خبرگزاری کار ایران

ضرورت اجرای طرح‌های غربالگری برای جلوگیری از افزایش کم‌شنوایی سالمندان

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۳۴۱

رئیس کارگروه جامعه شنوایی‌شناسی ایران گفت: جهت جلوگیری از افزایش کم‌شنوایی در سالمندان نیازمند اجرای طرح‌های غربالگری در مراکز درمانی هستیم.

به گزارش ایلنا، فرزام جنابی با بیان این مطلب گفت: امروزه با توجه به پیشرفت علم و توسعه صنعتی کشورمان، شهروندان ما در معرض آلودگی صوتی قرار دارند و با توجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی در حال حرکت است و در صد بالایی از جمعیت کشور ما را سالمندان به خود اختصاص می‌دهند یکی از مشکلات جدی که در سالمندان در معرض افزایش است مشکل کاهش شنوایی است و می‌توان گفت: یک سوم افرادی که بین ۶۰ تا ۷۰ سال هستند و حدود ۸۰ درصد افرادی که بالای ۸۵ سال هستند مبتلا به کاهش شنوایی یا پیر گوشی هستند.

 وی گفت: بهترین راه حل در پیشگیری از کاهش شنوایی در سالمندان بحث غربالگری شنوایی در سالمندان است و اگر ما به موقع این غربالگری را برای سالمندان انجام دهیم می‌توانیم از بروز مشکلاتی مانند گوشه گیری انزوا، افسردگی ناشی از کم شنوایی در سالمند جلوگیری کنیم.

 دکتر جنابی عنوان کرد: داشتن حس شنوایی و خوب شنیدن یکی از مسائلی است که رابطه انسان را خوب می‌کند و یا بلعکس، به عنوان مثال یک سالمندی که تا دیروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده؛ ولی چون حس شنوایی‌اش کاهش پیدا کرده این مشکل منجر به این می‌شود که نمی‌تواند در جمع ارتباط برقرار کند و خوب بشنود و خوب پاسخ گو باشد خود به خود گوشه گیر می‌شود و این گوشه گیری فرد را مبتلا به افسردگی می‌کند.

وی گفت: بهترین سن غربالگری شنوایی در سالمندان بین ۵۰ تا ۶۰ سال است و لازم است سالی یکبار این غربالگری انجام شود چراکه اگر ما بتوانیم به موقع مشکل شنوایی سالمندان را شناسایی کنیم با این کار می‌توانیم از تحمیل شدن بار منفی اجتماعی و مالی بر افراد و جامعه جلوگیری کنیم.

رئیس کارگروه جامعه شنوایی‌شناسی ایران تاکید کرد: اگر بتوانیم به سالمندان اطلاعات درست دهیم که سمعک چیست و چگونه باید تجویز شود و مطمئن باشند که اگر توسط شنوایی‌شناسی که پروانه از سازمان نظام پزشکی کشور دارد تجویز شود مطمئناً هیچ مشکلی در استفاده از سمعک نخواهند داشت و بهترین نتیجه درمانی برایشان بدست خواهد آمد.

یادآوری می‌شود؛ چهاردهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران همزمان با چهارمین جشنواره علمی دانشجویی انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز