خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز تحقیقات منطقه‎ای ریزگردهای دانشگاه شهید چمران در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتبارات کافی برای مقابله با پدیده ریزگردها در خوزستان هنوز تامین نشده‌است

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۱۹۸

عضو هیات‌علمی‌ دانشگاه‌ شهید‌ چمران‌ اهواز گفت: برنامه‌های مربوط به مقابله با پدیده ریزگردها زمانی به خوبی پیش می‌رود که اعتبارات لازم تامین شود.

علیرضا زراسوندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد چگونگی اجرای برنامه‌های مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان گفت: از نظر قوانین و مصوبات می‌توانیم؛ بگوییم که قوانین مترقی برای مقابله با ریزگرد‌ها در استان خوزستان تدوین شده است و مشکلی از نظر قوانین نیست، اما به لحاظ فرآیند اجرا به دلیل گسترگی کار نمی‌توان انتظار داشت که در این زمینه، در طی یک سال جواب بگیریم.

وی بابیان اینکه اقدامات لازم برای مقابله باریزگرد‌ها به سه بخش کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت تقسیم می‌شود؛ اظهار کرد: در مورد برنامه‌های کوتاه مدت، اقداماتی همچون اطلاع‌رسانی، انجام اقدامات بهداشتی، توزیع ماسک و... انجام شده است، در زمینه اقدامات میان مدت نیز کارهایی از جمله برنامه‌ریزی برای حقآبه‌ها و مدیریت تالاب‌ها در دست انجام است و همچنین در برنامه‌های بلند مدت نیز اقداماتی همچون مالچ‌پاشی و کنترل منشا‌ها مطرح است که در حال حاضر سازمان هوا‌شناسی در زمینه منشایابی داخلی و مدل‌سازی در حال اقدام است.

مدیر مرکز تحقیقات منطقه‎ای ریزگردهای دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: باید توجه کرد که در مورد کنترل منشا‌های خارجی نمی‌توانیم؛ انتظار زیادی داشته باشیم، زیرا تنها دیپلماسی در این زمینه جوابگوست.

عضو هیات‌ علمی‌دانشگاه‌ شهید‌ چمران‌ اهواز تصریح کرد: البته تمامی این برنامه‌ها در صورتی می‌تواند ادامه پیدا کند که اعتبار لازم برای انجام این اقدامات تامین و در اختیار استانداری که متولی حل این مساله است، قرار بگیرد زیرا در حقیقت استانداری پای کار ایستاده است و شخص استاندار با رویکردی محیط زیستی اقدام می‌کند؛ اما اطلاع داریم که از نظر تامین اعتبار مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با همکاری وزارت نفت بحث وارد کردن آب به هورالعظیم در حال پیگیری‌ست و  تالاب شادگان نیز تحت مدیریت است، افزود: بحث وارد کردن آب به رودخانه‌ها جدی شده است ودولت متوجه رویکرد غلط انتقال بین حوضه‌ای آب شده است، به همین دلیل قطعا شاهد تاثیرگذاری این اقدامات بر کاهش ریزگرد‌ها خواهیم بود، اما باید توجه کنیم که پدیده ریزگرد‌ها رابطه‌ای عکس با بارش باران دارد.

زراسوندی با بیان اینکه هرچقدر بارندگی بیشتر باشد و شرایط اقلیمی از نظر رطوبت بهتر باشد، کمتر شاهد بروز ریزگرد‌ها خواهیم بود، توضیح داد: آمار ما نشان می‌دهد؛ تابستان امسال به طور چشمگیری شاهد کمترین میزان وقوع ریزگرد‌ها نسبت به سالهای گذشته بودیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز