خبرگزاری کار ایران

پیکر «محمود موسوی»باستان شناس پیشکسوت، تشییع شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۶۹۹۴

پیکر سید محمود موسوی؛ باستان شناس پیشکسوت، امروز صبح با حضور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، باستان شناسان، مرمت گران وسایر کارکنان و دوست‌داران میراث فرهنگی تشییع شد.

به گزارش ایلنا، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم تشیع با شکوه پیکر باستان‌شناس پیشکسوت سید محمود موسوی که با حضور گسترده باستان‌شناسان، مرمت گران وسایر کارکنان و دوست‌داران میراث فرهنگی برگزار شد اظهار کرد،: خدمات مرحوم موسوی و تلاش‌های خستگی ناپذیر او در طول سالهای پربار عمرش بر تمامی افرادی که در این جمع حاضر هستند، پوشیده نیست.

 بهشتی تصریح کرد: حقیقتا باید به جامعه باستان‌شناسی تسلیت گفت به دلیل اینکه دانشمندی را از دست داده است شخصیتی که به لحاظ علمی، اخلاقی، سلوک و از همه نظر عمر ارزنده‌ای را طی کرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه روزی از این دنیا خواهیم رفت و هیچ یک ماندگار نیستیم ولی آنچه از خود به جا خواهیم گذاشت مهم است.

بهشتی با اشاره به نخستین باری که در یکی از سایت‌های باستان‌شناسی حضور یافته و یک گمانه لایه نگاری را ازنزدیک مشاهده کرده است، توضیحات باستان‌شناس را بسیار تکان دهنده توصیف کردو گفت: از آن جهت تکان دهنده که دیدم هر کسی در عمرش هر کاری انجام دهد بالاخره یک نشانه‌هایی از خودش در لایه‌ای که مربوط به او است باقی می‌گذارد و همه قاعدتا باید پاسخگوی‌‌ همان لایه مربوط به خودمان باشیم.

 او تصریح کرد: زمانیکه به زندگی مرحوم موسوی نگاه می‌کنم می‌بینم لایه پرباری از خود به جای گذاشته است.

بهشتی با بیان اینکه مهم هم این است که یادگارهای خوبی از خود در دنیا به جای گذاریم تصریح کرد به واقع مرحوم موسوی در عرصه کار علمی، زندگی شخصی و اخلاق که امروزه باید دوباره به جامعه باستان‌شناسی ایران بازگردد یادگارهای خوبی به جا گذاشته است.

او در پایان فرزندان مرحوم موسوی را به راستی نمایندگان شایسته وی دانست و تلخی از دست دادن این گوهر گرانب‌ها را به خانواده مرحوم موسوی تسلیت گفت.

 موسوی باستان‌شناسی ادیب بود

حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سید محمود موسوی را مردی از نسل پاک دستان، باستان‌شناسی ادیب و شاعر خواند که هیچ‌گاه به معنای واقعی نخواهد مرد.

 وی افزود: ما گمان می‌کنیم که می‌رویم و ردی از ما باقی نمی‌ماند ولی مطمئنا رد هر انسانی با منش، رفتار، اخلاق، شیوه زندگی و اندیشه او باقی می‌ماند.

چوبک مرحوم موسوی را یکی از بزرگان باستان‌شناسی ایران و میراث فرهنگ غنی کشور دانست که یادگارهایی زیادی از وی در کارهای علمی و پژوهشی حوزه میراث فرهنگی به یادگار مانده است.

 وی درادامه از پسران و همسر موسوی به عنوان مهم‌ترین یادگار‌های او یاد کرد و گفت: جامعه باستان‌شناسی کشور امسال با از دست دادن مرحوم عدل و موسوی سال سختی را پشت سر گذاشت.

 رییس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار امیدواری کرد نسل باستان شناسانی تا این اندازه اخلاقی، متعهد، ادیب و سرنوشت ساز در کشور باقی بماند.

هر سنگری در حوزه باستان‌شناسی با حضور موسوی قابل فتح بود

مهدی حجت معاون و قائم مقام پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به مشکلات حوزه میراث فرهنگی در دهه‌های نخستین انقلاب اسلامی و زمان جنگ گفت: گواهی می‌دهم در طول چند دهه آشنایی با مرحوم موسوی با وجود مشکلات زیاد هیچ‌گاه لبخند از صورت او پاک نشد و این ویژگی‌ای بود که علاوه بر دانش و فضیلت‌اش راه‌های سخت را آسان می‌کرد.

 او با بیان اینکه همه رفتنی‌اند و آنچه باقی می‌ماند تأثیری است که افراد در دنیا می‌گذارند، تصریح کرد: مرحوم موسوی تنها یک متخصص باستان‌شناسی نبود و تسلطی که به فرهنگ ایرانی در مواجهه با موارد مختلف داشت او را به مرد فرهنگ تبدیل کرده بود.

حجت با اشاره به مشکلات مالی میراث فرهنگی، درک ضعیف مسئولین نسبت به موضوع و حفاری‌های غیر مجاز در دهه شصت تصریح کرد: من به دلیل سن کم در هنگام ریاست سازمان بسیار از مواجه با مسائل در ترس بودم اما به پشتوانه حضور مرحوم موسوی و شیرازی پشتوانه پیدا می‌کردم.

او گفت: با توجه به سلوک، منش، منطق و مهربانی که از مرحوم موسوی سراغ داشتم مطمئن بودم که از هیچ مأموریتی دست خالی باز نمی‌گردد

وی با بیان اینکه هر سنگری را با حضور موسوی می‌شد در حوزه باستان‌شناس فتح کرد، اظهار داشت: او با اینکه با هیأت‌های خارجی کار می‌کرد و دانش وسیعی در این زمینه داشت هیچ‌گاه مرعوب نظر آن‌ها نبود.

حجت مرحوم موسوی را فردی همیشه حاضر دانست و گفت: او با اینکه تمام زندگی‌اش را صرف باستان‌شناسی کرده بود در تربیت فرزندان شایسته و اداره خانواده بسیار موفق بود.

 وی افزود: اگر مرحوم نگهبان رفت امثال موسوی را از خود به جای گذاشت ما نیز باید مراقب این باشیم که وقفه‌ای در این تسلسل پیش نیاید زیرا که امثال موسوی می‌روند اما آنچه باقی می‌گذارند راهی است که آن‌ها طی کرده‌اند و سرمشقی است که ما می‌توانیم از آن‌ها بگیریم.

 باستان‌شناسی یاور حفاظتگران

محمد حسن محب علی معاون سابق حوزه حفظ واحیای سازمان میراث فرهنگی دیگر سخنران این مراسم گفت: مرحوم موسوی یکی از باستان شناسانی بود که در طول سالهای فعالیت‌ام در حوزه حفاظت به من بسیار کمک می‌کرد و هر زمان که به همفکری نیاز داشتم حاضر بود.

او با بیان اینکه یاران یکی یکی از میان ما می‌روند و سازمان را تنها می‌گذارند مرحوم موسوی را یکی از باستان‌شناسان همکار با مرمت گران و حفاظتگران خواند که خاطرات زیادی از وی به یادگار مانده است

محب علی گفت: دلم می‌سوزد که یک همچین آدم‌هایی که در مورد میراث فرهنگی و حفاظت دغدغه دارند از میان ما می‌روند.

 مرحوم موسوی معلم اخلاق بود

محمد حسن طالبیان معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرحوم موسوی را ماندگار دانست و گفت: او هیچ‌گاه از میان ما نرفته است.

 او افزود: افتخار داشتم در خوزستان، شیراز و اردبیل از دانش مرحوم بهره بگیرم.

 طالبیان مرحوم موسوی را بخشنده در علم، معلم اخلاق و فردی دانست که به اخلاق میراث فرهنگی زیبنده بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: برکت وجود مرحوم موسوی در میراث فرهنگی و خانواده‌اش پایدار بماند.

باستان‌شناس و محققی فرهنگی

سید منصور نوروز‌زاده چگینی مدیرسابق پژوهش‌های باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز مرحوم موسوی را فردی سلیم النفس، راضی، تسلیم، دانا و مهربان نسبت به حوزه تاریخ، چه آنچه که در دل زمین از گذشته مانده و چه آنچه در زندگی جاری در دسترس ما است دانست.

وی مرحوم موسوی را بی‌اغراق یکی از چهره‌هایی خواند که نگاه باستان‌شناسی را به یک محقق فرهنگی تبدیل کرده است زیرا که باستان‌شناسی برای او راه دستیابی به فرهنگی بود که از گذشته طولانی دست به دست در دل ساکنان این سرزمین به ما رسیده است.

 چگینی گفت: موسوی مطمئنا امروز راضی و آزاد مانند آهویی به دوراز تقیدات زندگی است که دشت پهناور حقیقت در مقابل چشمانش قرار دارد.

گفتنی است، زنده یاد موسوی درسال ۱۳۶۶مدیریت پژوهش‌های باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت.

 اودرسال۱۳۷۳به عنوان دبیراجرایی نخستین گردهمایی باستان‌شناسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی «شوش» رابرگزار کرد.

 این باستان‌شناس پیشکسوت در کاوش‌های می‌دانی باستان‌شناسی فراوانی مشارکت داشته و یا سرپرستی آن‌ها را برعهده داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز