خبرگزاری کار ایران

عزیزی:

پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم راه اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۷۰۲

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم از راه اندازی پروژه تحقیقاتی تحت عنوان «مطالعه تیروئید تهران» توسط پژوهشکده علوم غدد درون ریز خبر دارد.

به گزارش ایلنا،  فریدون عزیزی با بیان اینکه پیش از اجرای طرح «ید رسانی» مطالعات محدودی در خصوص شیوع گوا‌تر در کشور انجام شده بود که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به بعد از پیروزی انقلاب و نشان دهنده شیوع این بیماری در بیش از نیمی از جمعیت بالغ کشور و همچنین بیش از دو سوم دختران و پسران این سرزمین بوده است، گفت: کمیته کشوری مبارزه با عوارض ناشی از کمبود ید در سال ۱۳۶۸ با موافقت وزیر وقت بهداشت تشکیل شد.

وی افزود: پیگیری این کمیته منجر به انجام بررسی سریع در استان‌ها با جمعیتی بالغ بر ۵۰هزار دانش آموز شد و نتایج آن موید شیوع بالای گوا‌تر در جمعیت ایرانی بود.

عزیزی در ادامه به تبیین روش‌های پیشگیری از اختلال‌های ناشی از کمبود ید پرداخت و گفت: بر اساس مطالعات علمی، ید دار کردن نمک، عملیترین و مقرون به صرفه‌ترین اقدام دراین زمینه است و توفیق این برنامه در گرو استمرار انجام آن، حمایت دولت و تلاش همه جانبه برای آگاه کردن مردم و آموزش نیروی انسانی پزشکی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نتایج موفقیت‌های این طرح در بررسی‌های انجام شده طی سالهای ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ اشاره و اظهار کرد: این روند رو به رشد بهبود در کاهش شیوع اختلالات ناشی از کمبود ید طی پایش‌های بعدی و تا آخرین آن‌ها در سال ۱۳۸۶ مشهود بوده است.

وی با یادآوری شاخصه‌های موثر بودن برنامه پیشگیری IDD از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی و قابلیت اجرای هر کدام در کشورهای توسعه یافته، از توفیق در ید دار کردن نمک و میزان ید ادرار در کشور به عنوان نشانه‌های دستیابی به اهداف یاد کرد.

عزیزی با تکیه مجدد بر همین شاخص‌ها، ایران را کشوری دانست که توسط سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۳۷۵ عاری از کمبود ید به حساب می‌آید که از این حیث افتخار بزرگی برای نظام سلامت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

این چهره ماندگار علوم پزشکی کشور با تاکید بر این مهم که برنامه کنترل IDD به یک یا چند سال محدود نمی‌گردد توضیح داد که حفظ این نتایج ارزشمند مستلزم آموزش جامعه، پیگیری‌ها و پایش‌های منظم و مستمر مسئولان بویژه در وزارت بهداشت است که در غیر اینصورت بازگشت به شرایط اسف بار گذشته دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: بازگشتی که بیش از همه زنان باردار و جنین آن‌ها و در نتیجه کودکان کشور را در معرض اختلالات ناشی از کمبود ید و به ویژه کاستی در رشد مغزی قرار می‌دهد و توجه به این موضوع بر ضرورت نگرش به استمرار حذف کمبود ید به عنوان عزمی ملی می‌افزاید.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم همچنین اضافه کرد که مصرف انواع نمک‌های غیر ید دار از جمله نمک دریا که در فضاهای گوناگون از جمله فضای مجازی در مورد آن‌ها تبلیغ می‌شود، از آنجایی که فاقد ماده حیاتی ید هستند برای تمام اعضای خانواده بویژه کودکان، نوجوانان و زنان باردار مضر بوده و نادیده گرفتن مصرف نمک ید دار در قبال مصرف انواع دیگر نمک می‌تواند منجر به بروز اختلالات عملکرد تیروئید در افراد شود.

عزیزی با اشاره به اینکه تا به حال مطالعه‌ای در ایران و حتی منطقه در خصوص اپیدمیولوژی و سیر بالینی اختلالات تیروئید انجام نپذیرفته، از راه اندازی پروژه تحقیقاتی تحت عنوان «مطالعه تیروئید تهران» توسط پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم خبر دارد و در خصوص اهمیت آن خاطر نشان ساخت: شیوع بیماریهای تیروئید بستگی فراوانی به منطقه جغرافیایی،‌نژاد و میزان ید دریافتی جامعه دارد لذا بررسی اپیدمیولوژی این بیماری‌ها بصورت منطقه‌ای نتایج تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

وی در ادامه توضیح داد: این پژوهش از نوع مطالعات طولی و در قالب مطالعه جمعیتی قند و لیپید تهران برای بررسی میزان شیوع، بروز و سیر بالینی اختلالات عملکرد تیروئید و عوامل موثر بر آن و همچنین اثرات طولانی مدت آن بر پیامدهای قلبی عروقی و مرگ و میر طراحی شده است.

رئیس اولین پژوهشکده علوم پزشکی در کشور حجم نمونه این مطالعه را جمعیتی بالغ بر ۵۵۰۰ نفر افراد بالای بیست سال ساکن شرق تهران ذکر کرد که شاخصهای اندازه گیری عملکرد تیروئید بصورت هر سه سال یکبار در آن‌ها ارزیابی می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به نقصان اطلاعات مربوط به بیماریهای غیرواگیر خصوصا در کشورهایی نظیر ایران، که در مرحله گذار تغذیه‌ای قرار دارند و وضعیت آن‌ها از کمبود شدید ید به کفایت ید تغییر یافته، جمع آوری اطلاعاتی از این دست و انتقال نتایج آن به سیاستگزاران می‌تواند در اتخاذ تصمیمات اجرایی در راستای سطوح مختلف پیشگیری موثر باشد.

وی در پایان از انتشار نتایج این مطالعه در نشریات و کنگره‌های معتبر علمی طی یکسال و نیم اخیر خبر داد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز