خبرگزاری کار ایران

حسین راغفر عنوان کرد:

افزایش نابرابری اجتماعی و فرهنگی در نتیجه گسترش اقتصاد نئولیبرالیسم

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۳۲۲

استاد دانشگاه الزهرا گفت: خصوصی سازی در مراکزی که باید خدمات رایگان به مردم ارائه کند فقر فرهنگی و اجتماعی را افزایش داده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین راغفر در همایش پیشتازان عدالت و حقوق ایرانیان برای حمایت موثر از کودکان کار و خیابان گفت: وقتی بحث امنیت غذایی مطرح می شود یکی از شاخصه ها دسترسی خانوار به غذای کافی و قابل خرید در طول سال است که شامل ریز مغذی ها برای رشد انسان نیز می شود و در این میان تنها بحث سیری شکم مطرح نیست.

وی افزود: براساس این ویژگی ها چند شاخصه از جمله در دسترس بودن،‌کافی بودن ، مقوی بودن را در تهران مورد بررسی قرار دادیم و بالغ بر 30 هزار خانوار به این نظر سنجی پاسخ دادند که از میان آن آمار کودکان استخراج شد.

وی افزود: این آمار نشان می دهد که ناامنی غذای کودکان در 22 منطقه شهری تهران در مرحله خطر متوسط قرار دارد و این خطر در 20 درصد کودکان خطر شدید و ناامنی غذایی است. بیشتر این آمار مربوط به منطقه 17 و 18 تهران می شود که 37 درصد کودکان در آن حضور دارند.

استاد دانشگاه الزهرا گفت: افزایش فقر فرهنگی و اجتماعی در جامعه به دلیل خصوصی سازی در مراکزی است که باید برای همه افراد جامعه به صورت رایگان و یکسان خدمت رسانی کند.

راغفر گفت: فقر آموزشی کودکان در مناطق 22گانه تهران نیز نشان میدهد که 58درصد عدم حضورکودکان بین سن 7 تا 8 سال در مدرسه مربوط به خانواده های فقیر بوده که در بین کودکان پسر بیشتر است.

این اقتصاد دان تاکید کرد: بررسی آمار فقر آموزش در خانواده ای که سرپرست فقیر دارد نشان می دهد خانواده هایی که سرپرست خانواده بیکار است بیشتر در معرض فقر غذایی و فرهنگی وجود دارند همچنین عقب ماندگی آموزشی در این خانواده ها بیشتر است. از این رو  می توان تاکید کرد مسئله فقر در مسائل فرهنگی و غذایی خانواده ها به شدت تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: در ایران آموزش کودکان اجباری است اما دولتها این الزام را رعایت نمی کنند و تعهد خود نسبت به جامعه را انجام نمی دهند.

وی گفت: آمارها نشان می دهد  خانواده هایی که سرپرست آنها جوان است بیشتر در معرض خطر قرار دارند ضمن اینکه همه خانواده های فقیر در هشت سال دولت قبل آسیب پذیرتر شده اند.

این اقتصاد دان تاکید کرد: آمارها نشان می دهند خانواده هایی که سرپرست آنها شاغل است بین سالهای 84 تا 90 آسیب پذیریشان در حال کاهش بوده اما از سال 90 که قیمت دلار چندین برابر شد آسیب پذیری آنها نیز به یکباره افزایش چشمگیری داشت. حاصل این نابرابری ها تجزیه طبقاتی و آسیب پذیری روابط اجتماعی است.

وی با تاکید براینکه چند پاره گی اجتماعی منجر به چند پاره گی هویتی می شود گفت: اقتصاد سرمایه داری هر چیزی را تبدیل به کالا می کند از این رو ما در سالهای اخیر شاهد افزایش آمار فروش اعضای بدن و تن فروشی برای تامین زندگی بوده ایم.

راغفر گفت: این مشکلات ناشی از گسترش اقتصاد نئولیبرالیسم است طی این فرآیند کودکان خیابانی، زنان خیابانی، بیکاری ، نابرابری های اجتماعی و فرهنگی افزایش می یابد و آثار این موضوع در مسائل فرهنگی کاملا مشهود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز