خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت خبر داد:

افتتاح بیش از 300 خانه بهداشت در هفته دولت

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۱۸۴

وزیر بهداشت با بیان اینکه از 2 هزار خانه بهداشت وعده داده شده، تا به حال بیش از 1000 مورد به بهره برداری رسیده است، گفت: تا پایان مهرماه 1500 خانه بهداشت دیگر راه اندازی می شود تا مجموع خانه های بهداشت ساخته شده حتی بیش از وعده ای که دادیم بوده وبه خدمت رسانی بیشتر به روستاییان بپردازد.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در اولین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری توسعه سلامت مناطق کمتر توسعه یافته اظهار داشت: تکالیف و وظایف وزارت بهداشت در خصوص روستاها مشخص است و نیازی به تغییر ساختار وجود ندارد به گونه ای که محل احداث خانه ها و مراکز بهداشت در روستاها و همچنین پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت کاملا مشخص و معلوم است.

وزیر بهداشت در خصوص تصویب اساسنامه برای ستاد مذکور با اشاره به بند های 3 و 4 این اساسنامه گفت: در بند 3 به نوسازی، بازسازی و تجهیز خانه ها و مراکز بهداشتی در مناطق کمتر توسعه یافته و در بند 4 نیز به جلب مشارکت کمک های مردمی، سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت اشاره شده که اهمیت بسیار زیادی دارد.

هاشمی گفت: ممکن است در کنار وظایف اساسنامه، برای بیمه روستایی و اورژانس نیز اقداماتی انجام شود و از همه مهم تر کمبود شدیدی است که در زمینه نیروی انسانی به ویژه پزشک، پرستار، ماما و بهورز وجود دارد.

وزیر بهداشت بازسازی و نوسازی مراکز بهداشت را یکی از اولویت های اصلی این ستاد مطرح کرد و از در نظر گرفتن اعتبارات لازم دراین خصوص خبر داد.

هاشمی ادامه داد: ضروری است تا اولویت های استانی مناطق کمتر توسعه یافته مشخص شوند تا بر اساس برنامه ریزی بتوان مشکلات این مناطق را کاهش داد.

هاشمی با اشاره به اینکه کارایی بیمه روستایی باید تقویت شود، افزود: بیمه روستایی در چندین سال گذشته کارایی بهتری داشت اما در حال حاضر بیمه سلامت ایرانیان بهتر و مناسب تر از بیمه روستایی است و لازم است تا تصمیمات لازم در خصوص عملکرد بهتر این بیمه ها برای ارائه خدمات به روستاییان اتخاذ شود.

وی ادادمه داد: لازم است تا دوگانگی بیمه روستایی و بیمه سلامت ایرانیان هر چه زودتر برطرف شود و در روستاها منابع واحدی برای روستاها وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: به طور میانگین برای ساخت هر خانه بهداشت 90 تا 100 میلیون تومان، مرکز بهداشت 700 میلیون تا 1 میلیارد تومان، پایگاه های بهداشت 500 میلیون تومان و مراکز جامع خدمات سلامت به 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و لازم است تا اولویت های هر استان به صورت دقیق مشخص شود.

هاشمی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور در اقدامی ارزنده فایلی از اطلاعات نیازمندان کشور مانند معلولان و زنان بی سرپرست در کل کشور را تهیه کرده که هر فرد یا نهاد می توانند بر اساس توانایی خود میزان کمک های خود را اعلام کنند بنابراین لازم است تا برای تحقق بند 4 اساسنامه این ستاد که بر نقش مشارکت های مردمی، سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت چنین اقدامی انجام شود.

وزیر بهداشت گفت: برای تأمین اعتبار ارائه خدمات به مناطق کمتر توسعه یافته لازم است تا به بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای شود.

وزیر بهداشت از اختصاص رقم 1 درصد مالیات بر ارزش افزوده و منابع پزشک خانواده به منظور تکمیل شبکه بهداشتی در کشور خبر داد و گفت: با 3 هزار میلیارد تومان می توانیم شبکه کل کشور را اداره کنیم چرا که بعید است در آینده منبع اعتباری دیگری برای تحقق آن اختصاص دهند.

هاشمی با بیان اینکه تکمیل شبکه بهداشتی کشور را نمی توان یک شبه راه اندازی کرد گفت: بخشی از این مقدار اعتبار که صرف حقوق و دستمزد می شود را باید برای تأمین زیر ساخت های آینده بخش سلامت که بسیار حائز اهمیت است هزینه کرد.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر تکمیل شبکه بهداشت در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر و بین 20 تا 50 هزار نفر را در دستور کار داریم و در سال آینده شهرهای دیگری با جمعیت بیش از 100 و 150 هزار نفر به آن اضافه می شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز