خبرگزاری کار ایران

در کنگره پرسش مهر پانزدهم صورت گرفت؛

دفاع تمام قد معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر آموزش و پرورش/ استیضاح فانی منصفانه نیست

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۹۳۰

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: انصاف نیست که وزیر آموزش و پرورش استیضاح شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در کنگره پرسش مهر پانزدهم که امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: در مقطعی به دلایل متعددی کشور در سال‌های 90، 91 و 92 دچار تحریم‌های ظالمانه‌ای شده بود و در داخل نیز به دلیل ندانم‌کاری و سوءمدیریت‌ها مشکلات روزافزونی به ملت وارد شده بود و در این شرایط آرامشی در کشور حاکم نبود و نقشی که دولت به معنای عام کلمه باید می‌داشت و ثبات را برمی‌گرداند، محقق نشد و مردم به آینده خود نگران بودند و نسبت به کارآمدی مدیران تردید پیدا کرده بودند.

وی با اشاره به سالگرد حماسه 24 خرداد گفت: در این زمان بود که گره به دست خود مردم باز شد و مسیر را طوری را رقم زدند که در داخل و خارج از کشور برگ جدیدی را رو کردند، و صحنه جدیدی  به نمایش گذاشتند. آن صحنه این بود که آنها نشان دادند، به آینده کشور و به تدبیر نیروی تربیت‌یافته جمهوری اسلامی ایران امیدوار هستند و نشان دادند که حرکت اعتدالی را پیش خواهیم گرفت و با دنیا تعامل خواهیم داشت و بر حل مشکلات فائق خواهیم آمد.

جهانگیری حماسه 24 خرداد را حرکتی آرامش‌بخش  عنوان کرد و گفت: نتیجه آن حرکت این بود که  در فضای بین‌المللی کسی با زبان تهدید با ما حرف نمی‌زند و با زبان تکریم با ما سخن می‌گویند و اگر هم تهدید شویم،  دنیا قبل از ایران پاسخ تهدید آنان را خواهد داد. با این ملت باید با زبان احترام و منطق صحبت شود.

معاون اول رئیس‌جمهور مهمترین حرکت دولت را بازگشت به قانون عنوان کرد و گفت: بنای دولت بر این است که قانون در کشور حاکم شود و هیچ کس خود را فراتر از قانون نداند. رئیس‌جمهور به عنوان کسی که منتخب مردم است و سوگند می‌خورد، باید از قانون اساسی حفاظت کند و به گونه‌ای مدیریت کند که دستگاه‌ها بر اساس قانون عمل کنند.

وی ایجاد القای حس دولتداری در مردم را یکی دیگر از اهداف دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: اینکه مردم احساس کنند، دولت دارند و این حس دولت‌داری در مردم تقویت شود و اینکه دولت قادر است، با تدبیر مشکلات را حل کند از اهداف این دولت بوده است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته اتکا کشور به درآمد نفت زیاد شده است، به گونه‌ای که اگر در یک سال 20 تا 30 درصد قیمت نفت نسبت به سال گذشته کاهش می‌یافت، این روند به شدت در بودجه تاثیر گذاشته است. اما اگر دولت قادر باشد این کاهش‌ها را مدیریت کند و آثارش در زندگی مردم کم شود، مردم احساس می‌کنند؛ جایی هست که مسائل و مشکلات آنها چاره‌جویی شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مدعی نیستیم که مشکلات را به خوبی مدیریت کرده‌ایم، اما به هر حال اقداماتی را در این راستا انجام داده‌ایم؛ گفت: این دولت تلاش داشت که برای آموزش و پرورش از نیروهای داخل خودش  فردی را انتخاب کند و وزیری را برگزیند که از بطن آموزش و پرورش باشد و مسائل را خوب بداند و تجربه‌اش زیاد باشد که در این راستا دولت دو نفر را که نفر اول آ‌قای نجفی بود، به مجلس معرفی کرد و مجلس قبول نکرد و بلافاصله آقای فانی را با سابقه بسیار درخشان معرفی کرد.

وی با دفاع از مدیریت وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این دو سال اقدامات بسیار زیادی و کارهای بزرگی در آموزش و پرورش انجام شد و گاهی اوقات در جلسات دولت زمانی که وی برنامه‌های محوری آموزش و پرورش را برای اعضای هیات دولت توضیح می‌داد، موجب تحسین سایر اعضا می‌شد. معتقدم؛ در آموزش و پرورش جمع همدلی با هم کار می‌کنند و قادر هستند؛ مسائل و مشکلات را حل کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی به آموزش و پرورش اختصاص یافته، گفت: بیشترین اتکا بودجه به نفت بوده است، به طوری که در سال 89،‌90 روزانه ما دو میلیون تا 2 میلیون و 300 هزار بشکه صادر می‌کردیم و پولش در داخل کشور تبدیل به بودجه می‌شد و در آن زمان قیمت هر بشکه بین 110 تا 120 و حتی تا 140 دلار فروخته می‌شد، اما روزی که دولت را تحویل گرفتیم، به دلیل تحریم، میزان فروش نفت ما به یک میلیون بشکه کاهش یافت.

وی ادامه داد: البته در سال 92 و بخشی از سال 93 هر بشکه از نفت ما 105 تا 110 دلار فروخته می‌شد و از اواسط سال 93 با کاهش بهای نفت، هر بشکه نفت را حدود 50 دلار می‌فروختیم و به همین تناسب درآمد دولت نیز کاهش یافته است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سال 92 بودجه دولت 210 هزار میلیارد تومان بود و از این بودجه 14 هزار و 700 میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص یافت، اما ما در جلسات اول و دوم بودجه 210 هزار میلیارد تومانی را غیرواقعی اعلام کردیم و با مجلس هماهنگ کردیم که این بودجه به 150 هزار میلیارد کاهش یابد، اما با این حال بودجه آموزش و پرورش در سال 92، دو هزار میلیارد تومان دیگر افزایش داده شد.

وی با اشاره به بودجه سال 93 آموزش و پرورش گفت: در سال 93 ، 20 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش پرداخت کردیم و در سال 94 نیز برای این وزارتخانه 25 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم.

جهانگیری با بیان اینکه بنا داریم؛ رتبه‌بندی معلمان را از مهر ماه سال جاری اجرایی کنیم، گفت: امسال هزار و 350 میلیارد تومان و سال آینده 3500 میلیارد تومان بار مالی برای اجرایی کردن این طرح پیش‌بینی کرده‌ایم.

جهانگیری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بیش از اینها به اعتبارات نیاز دارد،اظهار داشت: برخی مطالبات سال گذشته این وزارتخانه مانده بود، اما با وجود شرایط سختی که داشتیم، معتقد بودیم که این مطالبات باید پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه انصاف نیست که این وزیر استیضاح شود، بیان کرد: باید از این وزیر و مجموعه آموزش و پرورش قدردانی شود و مورد تشویق قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز