معاون آموزشی وزیر بهداشت:
50 درصد تحصیلات تکمیلی در تهران متمرکز است/ بینالمللیسازی در حوزه پزشکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 50 درصد تحصیلات تکمیلی در تهران متمرکز است گفت: تلاش ما این است که با توجه به نیاز کشور تحصیلات تکمیلی را در کل کشور ساماندهی کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر لاریجانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره گام چهارم طرح تحول سلامت گفت: دانشگاه علوم پزشکی با برنامههای جدید سال تحصیلی نو را آغاز میکند. چندین جلسه با معاونین و مدیران آموزشی در این زمینه برگزار شده و بحث تحول و نوآوری آموزش پزشکی مطرح شده است.
وی افزود: تلاش کردیم با همه اسناد نقشه علمی کشور و اسناد بالادستی و با توجه به توصیههای مقام معظم رهبری این بحث را پیش ببریم. از این رو برنامههای منظمی برای هدفمدار کردن دانشگاهها ایجاد شده تا دانشگاهها ضمن انجام امور محول شده ماموریتهای خاصی که به آنها سپرده میشود را نیز انجام دهند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: قطبهای علمی کشور را با توجه به مرجعیت علمی، ماموریتگرا میکنیم تا برنامههای هدفداری داشته و منشا اثر باشند.
لاریجانی با اشاره به اینکه ما در بحث آموزش عالی رتبه دهم در دنیا در پرورش نیروهای انسانی را داریم گفت: با این وجود در نوآوری علمی جایگاه مناسبی نداریم. از این رو در بسته اول گام چهارم طرح تحول سلامت موضوع مرجعیت علمی را مورد تاکید قرار دادهایم.
وی تاکید کرد: سوق دادن دانشگاههای کشور به سمت دانشگاههای هزاره سوم از دیگر برنامههای پیشرو است. ما دانشآموختگان زیادی داریم اما آنها بعد از فارغالتحصیلی کار مناسبی پیدا نمیکنند و این یکی از چالشهای پیشروی دانشآموختگان است. در نتیجه لازم است دانشگاهها کارآفرینی بیشتری در حوزه پزشکی انجام دهند.
وی تاکید کرد: نیازهایی درحوزه آموزش پزشکی وجود دارد مثلا لازم است ۲۰۰ هزار پرستار آموزش ببینند برخی از رشتههای تخصصی مانند پزشک خانواده در کشور ما هنوز آغاز نشده و امیدواریم بتوانیم در دو یا سه دانشگاه این رشته را آغاز کنیم و بستر آموزش پرستاری، آموزش پاسخگو و عدالت محور را فراهم کنیم.
لاریجانی گفت: برای ۲۰۰ هزار پرستار بازه زمانی دو تا سه سال نیاز است که بتوانیم ۳۰ تا ۴۰ هزار پرستار را تربیت کنیم. رشته پزشک خانواده در سه دانشگاه از ابتدای سال جاری آغاز میشود. البته چند دانشگاه آمایشی نیز به این طرح پیوستهاند.
وی با اشاره به اینکه پذیرش این رشته به زودی آغاز خواهد شد گفت: کارهای اولیه آن انجام شده و احتمالا پذیرش آن در آبان ماه خواهد بود اما پیش از ثبت نام یک امتحان ویژه برگزار میکنیم تا کسانی که استعدادهای درخشان هستند وارد این دانشگاهها شوند چرا که دانشآموختگان اولیه این رشته اساتید دورههای آینده خواهند بود لذا باید از بین استعدادهای درخشان انتخاب شوند.
لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاهها در مناطق آمایشی کشور در حوزه پزشکی ۱۰ منطقه تقسیم میشوند گفت: در هر منطقه سه محور ماموریت در نظر گرفته شده تا به صورت هدفمند و ماموریت گرا برنامه آموزش عالی را پیشببریم البته این مساله با توجه به ظرفیتهای استانی، امکانات استان، اساتیدی که در آن منطقه حضور دارند، ظرفیتهای علمی و علاقهمندیهای استان در نظر گرفته میشوند.
وی افزود: با این برنامه هم میتوان قطبهای علمی را در کشور سامان داد. ۵۰ درصد تحصیلات تکمیلی در تهران متمرکز شده و تلاش داریم در کل کشور با توجه به نیازهای کشور تحصیلات تکمیلی را ساماندهی کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: بسیاری از نیازهای کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی در شهرهای کوچک کشور ساماندهی میشود لذا بسته آمایش سرزمین با توجه به نیازهای استانی ایجاد میشود.
وی درباره اخلاق حرفهای در پزشکی گفت: این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل شورای عالی اخلاق حرفهای در وزارت بهداشت تشکیل و دبیرخانه آن فعال خواهد شد. این شورا برای دانشگاهها متدهایی را ایجاد میکند تا اخلاق سازمانی دانشگاهها و واحدهای درمانی را ارتقا دهند.
وی افزود: این شورا دو سال فعالیت نداشت و چند ماه است که مجددا فعالیت خود را آغاز کرده است و هدف اصلی آن کارهای آموزشی و پژوهشی است. در این زمینه چند دستورالعمل برای گروههای پزشکی و دانشگاهی تصویب شده و نحوه گرفتن تخصص در اخلاق پزشکی ساماندهی شده است. اخیرا نیز برنامه استراتژیک اخلاق پزشکی را تهیه کردیم که سال آینده نهایی میشود.
لاریجانی گفت: مشی این شورا بیشتر آموزشی است و تلاش داریم که رضایتمندی گروههای هدف مورد توجه قرار بگیرد.
وی درباره بینالمللی سازی در حوزه پزشکی گفت: با توجه به شرایطی که کشور در حوزه علوم پزشکی دارد این ظرفیت را داریم که هاب منطقه شویم. بیشتر تخصصها در گروه پزشکی ارائه میشود و ساختار خوبی در این زمینه ایجاد شده است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: بر اساس این موضوع دانشگاهها ماموریت پیدا میکنند که با دانشگاههای خاص در کشورهای دیگر ارتباط داشته باشند تا بتوان این ارتباط را ساماندهی کرد و از ظرفیتهای علمی که در این ارتباطات ایجاد میشود استفاده کرد.
وی بحث آموزش مجازی رشته پزشکی را از دیگر محورهای گام چهارم طرح تحول سلامت اعلام کرد و گفت: برخی از آموزشهای رشتههای تهران را میتوان به صورت همزمان در دانشگاههای دیگر کشور همچون سیستان و بلوچستان به صورت مجازی اجرا کرد.
وی گفت: امیدوار هستیم در مهر ماه آموزش مجازی در رشتههای پزشکی در دسترس اساتید دانشگاهها قرار بگیرد. در همین رابطه دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور ایجاد شده تا کارهای پراکنده جمعآوری شوند.
لاریجانی درباره بروز افسردگی در بین دانشجویان رشته پزشکی در دوران تحصیل و تاثیر آن بر سلامت مردم گفت: رشتههای پزشکی توسعه زیادی پیدا کرده است. در زمینه فعالیتهای کاری نیز گروههای پزشکی بیشترین بازار کار را نسبت به رشتههای دیگر دارند اما تعدادی از دانشآموختگان پزشکی در کشور ما با مشکل کاری مواجه هستند.
وی افزود: اگر بتوانیم روشهای جدید مانند کانونهای نوآوری، مراکز تحقیقاتی و بسترهای مربوط به موسسات دانشبنیان را در کشور ایجاد کنیم زمینه کاری مناسبتری در کشور برای دانشآموختگان پزشکی ایجاد میشود. این مساله تلاش جدی میخواهد تا نخبگان کشور ما بتوانند با مشکلات کمتری مواجه شوند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: سوق دادن دانشگاههای کشور به سمت دانشگاههای هزاره سوم یکی از همین مسائل است.
وی درباره برخی مشکلات دانشکدهها و مراکز آموزشی ــ پزشکی دانشگاه آزاد اظهار کرد: تمام آموزشگاههای غیردولتی در حوزه پزشکی علیالخصوص دانشگاه آزاد باید بر اساس برنامهها و طرحهای وزارت بهداشت فعالیت کنند. بنابراین با توافقی که وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد میسر شد تمام مراکز آموزشی پزشکی این دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت.
لاریجانی ادامه داد: همچنین در یکی، دو سال اخیر تعداد دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد نیز به جد کاهش یافت. زیرا باید قوانین و ضوابط وزارت بهداشت را رعایت میکردند و حتی برخی مراکز پذیرش دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد از جمله مرکز آموزشی پزشکی قشم این دانشگاه متوقف و تعطیل شد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره سرنوشت دانشجویان پزشکی افغانستانی که در ایران متولد و در کنکور سراسری نیز قبول شدهاند ولی باید شهریههای سنگین بپردازند به طوری که برای سال جدید برخی از آنان بالاجبار یک ترم مرخصی گرفتند عنوان کرد: یک کار راهبردی با کشور افغانستان در حال انجام هستیم تا بتوانیم ۵۰۰ نیروی متخصص برای این کشور تربیت کنیم.
لاریجانی افزود: درباره دانشجویان افغانستانی هم که در ایران متولد شدند و در کنکور سراسری پزشکی قبول شدند برای هزینههای دانشگاهی آنان در حال پیگیری هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ولی در مجموع تمهیدات و تسهیلاتی برای اینگونه دانشجویان فراهم میکنیم تا شهریه آنان بر اساس نظر هیات امنا پرداخت شود یعنی هیئت امنا میتواند برای اینگونه دانشجویان به خصوصی آنانی که از استعدادهای برترند شهریه آنان را به دو قسمت تقسیم کند و در مجموع شرایط مناسبی برای آنها فراهم شود ولی از چند روز قبل پیگیر مسئله شهریه دانشجویان پزشکی افغانستانی که در ایران متولد و در کنکور سراسری نیز قبول شدند، هستیم.
لاریجانی در ادامه درباره دانشآموختگان دانشگاههای غیرمعتبرخارجی و امکان تحصیل آنها در دانشگاههای کشور گفت: برخی از دانشگاهها مورد پذیرش دانشگاههای ایران و وزارت بهداشت است اگر دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در این دانشگاهها درخواست حضور در ایران را داشته باشند با توجه به ظرفیت دانشگاهها این امکان برای آنها فراهم میشود.
وی افزود: اما برخی از دانشگاهها مورد پذیرش دانشگاههای ایران نیستند ما پیش از این اعلام کردهایم که بهتر است در این دانشگاهها ثبت نامی صورت نگیرد با این وجود بر اساس مصوبات شورای ارزیابی از دانشجویان پزشکی در حال تحصیل در خارج از کشور که دانشگاه آنها از نظر وزارت بهداشت معتبر نیست آزمونی گرفته میشود که اگر در این آزمون نمره قبولی دریافت کنند درباره آنها تصمیمگیری میشود.
لاریجانی همچنین در مورد مشارکت دانشگاه آزاد در ساخت بیمارستانهای نیمه تمام وابسته به وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت تعداد زیادی بیمارستان دارد که در حال ساخت است با توجه به شرایط موجود این وزارتخانه منابع لازم برای تکمیل همه این بیمارستانها را ندارد.
وی تاکید کرد: در این زمینه از دانشگاه آزاد خواسته شده که در مراکزی که بیمارستان نیمه ساخت وجود دارد اگر بستر مناسب برای گسترش فعالیتهای آموزشی و خدمت رسانی برای این دانشگاه فراهم است این بیمارستانها را تکمیل کنند.
وی گفت: تعرفهای که در این بیمارستانها رعایت میشود تعرفه دولتی است اما این دانشگاه با این تعرفه مشکل دارد. جلسات بررسی تعرفه برگزار خواهد شد تا تعرفهای بین بخش آزاد و دولتی برای این بیمارستانها تعریف شود.