خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

تهران از هجوم ریزگرد‌ها در امان نیست

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۲۹۲

عضو شورای شهر تهران گفت: حل مشکل ریزگرد‌ها در استان‌های جنوبی کشور وظیفه ملی کلیه نهاد‌ها و دستگاه‌های زیربط از جمله سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی و دیگر وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌الله شجاع‌پوریان در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران محیط زیست گفت: تاکید ایشان بر حل مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، پدیده ریزگرد‌ها و دست‌اندازی به جنگل‌ها، مراتع، فضای سبز ، وظیفه کارگزاران کشور را دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته و به ویژه در ماه‌های اخیر معضل ریزگرد‌ها میهمان ناخوانده مردم نجیب جنوب و جنوب غربی کشور و در راس آن‌ها خوزستان حماسه ساز بوده است، اظهار کرد: ‌مردم این استان در طول ۸ سال دفاع مقدس رنگ و بوی بمب و موشک و باروت را در‌آسمان شهرشان دیده و کشیده‌اند و در حالی که شایسته بود به پاس مقاومت و ایثارشان زندگی بهتری به آن‌ها هدیه شود امروز در زیر بمباران گرد و غبار و ریزگردهای آلاینده چشم به راه تدبیر و مساعدت مسئولان دوخته‌اند.

شجاع‌پوریان با بیان اینکه در باب ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی ریزگرد‌ها دلایل زیادی مطرح شده است خاطرنشان کرد: اشتهای ‌زیاد به ساخت سد‌ها بدون اعتنا به مطالعات زیست محیطی، خشک کردن رودخانه و تالاب‌ها، استخراج غیراصولی نفت و دلایلی از این دست را به عنوان ریشه ریزگرد‌ها می‌توان بیان کرد.

وی ادامه داد: فصل مشترک همه این موارد رویکرد غیرکار‌شناسی و بخشی‌نگری به مسائل ملی و عمومی است و اگر به پروژه‌های عمرانی، فنی، اقتصادی و... نگاهی استراتژیک، آینده‌نگر و اصولی نداشته باشیم، برخی اقدامات که امروز در خور دریافت مدال خدمت و افتخار هستند به بلایی خانمان‌سوز برای نسل آینده تبدیل خواهند شد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حل مشکل ریزگرد‌ها در استان‌های جنوبی کشور وظیفه ملی کلیه نهاد‌ها و دستگاه‌های زیربط از جمله سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی و دیگر وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی در کنار لزوم ایفای این وظیفه رفع و کنترل این مشکل نیاز به تشکیل ستاد بحران و اختصاص بودجه لازم دارد.

شجاع‌پوریان تاکید کرد: اگر به جای اقدامی عاجل برای مهار این پدیده و نجات سلامت مردم گرفتار استان‌های درگیر صرفا در پی علت‌یابی و‌گاه مقصریابی باشیم در آینده نزدیک باید جان سپردن عزیزانمان به ویژه کودکان و سالخوردگان را نظاره کنیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد مشخص اینجانب اختصاص کمک‌های مالی از سوی وزارت‌خانه‌ها، ‌نهاد‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری تهران و تخصیص بودجه و ردیف مخصوص به این موضوع توسط مجلس شورای اسلامی برای مقابله آنی و سریع با این معضل ملی است.

وی با تاکید بر لزوم عبرت‌آموزی از این موضوع در شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری گفت: باید از این پس از موضوعات شهری رویکردی کار‌شناسی و علمی پیشه کنیم تا در آینده حسرت فرصت‌های از دسته رفته را نخوریم.

شجاع‌پوریان با بیان اینکه در سال‌های گذشته شهر تهران به دلایل مختلف به یک شهر بی‌قواره تبدیل شده و انواع معضلات زیست محیطی، ترافیکی، ‌بهداشتی و اجتماعی آن را احاطه کرده است تصریح کرد: فربه شدن غیراصولی و توسعه قارچ گونه جغرافیای تهران بدون توجه به منابع انرژی، آب، ‌حمل و نقل، هنجارهای اجتماعی و... که عمدتا ناشی از نبود برنامه‌های آینده‌نگرانه، ضعف بدنه کار‌شناسی و‌ گاه وجود مدیران ناکارآمد و ضعیف است این شهر را آبستن رویدادهای ناگواری کرده است.

شجاع‌پوریان افزود: ساخت وسازهای بی‌رویه و غیراصولی به ویژه در مناطق غربی و شمالی تهران بدون توجه به تذکرات دلسوزانه کار‌شناسان و بی‌اعتنایی به اصول معماری ایران و اسلامی در کنار تراکم‌فروشی و‌ گاه شهرفروشی تهران را به شهری بی‌روح ناهمگون و بی‌دفاع در برابر آسیب‌ها و تهدید‌ها تبدیل کرده است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگرچه تهران امروز با ریزگرد‌ها مواجه نیست اما با بسیاری از مشکلات دیگر درگیر و چه بسار در آینده نیز از هجوم ریزگرد‌ها در امان نباشد و این موضوع باید از هم‌اکنون مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد.

وی با یادآوری طوفانی که چندی پیش در شهر تهران رخ داد گفت: این طوفان شهر و زندگی شهروندان را با مخاطره‌ای جدی مواجه کرد و ضعف و ناکارآمدی بسیاری از تاسیسات و تدبیرهای شهری را نمایان کرد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با طرح این سوال که آیا با درس گرفتن از این گونه وقایع طرح جامعی برای مدیریت بحران‌ها در تهران تهیه شده است، افزود: آیا برای زلزله محتمل‌الوقوع و سایر بلایای طبیعی تدبیری اندیشیده‌ایم، آیا پس از دیدار پیشین با مقام معظم رهبری و استماع دغدغه‌های ایشان در زمینه معضلات شهر تهران چاره‌ای اندیشیده شده است. نکند پس از ۴ سال ما نیز مشمول همین خطاب‌های دو روز گذشته ایشان باشیم.

شجاع‌پوریان خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که آینده پژوهی از رویکردهای نوین مدیریت در جوامع در حال توسعه و توسعه‌یافته است و ضرورت دارد ما نیز به این موضوع توجه کنیم.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری تهران باید با امکانات وسیعی که در اختیار دارد و با استفاده از کار‌شناسان مستقل و کاردان خطرات و معضلاتی را که پیش‌روی شهر تهران قرار دارد، پیش‌بینی کرده و به نحو مقتضی در مورد آن‌ها چاره‌اندیشی کند.

وی در پایان تاکید کرد: وظیفه شورای شهر تهران به منظور برجسته‌کردن این ضرورت و تاکید بر لزوم تحقق چنین رویکردی در مدیریت شهری تهران و نظارت بر نتایج آن بر کسی پوشیده نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز