خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت:

۱۳ درصد از کودکان دارای علائم آسم هستند

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۵۹۴

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: در کشور ما بررسی پراکنده‌ای درباره شیوع آسم صورت گرفته که نشان می‌دهد ۱۳ درصد از کودکان دارای علائم آسم هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی نجمی در پاسخ به سوالی درباره میزان بودجه در نظر گرفته شده برای کمیته کشوری آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی گفت: نرم جهانی این است که حداقل یک درصد از بودجه وزارت بهداشت به کنترل آسم و آلرژی تخصیص داده شود. گرچه نمی‌توان گفت بودجه‌ای که از سوی وزارتخانه به این موضوع اختصاص یافته کافی بوده، اما با توجه به اینکه برنامه مربوط به کنترل آسم و آلرژی در ابتدای راه خود قرار دارد و تازه به تصویب وزارتخانه رسیده، این نهاد همکاری‌های لازم را برای در نظر گرفتن بودجه داشته است.

وی گفت: راجع به مبالغ نمی‌توان شفاف نظر داد، اما هزینه‌ها به گونه‌ای است که اجرای برنامه کنترل آسم و آلرژی با مشکل مواجه نشود، برنامه به تایید مقامات مافوق رسیده و قول دادند که بودجه لازم را محقق کنند.

نجمی تصریح کرد: شرایطی بر کشور حاکم است که شاید بودجه مدنظر ما را محقق نکند، اما قطعاً مسئولین به وضعیت موجود توجه دارند. ضمن اینکه بودجه نسبت به چند سال قبل چندین برابر شده است و این خود یک حرکت مثبت به حساب می‌آید.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که بیمار در ابتدای امر به پزشک متخصص مراجعه کند، افزود: به همین دلیل لازم است که در زمینه بیماری‌های مزمن همچون آسم و آلرژی آگاهی پرشک عمومی افزایش یابد تا دسترسی عموم به خدمات پیشگیری بهتر شود. از این رو این اقدام از پایین‌ترین سطح درمان تا پزشک متخصص در حال اجراست.

به گفته نجمی بیماری‌های غیرواگیر به عنوان معضل اصلی در بسیاری از کشور‌ها شناخته می‌شوند و در این میان یک‌پنجم مردم دنیا به بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند و ۳۰۰ میلیون نفر نیز به آسم مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: در کل دنیا ۲۵۰ نفر به انسداد مزمن ریه مبتلا هستند و آمار جهانی نشان از این دارد که شیوع آسم در جمعیت کودک و نوجوان رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه آسم و آلرژی کشندگی بالایی ندارد، گفت: این بیماری ناتوانی زیادی در افراد ایجاد می‌کند. از این رو کنترل بیماری تاثیر زیادی در بهبود کیفیت بیماران خواهد داشت و بار اقتصادی خانواده‌ها را کم می‌کند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت تاکید کرد: در کشور ما بررسی پراکنده‌ای درباره شیوع آسم صورت گرفته که نشان می‌دهد ۱۳درصد از کودکان دارای علائم آسم هستند.

وی با اشاره به اینکه هزینه مستقیم و غیرمستقیم آسم در کشور برای یک کودک مبتلا به آسم سالانه رقمی حدود یک میلیون و چهارصدهزار تومان است، افزود: این رقم برای یک فرد بزرگسال حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان است و با توجه به شیوع بیماری آسم در کشور مجموع هزینه‌های بیماری آسم رقمی حدود هشت هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است.

نجمی تاکید کرد: اگر آسم به عنوان یک بیماری کنترل نشود رقم صرف‌شده برای این بیماری برای هر فرد به دو برابر افزایش خواهد یافت. در حالی که کنترل آن یک‌سوم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: براساس راهبرد سازمان جهانی بهداشت چهار راهبرد اصلی برای کنترل آسم و آلرژی در نظر گرفته شده است. آموزش و اطلاع‌رسانی عموم جامعه، ایجاد نظام مراقبت بیماری، استانداردسازی تشخیص، درمان و مراقبت و کنترل عوامل خطر و همکاری‌های بین‌بخشی چهار راهکار در نظر گرفته شده است. از سال گذشته برنامه‌ها در ایران به صورت جدی براساس همین راهبرد‌ها در کل دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد و کارگاه‌ها ی متعددی برای افراد در معرض خطر در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر دانش‌آموزان و مربیان بهداشت مدارس، کارگران و کارفرمایان صنایع، رانندگان، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی و نانوایان جزو گروه هدف برای آموزش بوده‌اند. همچنین در کنار این موضوع برنامه آموزشی برای عموم افراد جامعه در نظر گرفته شده که برگزاری روز جهانی آسم در همین راستا صورت گرفته است.

نجمی گفت: استانداردسازی خدمات درمان، دستورالعمل پزشکان در مراکز بهداشتی و درمانی تدوین شده و به تصویب کمیته رسیده است تا سطح بندی خدمات در مراکز درمانی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث کنترل عوامل خطر در خیلی از بیماری‌های مزمن مشترک است گفت: در حوزه بیماری‌های غیر واگیر در صدد تنظیم سند همکاری با دیگر سازمان‌ها هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز