خبرگزاری کار ایران

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور:

مسئولان پیگیر پرونده اسیدپاشی اصفهان هستند

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۲۶۶

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: در این حادثه تلاش زیادی از سوی همه دستگاهها انجام شد، افراد مشکوکی در این رابطه دستگیر شدند، اما دلایل محکمه‌پسندی برای معرفی آنها به دستگاه قضا وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری امروز در نشستی خبری اظهار داشت: ما با وضعیت ویژه‌ای در مورد اتباع خارجی در کشور مواجه هستیم، بیش از سه دهه است که آوارگان برخی کشورها و به طور خاص افغانستان از طرق مختلف وارد کشورمان می‌شوند که در این میان ورود برخی از آنها به شکل غیرمجاز است.

ذوالفقاری ادامه داد: ما طرح‌های زیادی را در طول بیش از یک دهه گذشته برای ساماندهی اتباع خارجی در کشور اجرا کردیم، اما به دلایلی این طرح‌ها هنوز نتیجه نداده است.

وی افزود: قرار بود که آوارگان کشورهای مختلف به تدریج و به شکل داوطلبانه روند بازگشت خود را به کشورشان آغاز کنند و پس از آن از ورود افراد غیرمجاز به کشور جلوگیری شود. همچنین قرار است؛ کسانی که تا دیروز شرایط پناهندگی داشتند و امروز دیگر این شرایط را ندارند، گذرنامه تهیه کرده و در مدت مشخصی در ایران اقامت داشته باشند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در همین راستا، تاکنون 450 هزار نفر دارای گذرنامه شدند و از پناهندگان حاضر در کشور 860 هزار نفر مورد شناسایی قرار گرفتند اما تعداد آنها بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر تخمین زده شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا طرح ساماندهی اتباع بیگانه مورد بازنگری قرار گرفت، گفت: همکاری همه جانبه افغانستان در این مورد می‌توان کار را به نتیجه برساند. تا بسترهای لازم مهیا نشود ما در طرح ساماندهی اتباع خارجی  به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه دولت افغانستان هم می خواهد زمینه بازگشت اتباع خود را فراهم کند، گفت: قرار شد تا ماه‌های آینده با همکاری دولت افغانستان طرح مشترکی را برای ساماندهی اتباع افغان داشته باشیم.

ذوالفقاری با اشاره به خدمات جمهوری اسلامی طی این سال‌ها به اتباع کشور افغانستان، گفت:‌ تاکنون بیش از 800 هزار کلاس در اختیار دانش‌آموزان افغان قرار دارد و حدود 11 هزار دانشجوی فارغ التحصیل و 15 هزار دانشجوی در حال تحصیل  و تعدادی از طلاب افغان در کشورمان حضور دارند.

به گفته وی اتباع افغان در ایران بیش از 360 هزار شغل را در اختیار دارند و سال گذشته میزان 220 هزار نفر از این اتباع با استفاده از خدمات درمانی بیمه شدند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از اتباع افغان در بحث حرفه‌آموزی برای مهارت‌های خاصی  آموزش دیده‌اند، افزود: ما به دولت افغانستان این پیشنهاد را دادیم که از افراد تحصیل‌کرده خود برای پیشرفت این کشور استفاده کنند.

وی افزود: همکاری لازم در مورد ساماندهی این اتباع بین ما، کمیسیاری‌های سازمان ملل و افغانستان وجود دارد، اما برخی از این اتباع هنوز از رخنه‌های مرزها استفاده کرده و وارد کشور می‌شوند.

ذوالفقاری تاکید کرد:  روادید اتباع افغانی شش ماهه است که در برخی موارد تمدید می‌شود. در دیدار اخیر ما و مقامات افغانستان نیز آنها درخواست تمدید داشتند، اما این تمدید هم زمانی دارد نمی‌توان مدام گذرنامه‌ها را تمدید کرد.

ذوالفقاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن رسیدگی به پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: در این حادثه تلاش زیادی از سوی همه دستگاهها انجام شد، افراد مشکوکی در این رابطه دستگیر شدند، اما دلایل محکمه‌پسندی برای معرفی آنها به دستگاه قضا وجود نداشت.

وی گفت: در ماجرای اصفهان حتی فردی دستگیر شد که پس از بازجوییها به جرم تعرض به چهار نفر از خانم ها با سلاح سرد اعتراف کرد، اینکه این پرونده طولانی شده است دلیل خاصی ندارد.

وی افزود: مسئولان مربوطه در حال پیگیری آن هستند ما پیش از این پرونده هایی را داشته‌ایم که بررسی آن سالها طول کشیده است. درباره این پرونده نیز روند رسیدگی تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز