خبرگزاری کار ایران

«جامعه باستان شناسی ایران» درگذشت دکتر عدل را تسلیت گفت؛

«شهریار عدل» در کشور ش آنچنان که شایسته بود،قدر ندید

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۷۹۹

جامعه باستان شناسی ایران با انتشار متنی در گذشت «شهریار عدل» را تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا،  متن این نامه به شرح زیر است:

«با دریغ و افسوس بسیار باخبر شدیم که دکتر شهریار عدل، روز یکشنبه ۳۱ خردادماه، مصادف با ۲۱ ژوئن، دار فانی را وداع گفت. درگذشت ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین است. دکتر شهریار عدل تمام عمر خود را صرف شناخت، معرفی و نگهداشت میراث فرهنگی ایران نمود. دانش گسترده و شناخت عمیق او از تاریخ و فرهنگ جهان ایرانی و دنیای ایرانشناسی وی را به شخصیتی تراز اول در این زمینه بدل کرده بود. او همواره با دیدی باز و عاری از تعصب و به شیوه ای منتقدانه به مسایل ایرانشناسی و میراث فرهنگی ایران نظر داشت.

در کنار پژوهش های علمی، شهریار عدل خدمات کم‌نظیری برای حفاظت و مستندسازی آثار تاریخی ایران و ثبت آثار فرهنگی مهم ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو انجام داده است. ثبت سه اثر مهم ایران در فهرست میراث جهانی، تخت جمشید، معبد چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان، توسط او تنها چند ماه پس از انقلاب اسلامی تنها نمونه‌ای از اقدامات سترگ اوست. دکتر عدل تمرکز علمی خود را روی جهان ایرانی قرار داده بود. از جمله تحقیقات میدانی او در قومس، زوزن، ری و بلخ در افغانستان بود. پس از زلزله ویرانگر بم، شهریار عدل بخش مهمی از دهه اخیر عمر خود را صرف شناخت بم نمود. امروز به لطف تلاشهای پژوهشی او بم در عرصه جهانی نامبردار شده است. او محققی پرتلاش و جامع الاطراف بود و باستان شناسی فقط بخشی از علایق وی به شمار می آمد. تحقیقات گسترده ای در زمینه­ تاریخ هنر ایران، به ویژه در حوزة نگارگری، و نیز در زمینه تاریخ عکاسی و تاریخ سینمای ایران از دکتر عدل به یادگار مانده است. شهریار عدل تحقیقات خود را بی حاشیه و به دور از هیاهو پی می گرفت. با اینکه در مجامع مهم بین اللملی فردی شناخته شده و صاحب اعتبار و نفوذ بود، اما در کشور خود آنچنان که شایسته بود قدر ندید و بر صدر ننشست. با درگذشت او میراث فرهنگی ایران یکی از دلسوزترین و آگاه­ترین حامیان خود را از دست داد.

«جامعه باستان­شناسی ایران» درگذشت دکتر شهریار عدل را به خانواده ایشان، جامعه باستان‌شناسی کشور، خانواده میراث فرهنگی و تمامی دوست‌داران فرهنگ ایران زمین‌ تسلیت می گوید و امیدوار است آموزه‌ها و دیدگاه‌های وی چراغ راه شناخت و نگاهداشت میراث فرهنگی باشد.

«جامعه باستان­شناسی ایران»

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز