش خصوصی ارایه می شود. در بحث پرستاران هم می بینیم که همین حالا نردیک به 100هزار نفر کمبود نیرو داریم و این جدا از کمبودی است که در پی بازنشستگی اخیر 20هزار پرستار به وجود می آید. ما این نقص ها را هم می بینیم.

وزیر بهداشت با عنوان کردن مشکلات موجود یادآور شد: ولی با وجود این و با این فشار کاری و خوشحالیم که با اقدامات انجام شده دولت یازدهم در حوزه سلامت حدود 11میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درآورده ایم که طبق آمارها درآمد 85 درصد آنها کمتر از یک میلیون تومان است و بیشتر از 55درصد آنها خانه ندارند. همچنین خرسندیم از اینکه با آغاز طرح تحول سلامت افزایش در تعداد بستری هشت درصد بوده است؛ و خوشحالیم که طی این طرح 11 میلیون نفر بیمه شده‌اند. امروز کار ما بیشتر شده ولی خوشحالیم کسانی را تحت پوشش قرارداده ایم که تا پیش از این فقط به دلیل بالا بودن هزینه های درمان به ما مراجعه نمی کردند و از این بابت باید از تمام فعالان حوزه سلامت و به خصوص پرستاران قدردانی کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز