خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی - اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان:

همایش کودکان صلح توسط سازمان های مردم نهاد برگزار می شود

معاون سیاسی - اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: برنامه ای در قالب کودکان صلح در استان سیستان و بلوچستان توسط سازمان های مردم نهاد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر جمشیدنژاد در نشست هم اندیشی عدالت اجتماعی و کودکان پناهنده افغان در ایران گفت: در استان سیستان و بلوچستان به جهت همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان مجموعه ای از چالش ها و فرصت ها را  داریم؛ از جمله نگرانی های ما کنترل مرزها توسط کشورهای همسایه  است؛ چرا که هیچ مرزی توسط یک کشور قابل کنترل نیست  و متاسفانه در این مرزها با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و... مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با ایجاد سهولت و رفت وآمدهای رسمی می توانیم رفت و آمدهای غیررسمی را کنترل کنیم.

معاون سیاسی - اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان  اظهارکرد: باید سازوکارهای مناسبی را برای فائق شدن بر چالش های آموزشی در سطح استان فراهم کنیم .

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش عالی بیش از 103 هزار نفر در مقاطع مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند که بخشی از آنها اتباع بیگانه و مرتبط با کشورهای همسایه هستند.

جمشیدنژاد گفت: در سال تحصیلی 93 و 94 تعداد دانش آموزان استان 57 هزار و 382نفر بوده که بیشتر این جمعیت در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند که تعدادشان 78 هزار و 718 نفر بوده است .

وی افزود: در مقطع متوسطه 78 هزار و 750 نفر و در متوسطه دوم 3 هزار و 670 نفر مشغول به تحصیل بوده اند. همچنین 3 هزار و 722 نفر در هنرستان های فنی و حرفه ای، 208 نفر در رشته کشاورزی، 15 هزار و 633 نفر در کارودانش و 21 هزار و 619 نفر در آموزش و پرورش ابتدایی تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: پوشش تحصیلی ما در سال93 و 94 در مقطع ابتدایی 42/21 درصد بوده است .

جمشیدنژاد  اظهار کرد: پوشش تحصیلی استان در مقطع ابتدایی در سال 93 و 94 ،  91/52 درصد، پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه اول در سال 92 و 93   79/12 درصد و در سال تحصیلی 93-94   73/18 درصد بوده همچنین پوشش تحصیلی مقطع متوسط دوم در سال تحصیلی 92-93،  50/32 درصد و در سال تحصیلی 93-94   52/43 درصد بوده است.

معاون سیاسی - اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان  بیان کرد: برای تغییر وضعیت تحصیلی در سطح استان و استفاده از ظرفیت های تحصیلی مختلف از طرف فانی وزیر آموزش و پرورش توجه ویژه ای صورت گرفت .

وی با بیان اینکه بخشی از این ظرفیت ها در قسمت دولتی وجود دارد، گفت: ظرفیت دیگر استفاده از ثمن ها در قالب خیرین مدرسه ساز اتفاق می افتد.

جمشیدنژاد  اضافه کرد: بیشترین مشکل ما در خصوص تراکم دانش آموزی مربوط به شهر زاهدان است. به گونه ای که در سال گذشته مجبور شدیم برای استفاده از اماکن استیجاری در جهت آموزش حاشیه نشینانی که بخشی از آنان اتباع افغان هستند، مجوزهایی صادر کنیم؛ چرا که برنامه احداث و ساختمان سازی برای مدارس یک برنامه دراز مدت است.

وی با بیان اینکه دولت باید برای سرانه سالانه هر دانش آموز 500 هزار تومان پرداخت می کند، ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار و 14 دانش آموز افغانی در مراکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند و برآورد ما این  است که هزار نفر نیز به این جمعیت اضافه خواهد شد به همین دلیل باید با حمایت دولت، بخش خصوصی را ترغیب به همکاری کنیم.

جمشیدنژاد تاکید کرد:‌ برخی پیشنهاد می کنند برای هر دانش آموز 600 یا 700 تومان پرداخت شود که این مبلغ قابل توجه است هرچند که کمتر از سه میلیارد تومان است.

معاون سیاسی - اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه حتی قدرتمندترین دولت ها نیز به تنهایی موفق به کاهش آسیب ها و انجام اقدامات مناسب نمی شوند، ادامه داد: تنها راهکار مشارکت ثمن ها و بخش خصوصی است و تلاش ما این است که براساس سیاست های دولت تدبیر وا مید که مبتنی بر مشارکت خصوصی در بخش اقتصاد است، در این زمینه اقدام کنیم.

وی در گفت: برنامه ای در قالب کودکان صلح در استان سیستان و بلوچستان توسط سازمان های مردم نهاد برگزار خواهد شد.

 

کد خبر : ۲۸۴۵۸۸