خبرگزاری کار ایران

حقانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مقصران وقوع حوادث سیل و طوفان تهران، شورای شهر و شهرداری هستند

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۹۴۸

رئیس کمیته زیست شورای شهر تهران درباره اینکه بیشترین قصور در وقوع حوادث سیل و طوفان تهران و تلفات ناشی از آنها متوجه کدام دستگاه و نهاد است، گفت: در شهرها، شهرداری‌ها مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. البته در وقوع چنین حوادثی شورای شهر هم مقصر است، چرا که طرح‌‌ها و برنامه‌ها باید بر اساس مصوبات شورای شهر صورت گیرد و شورا باید در این زمینه نظارت داشته باشد.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: در طول تاریخ مدیریت شهری و شهرسازی‌ همواره نهرها را پر کرده، عرض آنها را کم کرده و در رود دره‌ها به‌صورت بی‌رویه و بدون رعایت استاندردها و بی‌توجه به دبی آب (مقدار آبی که از یک رودخانه یا مسیر می‌گذرد) اقدام به دیواره‌سازی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در برخی مواقع روی نهرها را پوشانده و آنها را از بین برده‌ایم، به صورتی‌که امروز در شهر تهران کمتر خیابانی را مشاهده می‌کنیم که یک نهر در آن به نهر دیگری متصل باشد. همچنین بی‌رویه بودن ساخت‌وسازها، از بین بردن قنوات، از بین رفتن چشمه‌ها، تنگ‌شدن مسیر رودخانه‌ها و عدم اجرای زیرساخت‌های جدید از دیگر مشکلات ما در این حوزه است.

حقانی با اشاره به طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی که از 20 سال پیش شروع شده است، بیان کرد: در آن زمان من هم در مدیریت شهری تهران حضور داشتم و این طرح در قالب شرکتی تحت عنوان «خاک‌ریز آب» شروع شد، اما شهرداری بر این عقیده است؛ شاید در 18 سال آینده بتوان این آب‌ها را جمع‌آوری کرد.

تاکنون اقدامی برای زیرساخت‌ها انجام نشده است

وی افزود: از طرف دیگر برخی جوی‌های آب را در سطح شهر پرکرده و تبدیل به خیابان و کوچه کردیم. همچنین ساخت و سازهایی را در حریم نهرها و رودخانه‌ها انجام دادیم که تمام این اقدامات سبب شده که امروز توان مقابله با کوچکترین بحران را نداشته باشیم.

رئیس کمیته محیط زیست خاطرنشان کرد: از گذشته تا امروز مرتب بارگذاری و ساخت‌و ساز انجام داده‌ایم،  اما اقدامی برای زیرساخت‌ها انجام ندادیم تا جایی که امروزه به این بلیه دچار شدیم که با اندک سیلی فجایع سال‌های گذشته  تکرار می‌شود.

حقانی با ابراز تاسف از اینکه شرایط به صورتی است که با اندک وزشی دچار طوفان و مصائب ناشی از آن می‌شویم، افزود: بنابراین مهم‌ترین راهکار درست کردن زیرساخت‌ها است. همچنین باید به منابع  طبیعی، رودخانه‌ها، نهرها و... که جریان آب به‌طور طبیعی در طول قرن‌ها در آنها در حرکت بوده است، بها دهیم.

دیواره‌سازی در اطراف رودخانه کن نادرست است

وی افزود: آیا دیواره‌سازی در دوطرف رودخانه کن درست است؟ و حداکثر آبی که در زمان پیک بارندگی در این رود دره به جریان می‌افتد، در نظر گرفته شده است؟

رئیس کمیته محیط زیست در پاسخ به این سوال که بیشترین قصور در تلفات به وجود آمده در حوادث اخیر متوجه کدام دستگاه و نهاد است، اظهار کرد: در شهرها، شهرداری‌ها  مسئول هستند و باید پاسخگو باشند و در خارج از شهر نیز شهرداری‌های همجوار یا نهایتا فرمانداری‌ها و استانداری‌ها به عنوان ناظران عالی باید پاسخگو باشند.

حقانی تصریح کرد: در وقوع چنین حوادثی شورای شهر هم مقصر است، چرا که طرح‌‌ها و برنامه‌ها باید بر اساس مصوبات شورای شهر صورت گیرد و شورا باید در این زمینه نظارت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مدیریت بحران کاری کرد، چرا که مدیریت بحران تنها مرتبط با سیل و طوفان نیست، افزود: تهران یکی از شهرهای زلزله‌خیز جهان است و باید دید آیا تمامی ساختمان‌های ساخته شده در این شهر مقاوم‌سازی شده و مقررات ملی ساختمان در آن اجرا شده و نظارت‌ها کافی و وافی صورت گرفته است؟ آیا همه به وظایف خود در این خصوص عمل کرده‌اند؟

رئیس کمیته محیط زیست با بیان اینکه بی توجهی به این مسائل مشکلاتی را در آینده رقم می‌زند، گفت: همه تنها حرف می‌زنیم، اما امیدوارم به این حرف‌ها عمل کنیم و بتوانیم کاری انجام دهیم.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز