خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان تهران مطرح کرد:

تاسیس ۱۷۸ شعبه حقوقی و ۹۴ شعبه خانواده در محاکم عمومی تهران

asdasd
کد خبر : ۳۴۵۸۸۴

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ما توانستیم در راستای اصلاح ساختار و تشکیلات محاکم عمومی و خانواده، مصوبه جدیدی دریافت کنیم که براساس آن 178 شعبه حقوقی و 94 شعبه خانواده خواهیم داشت که این تعداد صرفاً مربوط به شهر تهران است.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی درنشست مشترک رئیس کل دادگستری استان تهران و معاونین قضائی با رئیس محاکم و سرپرستان مجتمع‌های قضائی تهران که در محل سالن جلسات ساختمان شماره 2 قوه قضائیه برگزار شد.

طی سخنانی با تبریک ایام اله دهه مبارک فجر اظهار داشت: آنچه که باعث پیروزی و تداوم این انقلاب شد، مثلثی از مردم خداجوی ایران اسلامی ، رهبری الهی امام عظیم الشان راحل (ره) و مقام عظمای ولایت و مهم تر از آنها ، لطف و عنایت خدای متعال به این مردم و رهبری بود و من اعتقاد دارم که این مثلث پیروزی انقلاب یک وجه مشترک دارد و آن خداخواهی مردم و الهی بودن رهبری انقلاب ، هم در دوران حیات حضرت امام خمینی (ره) و هم در دوران زعامت و ولایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، به واسطه لطف و عنایت مستقیم حضرت حق است.

وی در ادامه سخنان خود ، تداوم این انقلاب را برخورداری از مولفه‌های سه گانه مذکور برشمرد و افزود: ما همواره نیازمند اضلاع این مثلث هستیم ، در اضلاعی که به مردم و رهبری بر می‌گردد و علاوه بر نقش وجودی مردم رهبری و  ویژگی الهی حتماً باید نمود و تبلور داشته باشد ؛ چرا که اگر ما مردم را داشتیم ، اما این خصوصیت و ویژگی خداخواهی مردم کم رنگ شود و اگر در یک جامعه‌ای رهبر ، امیر ، سلطان ، پادشاه ، امپراطور و رئیس جمهور حکومت کند ؛ اما رهبر آن جامعه رهبری الهی نباشد ، این جامعه خصوصیت و ویژگی حکومت اسلامی را دیگر نخواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به این که در جامعه زمزمه‌هایی به گوش می رسد که این ویژگی و خصلت کم رنگ بشود ، خاطرنشان ساخت: در حکومت اسلامی ، نقش مردم و جایگاه آن واقعاً رفیع است ، اما مهم تر از آن خدایی و حق محور و متدین بودن مردم  است و باید گفت الهی بودن، مهمترین خصوصیت انقلاب سال 1357 بود و اگر این ویژگی مهم از مردم گرفته بشود ، ما دچار خسران خواهیم شد .

وی با تاکید براینکه هم اکنون در آستانه دو حماسه بزرگ تاریخ میهن‌مان هستیم ادامه داد: نخست یوم اله 22 بهمن ماه، که مردم با حضور خود در این راهپیمایی عظیم ، پرشکوه ، بصیرت و شعورشان را در حمایت و حراست از دستاوردهای ارزشمند انقلاب و پایبندی خودشان را بر مبنای فکری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مهم تر از آن بیعت مجدد خودشان را با مقام عظمای ولایت اعلام کرده و همچنین در 7 اسفند ماه نیز در حماسه و انتخاباتی دیگر با حضور بر سر صندوق‌های رای ، در تعیین سرنوشت خود و جامعه اسلامی مشارکت خواهند کرد که امیدواریم در این دو حماسه برزگ بیش از سنوانت گذشته شاهد حضور آگاهانه مردم باشیم و ما هم بعنوان خدمتگزاران ، قدردان زحمات آنان بوده و بتوانیم نسبت به وظایف و ماموریت‌هایمان بخوبی عمل کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معنا و مفهوم مدیریت موفق و کارآمد بیان داشت : طبق نظر یکی از اساتید ، مدیر موفق شخصی نیست که به پشت سر خود و یا اقداماتی که انجام داده نگاه کند ؛ بلکه فردی است که به ادامه مسیر و راه نظر نماید و ما در دادگستری کل استان تهران ، بخشی از این مسیر را طی کرده ایم و در ادامه مسیر  نیز راه طولانی پیش روی داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه  در دوره اخیر ریاست قوه قضائیه نیز عنایات ویژه ای به این دادگستری شده است افزود: هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته و به امکانات بیشتری در فصول مختلف نیازمندیم ؛ ولیکن رویکرد کنونی بطور کلی تغییر یافته و بحمداله در حوزه جذب نیروی انسانی اعم از قاضی و کارمند ، ساختمان ، خودرو ، اقدامات خوبی صورت گرفته که در آینده نزدیک، ثمرات آن نمایان خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر ساختار و تشکیلات محاکم عمومی تهران عنوان داشت: ما هم اکنون توانستیم مطابق آن ، در راستای اصلاح ساختار و تشکیلات محاکم عمومی و خانواده ، مصوبه جدیدی دریافت کنیم که براساس آن 178 شعبه حقوقی و 94 شعبه خانواده خواهیم داشت که این تعداد صرفاً مربوط به شهر تهران است. ضمناً 96 پست مشاوره خانواده نیز تصویب شده که امیدواریم در فرصت مناسب نسبت به جذب و تامین آن اقدام گردد و به همین ترتیب برای شهرستان‌ها و حوزه های بخش نیز اقدام خواهد شد.

اسماعیلی در خصوص تغییرات آتی در تشکیلات عمومی محاکم خاطرنشان ساخت: مطابق هماهنگی های به عمل آمده و در پیش نویس تهیه شده ، بخشی از این تغییرات که ما بین مجموعه ستاد محاکم و معاونت برنامه ریزی اتفاق نظر است ، این بخش را مصوب تلقی نموده و در آن بخش که اختلاف نظر وجود دارد باید استدلالات طرفین   جمع‌بندی شود و در این راستا لازم است چند ویژگی را لحاظ کنیم و بنا نیست که در تشکیلات ، ستاد را بزرگ کنیم و صف کوچک باشد.

وی با بیان اینکه  مصیبت کشور ما در حال حاضر این است که ستادهای بزرگ و دست و پاگیر زیادی داریم و لازم است که ستادها چابک باشند خاطرنشان ساخت: ستادها حکم سر را در بدن دارند و باید نسبت آن را نیز محاسبه کرد. راه حل مشکلات ما توسعه ستاد نیست ، بلکه ما در صف مشکلات بیشتری داریم .

اسماعیلی تاکید کرد: باید تشکیلات، عملیاتی و قابل اجرا باشد و در ساختار نویسی نیز اول باید اسناد بالا دستی نظیر سند چشم انداز بیست ساله ،  برنامه پنج ساله ، قانون اساسی و سیاست‌های کلی برنامه را مورد بررسی قرار دهیم و آنچه در حال تهیه و تدوین است باید با اسناد بالادستی سنخیت و انطباق داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران هدف از برگزاری سلسله جلسات مشترک میان مسئولین و مدیران بخش های مختلف دادگستری کل استان تهران را طرح مباحث کاربردی و ارائه گزارش عملکرد و بیان پیشنهادات و معایب برشمرد و افزود: در نظر داریم با بهره گیری از نقطه نظرات مجموعه مدیران ، وضعیت مناسب‌تری برای دادگستری ایجاد کنیم.

اسماعیلی اضلاع سه گانه مثلث دادرسی را ، آمار ، فرآیند دادرسی صحیح و کیفیت مطلوب برشمرد و متذکر شد : ما از مدیران قضائی انتظار و توقع نظارت داریم ؛ و در حوزه نظارت نیز یک مثلث وجود دارد که یک ضلع آن مدیر و اضلاع دیگر آن واحدهای نظارتی و مردم هستند و در زمانی این مثلث کامل خواهد بود که اضلاع آن کامل و با هم مرتبط باشند آن وقت ما در حوزه نظارت خود موفق عمل کرده‌ایم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز