خبرگزاری کار ایران

گلزاری مطرح کرد:

وقوع سالانه صدهزار ازدواج با راه‌اندازی سامانه همسان‌گزینی

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۹۶۶

معاون وزیر ورزش و جوانان در مراسم رونمایی از سامانه ملی همسان‌گزینی گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که توسط این سامانه، سالانه صدهزار ازدواج در کشور رخ دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود گلزاری با اشاره به اینکه این اقدام باید در سالهای پیش انجام می‌شد، افزود: امروز خوشحالیم که بالاخره این اتفاق با همکاری موسسه تبیان و معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش انجام شد و خوشحالیم که این اتفاق در سالروز تشکیل دولت تدبیر و امید رخ داد.

وی ادامه داد: مسئله ازدواج برای همه جوامع مهم است و برای کشورهای اسلامی بسیار مهم و در کشور ما نیز خانواده نقش استراتژی و حیاتی دارد. افتخار می‌کنیم که قانون اساسی ما خانواده را واحد اجتماعی می‌داند و بسیاری از مسائل در کشور ما حول محور تحکیم خانواده پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به برخی چالش‌های موجود در زمینه خانواده گفت: همه فعالیت‌های ما چه در زمینه‌های ورزشی، تحصیلی، شبکه‌های مجازی، اشتغال زنان و ... باید با محوریت ازدواج و تحکیم خانواده باشد. متاسفانه این باورها در سالهای اخیر به دلایل متعدد مورد غفلت واقع شده و یا آنکه صرفا با نصیحت وموعظه پرداخته شده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: هشت مسئله جدی اکنون در خانواده‌ها مطرح است که وقتی آنها را در شورای فرهنگی کشور مطرح کردیم، آنقدر مهم قلمداد شد که دوستان ما اذعان کردند که در تمامی جلسات شورا در سال 94 باید به این مسئله پرداخته شود. این هشت مسئله عبارتند از تجرد که در حال حاضر 11 میلیون و 240 هزار جوان در سن ازدواج زیر 35 سال داریم و سن ازدواج در کلان شهرها برای آقایان به 30 و برای خانم‌ها به 27 سال رسیده است.

وی ادامه داد: مسئله دوم عوامل تاخیر در ازدواج است که برای مردان بیشتر مسائل معیشتی و پس از آن مسائل فرهنگی قرار دارد و برای دخترها مشکل عمده شیوه همسریابی و پس از آن بحث‌هایی همانند ادامه تحصیل و موقعیت‌های اجتماعی است.

وی سومین مسئله را مشاوره قبل از ازدواج دانست و افزود: چهارمین نکته آموزش‌های بعد از ازدواج، پنجمین مسئله مشاوره بعداز ازدواج و ششمین مسئله آداب و رسوم های نادرست و هفتمین نارسایی‌های قانونی و حقوقی و هشتم مدیریت بعد از طلاق است، زیرا که ما سالانه بیش از 20 هزار طلاق داریم.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در زمینه حل این مسائل فعال باشد، اظهار کرد: ما تلاش می کنیم که با حل این مشکل در سایت همسان‌گزینی با شیوه‌های اسلامی به جوانان کمک کنیم تا همسر مناسب خود را پیدا کنند. و در کنار آن بحث جدی مشاوره را نیز راه‌اندازی کرده ایم.

گلزاری با اشاره به اینکه انتقادات زیادی در رسانه های داخلی و خارجی به این سامانه شده است، اظهار کرد: گفته می‌شود؛ با این کار دولت قصد دارد، به حریم خصوصی مردم وارد شود و می‌خواهند؛ از این طریق از مردم پول بگیرد، برخی نیز به شکل روشنفکرانه اظهار کردند که این امر کار سخیفی برای دولت است و برخی نیز عنوان کرده‌اند که نظام می‌خواهد با این کار صیغه را ترویج کند، در حالی که ما در این سایت دختران و پسران را به هم معرفی نمی‌کنیم، بلکه واسطه‌های ازدواج اطلاعات دختران و پسرانی را که خانواده‌هایشان به آنها مراجعه کرده‌اند با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و پس از آن که افراد سالم و هماهنگ به هم معرفی شدند، دختران و پسران در فضای واقعی و با حضور خانواده‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

گلزاری اظهار کرد: وقتی که 350 سایت غیرقانونی همسریابی وجود دارد، به این معنا است که تقاضا برای چنین سامانه‌ای وجود دارد، هر چند که دولت باید به مسائل اقتصادی و اشتغال بپردازد، مسائل فرهنگی، علمی و تخصصی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی کرده‌ایم که توسط این سامانه، سالانه صدهزار ازدواج در کشور رخ دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت وجود مشاوره و روانشناسی در این سامانه گفت: بخش معرفی افراد به یکدیگر در این سامانه رایگان است، اما بخش مشاوره که قسمت مهمی را تشکیل می‌دهد، هزینه دارد. بنابراین اگر وزارت بهداشت در این زمینه کمک نکند و تعرفه‌های بیمه‌ای به مشاوره با مشاوران و روانشناسان اختصاص پیدا نکند این طرح کامل نخواهد بود و ممکن است که با شکست مواجه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز