خبرگزاری کار ایران

دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی مطرح کرد:

مواد اولیه استاندارد حلقه مفقوده عرصه گیاهان دارویی

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۹۳۶

دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی با بیان اینکه در عرصه گیاهان دارویی تنها رقیب ما در منطقه کشور ترکیه است، گفت: درعرصه گیاهان دارویی، مواد اولیه استاندارد، عصاره و خود گیاه حلقه مفقوده این عرصه است.

به گزارش ایلنا، پیمان صالحی دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی با بیان اینکه از نظر چاپ مقالات در حوزه گیاهان دارویی وضعیت خوبی داریم به طوریکه در حوزه پزشکی و داروسازی رشد مناسبی وجود داشته است اما حلقه مفقوده در این حوزه مواد اولیه استاندارد است چرا که مواد اولیه از گیاه، نهاده گیاه و عصاره است گفت: در عرصه تجهیزات، تولید و فرمالیسیون وضعیت مناسبی داریم.

وی با اشاره به اینکه کشورمان از تنوع گیاهان دارویی بالایی برخوردار است اظهار کرد: ۸ هزار گونه گیاهی متنوع داریم اما با این وجود کشت صنعتی با گیاهان خود رو متفاوت است.

دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی با تاکید به اینکه باید در سند ملی گیاهان دارویی تا سال ۱۴۰۴ به حجمی از تولیدات دارویی برسیم و در حوزه کشت به آن توجه شود تصریح کرد: تعداد گونه‌هایی که صنعتی می‌شود نسبت به نیاز کشور پایین است.

وی ادامه داد: شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی با هدف ایجاد تعامل بین نهادهای مختلف فعالیت می‌نمایدو در کارهای اجرایی ورود نمی‌کند به طوری که در حال حاضر ۱۵۰ سازمان عضو این شبکه هستند.

 در ادامه فراز مجاب عضو هیأت مدیره شبکه گیاهان دارویی با بیان اینکه استانداردهای جدی و سختی از سوی وزارت بهداشت برای فراورده‌های گیاهی در نظر گرفته شده است گفت: شاید تعداد گیاهان دارویی ما به اندازه گیاهان دارویی اروپا نباشد اما سیاست وزارت بهداشت مشابه سیاست سازمان جهانی غذای آمریکاست و باید حتماً ماده موثره گیاهان دارویی شناسایی و برای اطمینان از سلامت نهایی آن مواد لازم لحاظ شود

وی تعداد داروهای گیاهی ایران را بیش از هزار فراورده دانست و تصریح کرد: برخی از فراورده‌ها وارد لیست بیمه شده‌اند مردم می‌توانند برخی از این فراورده‌ها را بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه نمایند

عضو هیأت مدیره شبکه گیاهان دارویی ادامه داد: گیاهان دارویی کشور در بحث صادرات هم سهم بسزایی دارد به طوریکه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه مانند عراق، پاکستان و افغانستان صادر می‌شود و اگر چه به دلیل مشکلات ارزی صادرات این گیاهان کم است اما این صادرات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از گیاهان دارویی خام مانند زعفران و شیرین بیان نیز صادر می‌شوند که باید سیاستی اتخاذ شود که گیاهان دارویی به محصول تبدیل شده و سپس صادر شود یادآور شد: صادرات محدود و مجازی از این نوع گیاهان دارویی از بازارچه‌های مرزی در حال انجام است که متاسفانه مشخص نیست که از نظر علمی این گیاهان چه مصارفی دارند و خریداران این گیاهان خاص هدف خود را از خرید مشخص نمی‌کنند البته سیاست دولت حمایت از بازارچه‌های مرزی است

مجاب گفت: از طرفی گیاهان دارویی باید از سوی عقد قرارداد با کشاورزان انجام شده و به صورت جمع‌آوری از مراتع نباشد تمام این موارد از سوی سازمان غذا و دارو رصد می‌شود تا از نظر فلزات سنگین، آلودگی قارچی و آفت‌کش‌ها ترکیبات شیمیایی آن‌ها بررسی شود.

عضو هیأت مدیره شبکه گیاهان دارویی افزود: در زمینه دستگاه‌هایی که برای تولید محصولات گیاهان دارویی مشکلاتی داریم اما با خارج از کشور از نظر علمی تعاملات خوبی برقرار شده است.

گفتنی است چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی ایران به مدت دو روز در تاریخ ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های رازی محوریت کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، داروسازی، پزشکی و دامپزشکی و صنعت و اقتصاد خواهد بود همچنین به ۱۷۶۶ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که ۱۳۶۲ برای ارائه پذیرفته شده است برپا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز