خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد:

کشف ۳۵ تن مواد مخدر در یک ماهه نخست سال جاری

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۳۵۷

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۳۵ تن مواد مخدر در یک ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جزینی در نشست خبری که صبح امروز در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، درباره عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۳ و برنامه‌های این ستاد در سال ۹۴ ضمن اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بر مسئله اعتماد تاکید داشته که این موضوع از مصادیق سپردن کار به مردم است. در سال جاری نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم، چرا که از شاخص‌های مهم مشارکتهای اجتماعی، اعتماد سازی است و سرعت پیشرفت و بسیج امکانات و اندیشه‌ها و افزایش نظارت بر فرآیند‌ها را در این راستا می‌دانیم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با روحیه تعاون و سازندگی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو ستاد مردم بر مبارزه با مواد مخدر تمرکز کنیم. و در سال همدلی و همزبانی چاره ساز در این حوزه باشیم چرا که اعتیاد یکی از مهم‌ترین آسیبهای اجتماعی در کشور است.

جزینی تاکید کرد: مردم به عنوان کارفرمای دولت ناظر بر عملکرد ما خواهند بود تا بتوانیم اعتماد را افزایش دهیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه رویکرد اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر را پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: در این حوزه با چالشهای مختلفی روبرو هستیم یکی از این چالش‌ها تغییر رویکرد از مواد سنتی به صنعتی است که از سرعت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: این مواد سود آوری بالایی دارد و آزمایشگاههای تولیدشان مقطعی است.

جزینی با تاکید بر اینکه جوان گزینی اعتیاد از مسائل مهم در حوزه مبارزه و پیشگیری در خصوص اعتیاد است، ادامه داد: در سال جدید نهادینه کردن رویکرد اجتماعی، تشدید اقدامات مقابله‌ای و قضایی، افزایش نظارت و کنترل بر مرز‌ها توسط نیروهای ستاد مبارزه با مواد مخدر و صیانت از معتادان بهبود یافته بویژه در خصوص اشتغال از برنامه‌های پیشرو است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: ساماندهی معتادان متجاهر و پاکسازی محلات آلوده، ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های پیشگیری، ‌گسترش تبلیغات و اطلاع رسانی مستمر، راه اندازی شبکه ملی سمن‌های فعال در این حوزه و تکمیل بانک اطلاعات از دیگر برنامه‌های این ستاد است.

جزینی در حوزه مقابله با مواد مخدر اظهار کرد: در سال گذشته ۵۵۵ تن مواد مخدر با منشاء تریاک و ۷۲۴ تن مواد مخدر کشف شده که ۸۷ درصد آن تریاک، ۱۴ درصد حشیش، ۵ درصد هروئین و مرفین، کمتر از یک درصد شیشه و دو درصد آن نیز سایر مواد مخدر کشف شده است که این آمار در مجموع نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی نداشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: از جمع کشفیات انجام شده ۷۶ درصد در مرز‌ها و حاشیه مرز‌ها بوده است.

جزینی با اشاره به دستگیری قاچاقچیان گفت: تعداد دستگیرشدگان ۲۷۱ هزار نفر، ‌معتادان متجاهر ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است که به ترتیب ۱۵ درصد و ۹۱ درصد افزایش داشته است و بیش از ۳۰۰ هزار مورد دستگیری به مراجع قضایی ارجاع شده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی ۲هزار و ۳۰۰ درگیری و عملیات ۳ هزار باند و گروه منهدم شده‌اند گفت: از این باند‌ها هزار و ۷۹ قبضه سلاح و مهمات کشف شده که ۲۳ درصد افزایش داشته است و در این درگیری‌ها ۱۱۸ نفر از قاچاقچیان و اشرار کشته شده و ۱۶ نفر از نیروهای مقابله کننده به شهادت رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: سهم نیروی انتظامی از کشفیات ۸۹ درصد بوده، همچنین ۲۹۵ کارگاه یا آشپزخانه تولید شیشه منهدم شده است.

جزینی اظهار کرد: با شناسایی ۱۵۰ پروفایل که مبادرت به فروش، ‌آموزش و انتشار تصاویر مربوط به مواد مخدر می‌کردند توسط پلیس فتا برخورد صورت گرفت.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در یکماهه سال ۹۴، ۳۵ تن مواد مخدر کشف شده که بیانگر ۲۲ درصد افزایش کشفیات است بیان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده از طریق شرکت پست و کنترل این شرکت ۲۷۸ کیلوگرم مواد مخدر از طریق محموله پستی کشف شده است.

جزینی در خصوص درمان و حمایت اجتماعی در سال ۹۳ تاکید کرد: روزانه ۶۰ نفر معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ که زیر نظر ستاد فعالیت می‌کنند، پذیرش شده‌اند. همچنین ۶هزار و ۷۷۳ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب وجود دارد که ۷۳۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است. این مراکز بیش از ۱۰ هزار بار بازدید، نظارت و کنترل شده‌اند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: بیماریهای ناشی از رابطه جنسی از ۱۲ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است.

جزینی با بیان اینکه در سال گذشته مراکز نگهداری ویژه زنان را گسترش دادیم گفت: در حال حاضر ۳۷ مرکز نگهداری، ۱۷ مرکز کاهش آسیب، ‌۱۰ مرکز مشاوره وجود دارد و مقرر شده مراکز ویژه زنان در مراکز استان‌ها دایر شود.

وی با اشاره به ساماندهی ۱۵۳ مرکز درمان غیر مجاز اظهار کرد: بنا بر آخرین گزارش‌ها ۱۰۰ مرکز غیرمجاز وجود دارد که در سال جاری در مسیر ساماندهی قرار گرفته یا پلمپ می‌شوند و بنابر آمار استانهای البرز، ‌خراسان رضوی و تهران بیشترین آمار را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ نفر از معتادان بهبود یافته تحت آموزشهای فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند گفت: افزایش ظرفیت‌ها در سال ۹۴ از جمله برنامه‌های ما است و سعی می‌کنیم این ظرفیت را به ۳ هزار نفر برسانیم.

جزینی به راه اندازی صندوق حمایت از بهبود یافتگان اشاره و اظهار کرد: استمرار در واگذاری وام از طریق صندوق مهر امام رضا (ع) و پرداخت از ۵ تا ۱۰میلیون تومان را در برنامه خود داریم.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری مقرر شده است بیمه درمان برای تمامی معتادان تحت پوشش بیمه پایه برقرار شود که در سال گذشته این موضوع وجود نداشت.

جزینی ادامه داد: بیمه شامل کلیه مراکز سرپایی، اقامتی و درمانی قرار می‌گیرد و اولویت بیمه با کودکان، زنان، ‌معتادان پرخطر و بویژه افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به آمار مرگ و میر معتادان در سال ۹۳ اشاره کرد وگفت: دراین سال ۲ هزار و ۴۶۸ نفر مرد با ۳ درصد کاهش و ۲۷۹ نفر زن با ۳۳ درصد افزایش جان خود را از دست داده‌اند که در مجموع ۲ هزار و ۷۴۷ مورد مرگ ومیر توسط پزشک قانونی گزارش شده که دو درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: در ارتباط با تامین مسکن بهبود یافتگان براساس گزارش بهزیستی ۹۷۸ واحد مسکونی ویژه این افراد در نظر گرفته شده که ۳۴۳ واحد واگذار شده است.

جزینی ادامه داد: در سال ۹۳، ۸۶۷ سمن در حوزه فرهنگی و پیشگیری، هزار و ۳۱ سمن در حوزه درمان ، ۱۹۱ سمن در حوزه کاهش آسیب فعالیت داشتند که نسبت به سال ۹۲، ۷۲ درصد رشد گزارش شده است. همچنین برای توانمندسازی و آموزش سمن‌ها در این حوزه ۳۲۹ دوره آموزشی برگزار شده است که در سال جاری استمرار خواهد داشت.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برگزاری ۷ جشنواره ایده بر‌تر در سال گذشته اظهار کرد: ۲۱ هزار و ۴۲۷ ایده ارسال شد و مردم نظرات خود را در راستای سیاستهای ستاد ارائه کردند که در ‌‌نهایت ۷ ایده بر‌تر انتخاب شد. همچنین همایش بهبود یافتگان و نقش مشارکت اجتماعی در کنترل و کاهش مواد مخدر در ۲۴ استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در سال قبل نشستهای مختلفی با اقشار مختلف و با حضور وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم اظهار کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال گذشته آموزش مهارت زندگی و سبک‌های فرزند پروری را ارائه کردیم.

جزینی با اشاره به اینکه در سال گذشته براساس شیوع‌شناسی ۲۰ درصد کارگران و افراد مشغول در حوزه صنعت مواد مخدر مصرف می‌کنند اضافه کرد: تهیه و تولید بسته‌های آموزشی و برپایی هزار و ۸۲۱ نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد را در سال گذشته انجام دادیم. همچنین فیلم ۶ ساعته‌ای برای کارکنان دولت تهیه و مقرر شد آموزشهای لازم در این حوزه صورت پذیرد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به راه‌اندازی خط ملی مشاوره اعتیاد افزود: در سال گذشته ۴۰۲ هزار نفر با این خط تماس گرفتند که ۸۴ درصد از این تعداد زنان و تنها ۶ درصد آنان مصرف کنندگان مواد مخدر بوده‌اند. همچنین ۴۹ درصد سوالات در حوزه شیشه بوده است.

وی تاکید کرد: در سال آینده از ظرفیتهای هلال احمر بهره خواهیم گرفت و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای راه اندازی نمایشگاه ثابت و سیار در مراکز استان‌ها و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی از برنامه‌های ما در حوزه پیشگیری از اعتیاد است که شهرستان سبزوار به عنوان پایلوت در این خصوص انتخاب شده است.

وی افزود: در سال گذشته در ۱۷ نشست حوزه منطقه‌ای و جهانی شرکت کرده و پایش مستمر فعالیتهای منطقه‌ای وبین المللی را داشته‌ایم. همچنین بیش از ۷۵ نشست برگزار کرده و از شبکه سازی سمن‌ها حمایت کرده‌ایم. چند روز پیش نیز ایران مجددا در کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد برای یک دوره چهار ساله عضو شد.

جزینی با اشاره به سیاستهای دوگانه غرب در موضوع مواد مخدر گفت: یکی از این سیاستهای دوگانه عدم مقابله موثر در افغانستان و مخالفت با مجازات شدید بوده و همچنین محدودیتهای اعتباری نهادهای بین المللی از دیگر چالشهای ما در حوزه روابط بین الملل است.

وی تصریح کرد: در سطح خرده فروشی روزانه بیست میلیارد تومان معامله می‌شود که این موضوع سبب شده اقتصاد سالم ما دچار خدشه شود.

جزینی در ادامه در خصوص حضور معتادان متجاهر در جامعه گفت: این موضوع از نگرانی‌های مردم در تهران و کلانشهرهای کشور است که دراین خصوص با شهرداری‌ها و مراکز حمایتی هماهنگی‌هایی انجام دادیم.

وی ادامه داد: مقرر شده در شهر تهران ۶ هزار و ۱۰۰ فضا توسط شهرداری تهران فراهم شود، اما تاکنون تنها دو هزار نفر فضا به ما داده شده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اکثر مراجعین به مراکز ما بی‌خانمان هستند اظهار کرد: سعی داریم فضاهایی ایجاد کنیم که این افراد نگهداری شده و البته علاوه بر درمان اشتغال زایی آنان را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدوارم تا ۶ ماه آینده بتوانیم ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

جزینی افزود: جمع آوری معتادان متجاهر که ۴۰درصد جرائم خرد را به خود اختصاص می‌دهد از برنامه ساماندهی این معتادان است.

وی افزود: علاوه بر برخورد با خرده فروشان به صورت همزمان ساماندهی معتادان متجاهر و توزیع اقلام بهداشتی در دستور کار ستاد قرار داشته و در حال اجرا است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص برنامه این ستاد در سال جاری برای مراقبت از مرز‌ها گفت: در سال گذشته ۱۳۰ کیلومتر جاده مرزی، ۴۴ برجک و ۵ گروهان مرزی توسط نیروهای مقابله کننده به ساختار اضافه شد و با توجه به اعتبارات سال جاری انسداد مرزی استمرار یافته و تلاش ما براین است که توسط نیروهای مقابله کننده بتوانیم کنترل مرز‌ها را تشدید کنیم که افزایش کشفیات در سال جاری نشان دهنده این مدعا است.

وی در ادامه در خصوص جمع آوری معتادان گفت: در شب عید ۱۱ هزار و ۵۰۰نفر از معتادان متجاهر را ساماندهی کردیم همچنین به این دلیل که فضای مورد نیاز ما به تعویق افتاده در سال گذشته تنها توانستیم ۲ هزار نفر را در تهران ساماندهی کنیم که قرار است ۴ هزار نفر باقی مانده در سال جاری ساماندهی شوند و مقرر شده شهرداری تهران فضایی را در این راستا در اختیار ما قرار دهد.

جزینی در مورد اظهارات وزیر کشور در خصوص ورود پول ناشی از قاچاق مواد مخدر به عرصه انتخابات و سیاست گفت: برخی از نمایندگان مجلس تقاضا کرده بودند استنادات در این خصوص ارائه شود و وزیر کشور فرصتی خواست تا موضوع را در جلسه غیر علنی مطرح کند که بیان مطلب در مجلس تاثیر گذار خواهد بود و معتقدیم سیستم کنترلی باید وجود داشته باشد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به شیوع ۶ .۲ درصدی مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان گفت: ۱. ۱ درصد از دانشجویان شیشه مصرف می‌کنند اما در حوزه دانش آموزی یک درصد مصرف کننده وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری موفقیت خوبی در آموزش و پرورش نداشته‌ایم وضروری است فعالیت‌ها در این حوزه افزایش یابد.

وی با اشاره به باوری غلط در میان مصرف کنندگان موادی همچون حشیش و گل مبنی بر آنکه این مواد اعتیاد آور نیستند گفت: سرمنشاء‌ماده مخدر گل‌‌ همان شاه دانه است اما متاسفانه برخی باور کرده‌اند که این ماده اعتیادآور نیست اما ما نمونه‌هایی از مصرف کنندگان ماده گل را داشته‌ایم که یا به بیماریهای صعب الاعلاج گرفتار شده‌اند و یا به دلیل حالت سرخوشی و یا پرخاشگری ناشی از مصرف این ماده دچار حادثه و مرگ و میر شده‌اند.

جزینی در خصوص مصرف ماده مخدر کورکدیل در ایران بیان کرد: این ماده از مواد خطرناکی است که در جامعه جهانی وجود دارد و خصوصا در کشور روسیه آسیبهای زیادی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مصرف کننده این ماده بیش از یکسال زنده نمی‌ماند و گوشتهای سر وی جدا می‌شود اما تا به حال در ایران گزارشی در خصوص مصرف این ماده نداشته‌ایم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آمار معتادان زن و مرد نسبت به گذشته تفاوتی نکرده وشیوع‌شناسی در بهمن ماه آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است لذا آمار جدیدی در این خصوص نداریم.

جزینی در ادامه به انعقاد تفاهم نامه با معاونت زنان در حمایت از زنان بهبود یافته در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: در این خصوص با معاونت امور زنان در سال ۹۳ همکاری داشته و در شش استان پایگاههای حمایتی راه اندازی کردیم.

وی تاکید کرد: در کنترل حوزه زنان تاکید داریم چرا که ۳۳ درصد افزایش در این حوزه نشان می‌دهد که باید در خصوص پیشگیری فعالیت مضاعفی داشته باشیم.

جزینی در خصوص لیست مواد ممنوع المصرف گفت: اواخر سال گذشته سه لیست در کمیته قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط وزارت بهداشت و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح و به تصویب رسید واخیرا از مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضا کردیم آن را سریع‌تر درصحن علنی تصویب کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز