خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان خبر داد:

پاسخ حقوقی وزارت علوم به نامه کمیسیون اصل ۹۰ / کاهش ظرفیت بورس داخل

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۳۵۱

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم گفت: پاسخ حقوقی وزارت علوم به نامه کمیسیون اصل ۹۰ تا یکی، دو روز آینده اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل این سازمان برگزار شد؛ درباره نامه کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر اینکه در بورسیه‌های دولت گذشته مشکلی وجود ندارد و وزارت علوم باید نسبت به این بورسیه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: درخواست تجدیدنظر در بورسیه‌ها رسیدگی و به جمع‌بندی شورای مرکزی بورس رسیده است و از آخر فروردین به تدریج به دانشگاه اعلام می‌شود، اما جزییات این نتایج توسط وزارت علوم طی بیانیه‌ای در یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص لازم الاجرا بودن یا نبودن نامه کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص بورسیه‌ها گفت: پاسخ حقوقی وزارت علوم به نامه کمیسیون اصل ۹۰ آماده شده و تا فردا به تایید وزیر علوم می‌رسد. این پاسخ به شکل حقوقی تنظیم شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: مساله بورسیه‌ها موضوعی است که چند نهاد و ارگان در آن دخیل هستند و آن‌ها نظراتشان را در حد اختیار اعلام کردند.

رییس سازمان امور دانشجویان در ادامه از کاهش بورس داخل به ۲۰۰ نفر خبر داد و گفت: بنا داریم؛ بورس‌های غیرایرانی را در سال ۹۴ به هزار و ۵۰۰ افزایش دهیم.

صدیقی با اشاره به اینکه در سال ۹۳، ‌هزار و ۱۳۳ بورس جدید غیرایرانی به دانشگاههای کشور وارد شده‌اند، اظهار داشت: در این حوزه نسبت به سال ۹۲ حدود ۵۰ درصد رشد داشتیم و بنا داریم بورس‌های غیرایرانی را در سال ۹۴ به هزار و ۵۰۰ افزایش دهیم.

۲۱ هزار دانشجوی غیرایرانی بورسیه و غیر بورسیه در ایران

وی ادامه داد: ۵۰ درصد بورس‌های غیرایرانی در گروه علوم انسانی ۳۰درصد در گروه فنی و مهندسی، ۱۷ درصد علوم پزشکی و پایه و سه درصد در گروه هنری مشغول به تحصیل هستند، در مجموع بیش از ۲۱ هزار دانشجوی غیرایرانی به صورت بورسیه و غیربورسیه از ۱۰۲ کشور در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل هستند.

صدیقی با بیان اینکه جشن فارغ التحصیلی این دانشجویان در سال جاری در دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد، گفت: امیدوارم؛ در سال جاری تعداد دانشجویان غیربورسیه را از سه هزار به حداقل پنج هزار نفر افزایش دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: در حوزه انتقال دانشجویان از خارج به داخل سال گذشته حدود ۱۱۲ نفر از طریق شورای پذیرش منتقل شدند و تعدادی هم مستقیما به دانشگاه‌ها مراجعه کردند.

اعلام در خواست نقل و انتقال دانشجویان از اردیبهشت ماه

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ حدود ۲۰ هزار درخواست نقل و انتقال در سایت ثبت شد، تصریح کرد: در نهایت هفت هزار و ۸۰۰ نفر منتقل شدند، یعنی ۳۸ درصد تقاضا‌ها (به صورت میهمان یا انتقال قطعی) جواب مثبت گرفتند.

صدیقی با اشاره به اینکه دانشجویان می‌توانند درخواست نقل و انتقال خود را در اردیبهشت ماه سال جاری در سایت مربوطه اعلام کنند، گفت: بررسی دانشگاه مبداء از یک خرداد تا ۱۵ تیر انجام می‌شود و دانشگاه مقصد از ۱۵ تیر تا پایان مرداد فرصت دارند و نتیجه نیز در هفته اول اردیبهشت ماه مشخص و اعلام می‌شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: در سال گذشته ۶۱ کانون علمی فرهنگی ایثار که کارشان تربیت علمی بچه‌های ایثارگر بود، ثبت شد و ۸۴۵ مورد مهمانی، نقل و انتقال این دانشجویان صورت گرفت. در حال حاضر ۶۳ هزار و ۸۳۰ هزار نفر دانشجوی شاهد و ایثارگر داریم که از این مجموعه حدود ۲۸ هزار نفر در دوره روزانه و شبانه و مابقی در پیام نور، علمی و کاربردی وفنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند.

سند چشم انداز توسعه ورزش دانشگاهی امسال تصویب می‌شود

وی ادامه داد: در حوزه ورزش دانشجویی دوازدهمین المپیاد دختران و پسران را در سال گذشته برگزار کردیم. در سال ۹۳ سرانه ورزشی فضای باز و بسته دانشگاه‌ها ۲۴ .۱ بوده و مساحت فضاهای سرپوشیده در دانشگاه‌ها حدود ۶۰۰ هزار مترمربع است که افق ما در برنامه ششم توسعه حداقل یک و نیم متر مربع سرانه برای فضاهای سرپوشیده است.

صدیقی خاطر نشان کرد: در سال ۹۴ در حوزه ورزشی اولین المپیاد ورزشهای دانشجویی در دو بخش دختران و پسران را در تابستان امسال خواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد؛ سند چشم انداز توسعه ورزشی دانشگاهی با تاکید بر ورزش همگانی در سال ۹۴ به تصویب برسد.

ارائه وام دکتری در سال ۹۴ ادامه دارد

معاون وزیر علوم با تاکید براینکه در سال ۹۳ شاهد یک نظم اداری در صندوق رفاه دانشجویی بودیم و نارسایی‌ها شناسایی و پیگیری شد، گفت: در سال گذشته حدود ۳۴۰ میلیارد تومان تسهیلات دانشجویی به شکل وام دانشجویی مسکن و شهریه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و ما توانستیم تا پایان سال گذشته به ۹۰۰ نفر وام دکتری ارائه دهیم و در سال ۹۴ نیز ارائه وام به دانشجویان دکترا را ادامه خواهیم داد.

دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی تدوین شد

وی از تهیه و تدوین دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی و شیوه‌نامه اجرایی آن خبر داد و گفت: این دستورالعمل جهت تصویب به وزیر علوم ارائه شده و امیدواریم در همین آغاز سال ابلاغ شود.

صدیقی با بیان اینکه درآمد صندوق رفاه از محل بازگشت وام‌ها صددرصد محقق شد، گفت: ما در سال ۹۳ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان در آمد پیش بینی کرده بودیم که تمامی آن محقق شد.

یارانه تغذیه تبدیل به تسهیلات می‌شود

رئیس سازمان امور دانشجویان از تبدیل یارانه تغذیه به تسهیلات خبر داد و گفت: مقدمات اجرایی این طرح در سال جاری آماده می‌شود و طرح با پیش‌بینی در برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ اجرایی خواهد شد.

انجام پرسش‌نامه برای اطلاع از وضعیت روانی اجتماعی دانشجویان

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در حوزه دفا‌تر مشاوره دانشگاه‌ها ۳۶ هزار مورد برنامه آموزشی ارائه شد، گفت: حدود هزار کار‌شناس دراین برنامه‌ها بکار گرفته شدند و ۴۲۰ هزار دانشجو تحت پوشش برنامه دفا‌تر مشاوره قرار گرفتند. همچنین حدود ۲ میلیون پیام و نشریه بین مراکز مختلف و خوابگاه‌ها توزیع شد.

صدیقی اولویت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها را در سال ۹۴ اجرای برنامه کشوری ارتقای مهارت‌های مشاوره‌ای و درمانگری شاغلین در مراکز مشاوره عنوان کرد وگفت: اجرای کشوری مقیاس سیمای زندگی روانی اجتماعی از جمله اولویت‌های دیگر این مراکز به شمار می‌رود که در این خصوص یک پرسش‌نامه طی یک ماه آینده برای اطلاع از وضعیت روانی اجتماعی دانشجویان میان آن‌ها توزیع می‌شود.

معاون وزیر علوم همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزیر بهداشت برای پیشگیری از بیماری ایدز و اقدامات پیشگیرانه خبر داد.

وی با اشاره به ارزشیابی ۳ هزار و ۸۰۷ مدرک فارغ التحصیلان خارج از کشور گفت: ۳۱ درصد دکتری، ‌۴۷ درصد ارشد، ‌۲۲ درصد کار‌شناسی و کاردانی بوده‌اند. بیشترین فارغ‌التحصیلان در کشورهای مالزی، هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا تحصیل کرده‌اند و کشورهای ترکیه، ‌قبرس، ‌المان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کاهش 30 درصدی مراجعات حضوری

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ما در حوزه دانش‌آموختگان به دنبال ایجاد مکانیزم روند ارزشیابی هستیم تا در راستای آن حضور دانشجویان به حداقل برسد و یا به طور حداکثر یکبار مراجعه کنند. در مجموع سیاست سازمان در دوسال اخیر کاهش مراجعات حضوری بوده و توفیقات نسبتا خوبی هم حاصل شده است ما توانستیم در دو سال اخیر مراجعات حضوری را ۳۰ درصد کاهش دهیم.

برگزاری مراسم دانشجوی نمونه در خرداد یا تیرماه سال جاری

معاون وزیر علوم از برگزاری مراسم دانشجوی نمونه در خرداد یا تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: از سال گذشته روند انتخاب دانشجوی نمونه تغییر کرده و ما این روند را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده‌ایم و آن‌ها دانشجویان بر‌تر خود به وزارت علوم معرفی می‌کنند.

صدیقی با اشاره به اینکه در حوزه بورس داخل در سال ۹۳ قریب به ۶۰۰ حکم صادر شد خاطر نشان کرد: در شهرویر ماه سال گذشته ۱۱۵ نفر از طریق آزمون انتخاب شدند که این افراد در حال انجام کارهای قبل از اعزام خود هستند. البته این افراد مشکلاتی در مسیر اعزام‌ها دارند که سازمان به آن‌ها کمک خواهد کرد. این ۱۱۵ نفر رتبه اول تاچهارم کنکور دکتری هستند و متوسط معدل کار‌شناسی آن‌ها ۷ .۱۶ و متوسط معدل ارشد آن‌ها ۷. ۱۷ بوده است.

وی ادامه داد: برای کنکو دکتری که اواخر سال گذشته برگزار شد، ۱۰۰ ظرفیت دکتری برای خارج از کشور پیش‌بینی کرده‌ایم.

افزایش ظرفیت فرصت مطالعاتی به ۱۲۰۰ نفر

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه فرصت مطالعاتی یکی دیگر از سیاست‌های سازمان به موازات بورسیه خارج از کشور است، گفت: در سال ۹۳، ۸۰۹ دانشجوی دکتری از امکان فرصت مطالعاتی استفاده کردند، که ۷۱۶ نفر به خارج از کشور و ۹۳ نفر در دانشگاه‌های داخل این فرصت مطالعاتی را دنبال کردند، امسال بنا داریم. این فرصت مطالعاتی را ۵۰ درصد افزایش و ظرفیت‌ها را به هزار و ۲۰۰ نفر افزایش دهیم.

صدیقی با اشاره به تسهیلات ارزی برای دانشجویان خارج گفت: سال گذشته ۲۶ هزار نفر از دانشجویان از این تسهیلات به عنوان مقرری و ۸ هزار نفر به عنوان شهریه استفاده کردند.

بورس داخل به کمتر از ۲۰۰ می‌رسد

وی با تاکید براینکه سیاست ما در بورس داخل در سال جدید حداقلی است، گفت: تعداد بورس داخل ما کاهش پیدا خواهد کرد و علت این است که دانشگاههای ما کمتر به دانشجوی بورسیه نیاز دارند در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل دکتری در انتظار استخدام هستند و طبیعی است که بورس داخل باید به حداقل برسد ظرفیت جدید ما در سال ۹۴ برای بورس داخل کمتر از ۲۰۰ نفر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز