خبرگزاری کار ایران

رئیس جمعیت هلال احمر:

برنامه جامع مدیریت و مقابله با سوانح بزرگ تدوین شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۳۹۲

رئیس جمعیت هلال احمر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان بم گفت: تدوین برنامه جامع مدیریت و مقابله با سوانح بزرگ و به دنبال آن تنظیم قوانین، منابع و نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای آن ضروری است.

به گزارش ایلنا،  سید امیر محسن ضیائی در مراسم دوازدهمین یادبود زلزله بم با حضور بر مزار جان باختگان حادثه پنج دی 82، ضمن تسلیت مجدد به خانواده جان باختگان، تاکید کرد: هلال احمر به دنبال راه‌اندازی موزه درس‌ها و تجربیات زلزله بم است. به منظور زنده نگهداشتن حادثه بم و درس گرفتن از این حادثه، در پی جمع‌آوری مستندات و مدارک زلزله بم و درس‌هایی که باید از آن بگیریم، هستیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان این که امروز دیگر زلزله تنها حادثه و سانحه بزرگ نیست، گفت: اکنون سوانح جاده‌ای، آلودگی هوا و ریزگردها از جمله حوادث تهدید کننده جوامع است.

وی افزود: باید به دنبال کاهش آسیب‌پذیری خود از سوانح و حوادث مختلفی چون مهاجرت، حاشیه نشینی شهرها، مشکلات اقتصادی و... در کنار حوادثی چون زلزله باشیم و روش‌های خود را در مقابله با حوادث با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها اصلاح کنیم.

ضیائی تاکید کرد: برای رسیدن به فرهنگ تاب‌آوری در جامعه باید همه تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان، دانشگاهیان، صاحبنظران و مسئولان وارد عمل شوند تا جامعه‌ای آماده و تاب‌آور در حوادث داشته باشیم.

وی با اشاره به این که پیامبر(ص ) در سفارش به شخصی فرموده‌اند که " وقتی خواستی کاری را انجام دهی، به عاقبت آن فکر کن"، گفت: این سخن، کوتاه اما بسیار تاثیرگذار است و به نوعی نشان از آینده‌نگاری دارد. امروز نیز با گذشت 12 سال از زلزله بم باید درس‌های زیادی از این حادثه تلخ و ناگوار گرفته و عملکردهای خود را توسعه و بهبود بخشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان این که امروز مسئولان اذعان دارند که اگر زلزله‌ای رخ دهد، کاملا آماده مقابله بوده و تلفات سال 82 دوباره رخ نخواهد داد، اظهار کرد: اکنون زمانی است که باید خود را ارزیابی کنیم که تا چه اندازه توانسته‌ایم از تحقیقات انجام شده درباره بم درس گرفته و مدیریت بحران و پیشگیری را توسعه دهیم و از همه مهم‌تر این که چقدر توانسته‌ایم قوانین و اعتبارات را در جهت توجه بیشتر به مدیریت حوادث و سوانح سوق دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید اقدامات مقطعی خود را در مدیریت بحران و مقابله با حوادث، به اقداماتی مستمر و با برنامه و دانایی محور تبدیل کنیم؛ چراکه دیگر در ادبیات حوادث با چیزی تحت عنوان حوادث غیرمترقبه روبه رو نبوده، بلکه معتقدیم همه حوادث مترقبه و قابل پیشگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز