خبرگزاری کار ایران

حقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

از طرح انضباط شهری بی‌خبریم/ شهرداری توضیح دهد

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۹۱۲

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: از طرح انضباط شهری بی‌خبریم، لذا باید شخص شهردار در صحن حضور پیدا کرده و در رابطه با این طرح توضیح دهد.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ماجرای تخریب خانه‌های فرسوده در منطقه اودلاجان گفت: در سال‌های 83 و84،  در دوران شهرداری احمدی‌نژاد به دلیل وجود تعداد زیادی از معتادان و به خطر افتادن زندگی مردم در محله اودلاجان طرحی در این محل اجرا شد که براساس آن تعدادی از خانه‌های این محله را بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی تخریب کردند.

وی با بیان اینکه محله اودلاجان از بافت‌های تاریخی تهران هست، ادامه داد: نمی‌دانم احتمال بازسازی یا مرمت خانه‌های مذکور وجود داشته یا نه، اما 6 هکتار زمین را در آن زمان آزاد و خانه‌های فرسوده را تخریب کردند.

حقانی افزود: در این مدت خانه‌هایی که در این محله وجود دارد بلااستفاده افتاده، البته به جای یکی از این خانه‌ها پارک محلی ایجاد کردند که از آن بازدید داشته‌ام، اما بیشتر این خانه‌ها بلااستفاده مانده‌ و محل تجمع افراد معتاد و بزه‌کار شده‌اند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با یادآوری اینکه در حال حاضر شهرداری طرحی را با عنوان طرح انضباط شهری یا نگین پایتخت آماده کرده است، اظهار کرد: براساس این طرح قرار است؛ در منطقه 12 تهران اقداماتی در جهت ساماندهی موتورسواران، ساماندهی متکدیان، زنان ویژه، زنان فاقد خانواده و سرپرست و ... انجام شود. در حال حاضر نیز در منطقه اودلاجان قرارگاهی ایجاد و مدیر پروژه را نیز معرفی کرده‌اند تا این طرح را عملیاتی کنند.

وی یادآور شد: چندی پیش در یکی از جلسات شورای شهر تذکر دادم که ما از این طرح بی‌خبریم، لذا باید شخص شهردار در صحن حضور پیدا کرده و در رابطه با این طرح به توضیح دهند یا آنکه به صورت مکتوب در این خصوص به شورا توضیح داده شود که از طرف شهرداری قول دادند که  این کار انجام شود، اما تاکنون از این توضیحات خبری نشده و همچنان منتظریم که توضیحات لازم در خصوص این طرح به ما داده شود.

حقانی خاطرنشان کرد: در جلسه هفته گذشته شورای شهر معاونت برنامه‌ریزی شهرداری به ما اطلاع داد که این طرح تا یکماه دیگر کامل شده و گزارش آن در صحن شورا ارائه خواهد شد.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: برابر گزارش‌هایی که از همکاران شهرداری دارم، قرار است؛ زمین‌هایی که طی انجام این طرح آزاد می‌شود به اماکن فرهنگی همچون خانه‌های فرهنگی اختصاص داده شود حتی در این طرح پیش‌بینی‌هایی برای ساخت بیمارستان و مدرسه در این محل  صورت گرفته است، اما متاسفانه هنوز این طرح را رویت نکرده‌ایم.

 وی با تاکید بر اهمیت بحث روشنایی در این منطقه اظهار کرد: در حال حاضر محله اودلاجان خالی از سکنه بومی بوده و 80 درصد از افرادی که در این محله ساکن یا شاغل هستند افراد غیر بومی‌اند  و به همین دلیل بیشتر خانه‌های این محل خالی بوده یا تبدیل به انبار کالا و کارگاه شده است. درواقع از نظر کارکرد اجتماعی منطقه اودلاجان هویت خود را از دست داده است .

شهرداری بدون مطالعه اقدام نکند

حقانی با بیان اینکه در سال‌های 83 و 84 بدون هماهنگی و کسب نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این منطقه خانه‌ها را تخریب کرده‌اند، ادامه داد: الان هم رسانه‌ها و هم اعضای شورا دچار این نگرانی شده‌اند که مبادا بار دیگر اقداماتی بدون مطالعه انجام شود.

رئیس کمیته محیط زیست با اشاره به سخنان مسئولان شهرداری مبنی براینکه به دنبال بازگشت هویت تاریخی این محله هستیم و بنا است که با نظر سازمان میراث فرهنگی این کار انجام شود، اضافه کرد: طی صحبت‌هایی که با خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران داشتم گفته شد که همچنان سازمان میراث فرهنگی در جلسات شهرداری حضور ندارد و نمی‌دانند که در این حوزه شهرداری قصد دارد، چه اقداماتی انجام دهد.

وی تصریح کرد: من شنیده‌ام که تا به حال چند خانه در محله اودلاجان تخریب شده است البته نمی‌دانم که این خانه‌ها دارای ارزش تاریخی ‌بوده‌اند یا نه و سازمان میراث فرهنگی نیز در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده است، لذا در صحن شورا خواهش کردم که تا زمانی که مطالعات مربوط به طرح انضباط شهری کامل شده و گزارش آن به شورای شهر ارسال شود، شهرداری از هر اقدامی خودداری کند.

شناسایی 57 خانه امن در اودلاجان

حقانی با بیان اینکه شهرداری مدعی است که قصد دارد؛ هویت تاریخی و میراثی شهر تهران در منطقه اودلاجان را احیا کند، بیان کرد: شهرداری قصد دارد؛ طی انجام این طرح زنان آسیب‌دیده را در همان محل آموزش داده و برایشان ایجاد اشتغال کند. همچنین معتادان را نیز در محل مورد بازپروری قرار دهد تا ناهنجاری‌های اجتماعی که در این محل وجود دارد به سایر محلات سرایت نکند.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر 57 خانه در محله اودلاجان شناسایی شده ‌اند که اصطلاحا به آنها خانه‌های امن گفته می‌شود، توضیح داد: در واقع این خانه‌ها برای افراد معتاد و بزهکار فضایی امن را ایجاد می‌کند.

 این عضو شورای شهرادامه داد: در حال حاضر 50 مورد از این خانه‌ها بلاصاحب اعلام شده و 7 مورد دیگر دارای مالک بوده اما رها شده و فرسوده هستند، لذا وظیفه سازمان میراث فرهنگی آن است که این خانه‌ها را شناسایی کند و اگر از طرف شهرداری  نیز دعوت نشدند خودشان به شهرداری رفته و نقطه‌نظرات فنی‌شان را اعلام کنند تا این طرح مورد بررسی قرار بگیرد .

رئیس کمیته محیط زیست با بیان اینکه به هر حال کار شهرداری در این طرح قابل قبول است و امیدواریم در طرح و در اجرا نیز این موضوع را مشاهده کنیم، گفت: سازمان میراث فرهنگی قصد دارد به این موضوع ورود پیداکند، اما تا کنون به هیچ‌یک از جلسات شهرداری دعوت نشده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز