خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

نبش قبر یک پرونده/ آیا اسناد اختلاس‌کنندگان از فرهنگیان تهران، جعل شده است؟

20 سال پیش دو عضو سابق تعاونی مسکن فرهنگیان، به دلیل کلاهبرداری از زمین‌های فرهنگیان تهران، به هفت سال حبس و یکی از آنها به پرداخت یک میلیارد و دویست و پنجاه ریال و دیگری به پرداخت دو میلیارد و شصت و سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند؛ اما حالا این افراد پس از گذشت 20 سال، آنها ادعا کرده‌اند، اسناد در آن زمان بر علیه این افراد جعل شده و مالک زمین‌های فرهنگیان در منطقه فرحزاد هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کلاهبرداری دو عضو از تعاونی مسکن شهر تهران در 20 سال پیش، آن هم از زمین‌های فرحزاد فرهنگیان به سرانجام نرسید و با شکایت فرهنگیان، این دو عضو به دادگاه ارجاع و در نهایت محکوم شدند و سند زمین‌های فرحزاد در اختیار تعاونی مسکن برای ساخت خانه فرهنگیان قرار گرفت.

به موجب رای دادگاه و به دلیل ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری آنها محکوم شدند؛ رای دادگاه برای این دو عضو این بود که براساس ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15 آذر ماه 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی، یکی از متهمان به هفت سال حبس و پرداخت یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال و دیگری دو میلیارد و شصت و سه میلیون ریال جزای نقدی و رد مبلغ مذکور به شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان محکوم شدند.

اما حالا و پس از سپری شدن دوران محکومیت، این دو عضو سابق به دنبال نبش قبر این پرونده هستند؛ به طوری که جوادنژاد مدیر عامل فعلی تعاونی مسکن شهر تهران اعلام کرده است که پس از گذشت سالها افرادی که متهم شده بودند، خواهان اعاده دادرسی شده و ادعاهای واهی دارند، مبنی بر اینکه در 20 سال پیش که دادگاه این پرونده را بررسی می‌کرد، مدارکی در این خصوص جعل شده است.

به گفته جوادنژاد که مدیر عامل فعلی تعاونی مسکن شهر تهران است، تعاونی مسکن شهر تهران 880 عضو دارد که 400 نفر از آنها در خانه‌های خود زندگی می‌کنند و حدود 400 نفر دیگر مشغول ساخت خانه‌های خود هستند.

اما تدین مسول اجرایی اتحادیه تعاونی های مسکن فرهنگیان استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ماجرا را اینگونه شرح می دهد؛  2 نفر از اعضای تعاونی مسکن تهران، 20 سال پیش به عنوان کلاهبردار در زندان افتاده بودند و اما حالا اعاده دادرسی کردند؛ اعاده دادسری در دو حالت است، یکی اینکه این‌ها از کلاهبرداری مبرا بشوند و دیگری اینکه بیایند اسنادی که دستشان بوده را به نام خودشان زنده کنند.

وی  ادامه داد: در مورد اول، دوره زندان این افراد تمام شده و دیگر این مورد صدق نمی‌کند، اما اگر ثابت کنند که کلاهبردار نیستند، به هر جهت کسی که اینها را به عنوان کلاهبردار اتهام داده، می‌تواند؛ مورد کیفری قرار گیرد و به زندان برود. اما در مورد بحث سند، اصل سند با توجه مستندات و مدارک دقیقا به نام شرکت تعاونی صادر شده و هیچ‌گونه جعلی صورت نگرفته است.

تدین در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای این افراد مبنی بر اینکه مالک زمین‌های فرحزاد فرهنگیان هستند که بنا بر گفته جواد نژاد حدود 5 هزار فرهنگی در حال حاضر در آنها سکونت دارند، صحت دارد، گفت: خود آقایان زمانی که در زندان بودند، زمین‌ها را به نام تعاونی کردند؛ یعنی اگر بیایند و بگویند؛ جعل صورت گرفته، خودشان در اینجا محکوم خواهند شد و لذا بحث جعل سند کلا تکذیب می‌شود و چنین چیزی نیست و در حال حاضر اسنادی که آقایان به آن استناد کرده در مجتمع قضایی کردستان شعبه 1036 در حال رسیدگی است و تمامی دعاوی آنها کلا تکذیب می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگیان ساکن در فرحزاد هیچگونه نگرانی نداشته باشند، اظهار داشت: این افراد قطعا به هیچ کجا راه نخواهند برد و اسنادی که ما بررسی کردیم، از نظر حقوقی قطعا قابل قبول هیچ دادگاهی نیست؛ چرا که دادگاه‌های قبلی که رای صادر کردند، رای به این افراد ابلاغ شده و حتی دادگاه تجدیدنظر و دیوان هم رفته و قطعی است. از طرفی رای و اسناد به نام شرکت تعاونی است و هیچ فردی نمی‌تواند؛ ادعای مالکیت زمین را داشته باشد.

مسئول اجرایی اتحادیه تعاونی‌های مسکن فرهنگیان استان تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه گفته می‌شود، قوه قضائیه رای به برائت یکی از آن دو داده و دومی نیز در حال تبرئه شدن است، تاکید کرد که چنین چیزی صحت ندارد.

کد خبر : ۲۸۳۶۱۶