خبرگزاری کار ایران

رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان :

منتظر ارائه خدمات بیمه ای ایران به پناهندگان هستیم

رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران با اشاره به اینکه ایران در زمینه سواد آموزی اتباع بیگانه استثنای خاصی است، گفت: ایران میزان سوادآموزی پناهندگان خود را طی 30 سال از 6 درصد به 60 درصد رسانده است و این موضوعی مثال زدنی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیوانکا دانا پالا رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران در نشست هم اندیشی عدالت اجتماعی و آموزش کودکان پناهنده در ایران با بیان اینکه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متولی امور پناهندگان است، گفت: از نکات اصلی حمایتی کمیساریا آن است که بتوانیم امکان دسترسی پناهندگان اعم از کودک و بزرگسال را به آموزش و پرورش فراهم کنیم؛ چراکه پناهندگان برای درس خواندن ارزش زیادی قائل هستند و زمانی که بتوانند آموزش ها و مهارت های لازم را کسب کنند، می توانند زندگی موفق تری داشته باشند.

وی افزود: ما معتقدیم که آموزش و پرورش می تواند به وضعیت امنیتی پناهندگان کمک کند.

داناپالا با بیان اینکه تعداد زیادی از پناهندگان در سراسر جهان دسترسی به آموزش و پرورش ندارد چه برسد به تحصیل در یک مکان سالم، گفت: این موضوع یکی از چالش هایی است که در جهت رسیدن به یک راه حل پایدار درباره پناهندگان با آن مواجه ایم.

وی افزود: ما به صورت ساختاری هدف خاصی داریم تا میزان دسترسی به تحصیلات ابتدایی را افزایش دهیم و با توجه به اینکه بسیاری از جابجایی های پناهندگان به دلیل خشونت های مختلف است. از دیگر اولویت های ما ایجاد دسترسی این افراد به تحصیل در اماکن امن است .

سیوانکا داناپالا رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل خاطرنشان کرد: دسترسی 70 درصد از دختران و پسران پناهنده به تحصیلات ابتدایی و آموزش مربیان و معلمان از دیگر مسائل مورد توجه ما است.

وی تاکید کرد: در مواردی که دسترسی به آموزش و پرورش رسمی امکان ندارد انواع غیر رسمی این آموزش ها نیز مورد توجه است.

داناپالا با تاکید بر اینکه تحصیلات دانشگاهی جوانان برای کمیساریای عالی پناهندگان از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: بالا بردن سوادآموزی  برای افرادی که در سن سوادآموزی قرار دارند مورد توجه ما بوده و سعی می کنیم این هدف را 50 درصد بالاتر ببریم.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه سواد آموزی اتباع بیگانه استثنای خاصی است، گفت: ایران میزان سوادآموزی پناهندگان خود را طی 30 سال از 6 درصد به 60 درصد رسانده است و این موضوعی مثال زدنی است.

داناپالا تاکید کرد: زمانی که به کودکان پناهندگان امکان دسترسی به آموزش و پرورش را می دهید در حقیقت به آنها آینده می دهید تا زمانی که به کشور باز می گردند، این اماکن را داشته باشند که معیشت خود را تامین کنند.چنین افرادی وقتی هنوز در ایران هستند، می توانند به طور مثبتی با جامعه همراهی کنند.

سیوانکا داناپالا رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل تاکید کرد: منتظریم به زودی بتوانیم خدمات بیمه ای را از طریق دولت ایران به پناهندگان ارائه دهیم؛ چرا که این موضوع می تواند به زندگی زنان و مردان پناهنده کمک کرده و امنیت و سلامت آنان را تامین کند.

کد خبر : ۲۸۴۵۸۷