خبرگزاری کار ایران

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد:

ضرورت تصویب قانون برای برخورد جدی و قاطع با حوادث حیوان‌آزاری

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به انتشار فیلم‌های حیوان‌آزاری بر ضرورت تصویب قوانین موثر برای برخورد با حیوان‌آزاران تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، فرج‌الله عارفی با تاکید بر شناسایی و  برخورد قاطع با عاملان حیوان‌آزاری در کشور،‌ افزود: از آنجایی که ممکن است انتشار چنین فیلم‌هایی باعث ترویج خشونت و بدآموزی در جامعه و همچنین تکرار حیوان آزاری‌ها و ریخته‌شدن قبح آن شود، لازم است با عاملان چنین حوادثی برخورد قاطع و جدی صورت گیرد چراکه اقدامات این عده معدود نشان‌دهنده چهره خشن از مردم کشورمان در افکار عمومی می‌شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس،‌ بر ضرورت تصویب قانون برای برخورد با حوادث حیوان‌آزاری تاکید کرد و گفت:  البته قوانینی درباره حفاظت از حیات‌وحش در کشور داریم ولی درخصوص حقوق حیوانات اهلی مانند سگ و گربه قانونی دیده نشده که در همین راستا لازم است قوانینی تعریف شود.

عارفی با تاکید بر تقویت نظام اجرایی و مدیریتی حفاظت از محیط زیست در کشور، ادامه داد:‌ هر گونه کوتاهی در حفاظت و مراقبت از گونه‌های گیاهی و جانوری به معنای نقض آشکار قانون طبیعت است و باید مورد برخورد جدی و حقوقی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در  راستای حفاظت بیشتر از محیط زیست  بر لزوم رفع خلاءهای قانونی و تدوین نظام جامع حقوق حیوانات‌ تاکید کرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با اشاره به اینکه در دین اسلام حیوان‌آزاری نکوهش شده، اظهار داشت: در حالیکه درخصوص نحوه برخورد و پرهیز از حیوان آزاری‌ها روایات بسیاری از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)وجود دارد ولی متاسفانه برخی علی‌رغم آموزه‌های دینی به این توصیه‌ها عمل نمی‌کنند که در همین راستا لازم است فرهنگ‌سازی مناسبی درباره پرهیز از حیوان آزاری‌ها و احترام به حقوق حیوانات در جامعه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه راهکارها و شیوه‌های اتخاذ شده در رابطه با حفاظت از محیط زیست جامع و کامل نبوده و تاکنون راهکارهای مناسبی در حفاظت از محیط زیست ارائه نشده؛‌ البته گستردگی حیات‌وحش و نبود امکانات نیز باعث عدم مدیریت و رفع معضلات محیط زیستی شده است.

عارفی با تاکید بر اینکه در کشور نظام جامع و کاملی درخصوص حفاظت از گونه‌های نادر حیات‌وحش نداریم،‌ به خانه ملت، گفت:  در حالیکه عمده کشورهای دنیا اقدام به ایجاد پارک‌های وسیعی برای حیات‌وحش خود کرده‌اند تا این‌ گونه‌ها بدون ترس از شکارچیان آزادانه زیست کنند ولی در  کشور ما نه تنها از چنین روش‌هایی استفاده نمی‌شود بلکه بسیاری از گونه‌های نادر جانوری بر اثر بی‌توجهی نیز از بین رفته‌اند.

کد خبر : ۳۲۶۹۴۹