خبرگزاری کار ایران

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

تامین داروی وارداتی هپاتیت به دلیل قیمت بسیار بالا امکان‌پذیر نبود

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۸۲۸

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به واکسن‌های مختلف هپاتیت در کشور، از اقدامات انجام شده برای ساخت داروهای چندترکیبی بیماران مقاوم به درمان هپاتیت خبر داد و تاکید کرد که این داروها بزودی وارد بازار دارویی کشور می‌شوند.

به گزارش ایلنا، مهدی پیرصالحی با بیان اینکه واکسن‌های هپاتیت در انواع مختلف وجود دارند، یکی از انواع آنها را واکسن پیشگیری خواند و درباره وضعیت دسترسی به آن تصریح کرد: این واکسن در داخل و درحد نیاز کشور توسط انستیتو پاستور تولید و تحویل معاونت بهداشتی شده که در فرایند پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فراورده دیگری نیز بنام ایمونوگلبوبین هپاتیت اشاره کرد و گفت: این واکسن نیز عموما در مواقعی استفاده می‌شود که بنا به دلایلی ناگهانی شخصی مانند پرستار، جراح یا پزشکی که به درمان شخص مبتلا به هپاتیت مشغول است و از طریق سرنگ آلوده‌ای که ناخواسته در قسمتی از بدنش فرو می‌رود یا ترشحاتی که از بیمار مثلا در دندانپزشکی به چشم پزشک اصابت می‌کند، در صورتی که فرد مذکور قبلا واکسینه نشده باشد، استفاده می‌شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: البته در معرض ویروس قرار گرفتن لزوما به منزله دچار شدن به آن بیماری نیست، اما بهتر است برای اطمینان هم که شده در اسرع وقت با استفاده از ایمونوگلوبین به آن رسیدگی شود تا اگر ویروس وارد بدن شده باشد، بدن را مقاوم کرده و با آن مقابله کند. درباره این داروها چه وارداتی و چه تولید شده توسط پلاسمای ایرانی، محدودیتی وجود ندارد و قابل پیگیری است.

پیرصالحی همچنین افزود: نوع دیگر این دارو شکل خوراکی آن است که درمانی نیز است. در مورد این نوع نیز دو فرآیند کلی وجود دارد؛ بخشی مربوط به بیمارانی است که در سال‌های گذشته و بدلیل فرآورده های آلوده مبتلا به هپاتیت شده‌اند که اگر چه تالاسمی‌ها را هم شامل می‌شود اما اکثر آنها بیماران هموفیلی‌اند. داروهای این بیماران در جایگاهی تعریف شده موجود بوده و مشمول تامین بصورت یارانه‌ای و رایگان هستند. لذا برای اینها یک مسیر ویژه پیش بینی شده است. داروهای دیگری هم بصورت خوراکی و تزریقی وجود دارند که درحال حاضر در سیستم بیمه و سیستم حمایتی وزارت بهداشت قرار دارد. محدویت و مشکل دسترسی به این داروها به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی مشکل مربوط به برخی از درمان‌های جدید برای بیماران مقاوم به درمان هپاتیت که داروی یک ترکیبی و چند ترکیبی را شامل می‌شود را مورد اشاره قرار داد و گفت: داروی یک ترکیبی در حال حاضر وارد فهرست رسمی کشور شده است.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به اینکه تامین داروی وارداتی این بیماران به دلیل قیمت بسیار بالای آن و عدم توان پرداخت بیماران و بیمه‌ها امکان پذیر نبود، خاطر نشان کرد: با تلاش متخصصان داخلی خوشبختانه داروی سوفوسبوویر در ایران تولید و با قیمت مناسب به بازار عرضه شده است. همچنین چندین شرکت ایرانی دیگر در حال ساخت داروهای چند ترکیبی برای درمان این بیماران هستند که بزودی وارد بازار دارویی کشور می‌شوند. هم اکنون نیز بیماران می توانند از داروی ساخته شده ایرانی که از لحاظ کیفی مورد تائید سازمان غذا و دارو است، استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز