خبرگزاری کار ایران

دبیر اسبق شورایاری محله اسکندری جنوبی:

شهرداری اجازه ساخت‌وساز در باغ دامپزشکی را ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۱۳۸

دبیر اسبق شورایاری محله اسکندری جنوبی گفت: اجازه نخواهیم داد؛ باغ دامپزشکی نابود و در آن ساخت و ساز شود.

به گزارش ایلنا، سید جلال عرفانیان درباره ساخت و ساز در باغ دامپزشکی اسکندری جنوبی گفت: اگر به منطقه 11 تهران بویژه از خیابان کارگر تا نواب نگاهی بیندازیم نه تنها هیچ بوستان و فضای سبزی نمی‌بینیم بلکه از تراکم خانه‌ها و خیابان‌های به هم گره خورده و کانون های پرتردد و آلوده حیرت‌زده می‌شویم.

وی با اشاره به  فضای سبز واقع در تقاطع خیابان اسکندری و دامپزشکی اظهار کرد: این فضای سبز می‌تواند نقش کپسول اکسیژن را برای این منطقه پرهیاهو و بیمار بازی کند در حالیکه  اگر به جای این درختان کهنسال برج‌های مسکونی برپا شوند در واقع حکم ناعادلانه ای برای منطقه صادر شده است.

عرفانیان با بیان اینکه گفته می شود شهرداری قصد دارد این زمین را برای ساخت و ساز اختصاص دهد و قرار است بیش از 600 واحد مسکونی در مرکز شهر احداث کند، خاطرنشان کرد: پس از تصرف فضای سبز «سعادت‌آباد»، «بوستان مادر»، «باغ فرمانیه» و «قیطریه شمالی» این بار نوبت «باغ دامپزشکی» اسکندری جنوبی تهران رسید؛ زمینی که روزی متعلق به پادگان نیروی زمینی ارتش بود.

وی عنوان کرد: این زمین دارای یکی از پرتراکم‌ترین درختان کهنسال و دارای ثبت و شناسنامه در مرکز شهر بوده و کاربری دامپزشکی نیروی زمینی ارتش را داشته و به نام «باغ دامپزشکی» مشهور و زبانزد همه بود.

دبیر اسبق شورایاری محله اسکندری جنوبی گفت: مردم محله به ساخت و ساز در این محله  اعتراض کرده و خواهان یک پارک عمومی- تفریحی و ورزشی هستند.

انبوه‌سازی در بزرگراه نواب این محله را خفه کرده است

وی یادآور شد: نیروی زمینی ارتش این زمین را با مساحت 22 هزار و 241 متر مربع بنابر درخواست شهرداری در سال 89-88 و به قصد توسعه فضای سبز و پارک محله به شهرداری واگذار کرد. شهردار در‌ آن زمان وعده ساخت یک پارک عمومی-تفریحی و ورزشی را به ساکنان محله داده بود. با این حال این محله و منطقه ، فاقد فضای سبز، پارک عمومی-تفریحی و ورزشی است و در مجاورت آن نیز ساختمان‌های بلندمرتبه «بزرگراه نواب» احداث شده است.

عرفانیان اظهار کرد: آلودگی هوا و سروصدای عبور و مرور خودروها از یک سو و از سوی دیگر ساخت و سازهای بی‌سابقه و تراکم‌های غیرمنطقی کوچه پس کوچه‌های 4 متری و 6 متری، مشکلات فراوانی را بر سر راه مردم قرار داده است که البته تونل توحید در کنار این باغ آلودگی را چند برابر کرده است.

وی با تاکید براینکه انبوه‌سازی در بزرگراه نواب این محله را خفه کرده است افزود: حالا شهرداری در نظر دارد این فضای سبز را به انبوه‌سازی مسکن اختصاص دهد و افزایش این تعداد واحد مسکونی در مجاورت آپارتمان‌های نواب ضربه بزرگی به محله می‌زند.آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کمبود فضای پارک خودرو و افزایش جمعیت در محوریت مرکزی شهر قابل توجیه نیست و قطعاً مشکلات بسیاری را برای مردم این محله در پی خواهد داشت.

مردم محله اسکندری قصد بازپس گیری باغ دامپزشکی را دارند

عرفانیان با بیان اینکه بر اساس مدارک موجود، دهم تیرماه 1386 کاربری باغ دامپزشکی از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران ، فضای سبز و باغ اعلام شده است گفت: حالا مردم محله و منطقه اســــکندری برای باز پس‌گیری «باغ دامپزشکی» دست به کار شده­اند.

 وی تاکیدکرد: بارها مردم محله از طریق صدا و سیما، روزنامه های کثیرالانتشار و خبرگزاری‌های مختلف،این زمین خواری و نابودی این باغ را پیگیری کرده­ اند و این بار نیز در حال پیگیری این موضوع هستند.

دبیر اسبق شورایاری محله اسکندری جنوبی با اشاره به وجود بیش از 400 درخت کهنسال در این فضای سبزتصریح کرد:مردم محله  به ساخت و ساز دراین محله  اعتراض کرده و خواهان یک پارک عمومی- تفریحی و ورزشی شدند.

در ادامه  شمس محمد پور که هم ائتلاف عرفانیان در انتخابات اخیر شورایاری است، خاطرنشان کرد: 15 سال است که در این محله زندگی می‌کنم، این باغ قرار بود پارک شود که ناگهان نظر شهرداری عوض شد و حالا قرار است شهرداری برای کارکنان خود واحد مسکونی بسازد و این فضای سبز را نابود کند.

سعی می­‌کنیم به شهرداری اجازه ساخت ندهیم

وی اضافه کرد:  هرچند که در این مدت به بهانه‌های مختلف درختان کهن سال و زیبا را قطع کرده و سوزانده‌اند اما دو سال است که سعی می­ کنیم به شهرداری اجازه ساخت ندهیم.

باغ دامپزشکی پارک عمومی شود

محمد پور با بیان اینکه نزد شهردار ناحیه 3، شهردار منطقه 11 و شورای شهر رفته‌ایم و نسبت به تغییر کاربری اعتراض کرده‌ایم ادامه داد: از شهرداری درخواست داریم با توجه به تعهدی که نسبت به مردم دارد این فضا را پارک عمومی کند. ما بیش از شش هزار امضا جمع‌آوری کرده‌ایم و شهرداری نمی‌تواند نسبت به این شش هزار امضا که هر کدام از یک خانواده هستند بی‌تفاوت باشد و قطعاً در روزهای آینده این تعداد امضا بیشتر خواهد شد.

همچنین حسن مافی هم ائتلاف دیگر عرفانیان در« ائتلاف صدای محله اسکندری»  گفت: این زمین حدود شش سال است که از سوی ارتش به شهرداری واگذار شده و قرار بود فضای سبز عمومی و ورزشی ساخته شود. این منطقه و محله کیلومترها با اماکن ورزشی و تفریحی فاصله دارد و از فضای سبز محروم است.

وی یادآور شد: زمانی­که خانه‌های بسیاری در نواب به‌دلیل پروژه بزرگراه نواب تخریب شد همه فکر می‌کردند یک روز با فضاهای سبز و خوش آب و هوا روبه‌رو خواهند شد، اما این طور نشد.

مافی خاطرنشان کرد: سال 84 شهردار تهران وعده داد این فضای سبز به پارک عمومی تبدیل خواهد شد. اما در جلسه دبیران شورایاری و شهرداری ناحیه 3، صحبت از احداث 600 واحد مسکونی است. در این جلسه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، معاونت شهرسازی و شهردار منطقه 11 از واگذاری این فضای سبز به تعاونی مسکن شهرداری تهران خبر دادند.

اهالی محله مخالف از بین رفتن فضای سبز دامپزشکی هستند

این داوطلب شرکت در انتخابات شورایاری­ها تاکید کرد:ما همه مخالف احداث مسکن و از بین رفتن فضای سبز دامپزشکی هستیم و اجازه نخواهیم داد این فضای سبز نابود و تبدیل به ساختمان‌سازی شود و باید تمام این زمین تبدیل به پارک عمومی شود.

جمال کریمی از هم ائتلافان دیگر صدای محله اسکندری  در ادامه بابیان اینکه 15 سال است که در محله اسکندری زندگی می‌کنم و مطب پزشکی نیز دارم اظهارکرد: ما شنیده‌ایم اینجا قرار است مسکونی شود. این محله هیچ فضای سبزی غیر از «فضای سبز دامپزشکی» ندارد.

درختان کهنسال نباید از بین بروند

وی خاطرنشان کرد:بچه‌های ما و جوانان این محله هیچ فضای سبزی ندارند؛ نه ورزشگاهی، نه پارکی و نه جای تفریحی. چند سال پیش هم خانه‌های مردم تبدیل به ساختمان‌های بلند و بی‌کیفیت شد و تنها میراث این بزرگراه و ساختمان‌ها آلودگی هوا، دود، سر و صدا و تاریکی است. خانه‌های ما در میان این ساختمان‌ها مدفون شده‌است. از طرفی فروش تراکم مازاد در این محله و شلوغی، امان‌ ما را بریده است.

کریمی افزود: حتی یک متر جای پارک خودرو در این محل وجود ندارد. خودروها به صورت دوبله  در کوچه و خیابان‌ها پارک می‌کنند و رفت و آمد برایمان سخت و سخت‌تر شده است.

کریمی با تاکید براینکه ما نمی‌خواهیم درختان کهنسال در این محله از بین بروند خاطرنشان کرد: از شهردار تهران درخواست ساخت یک پارک عمومی و یک ورزشگاه برای نوجوانان و جوانان را داریم.

در ادامه الهیاری مدیر دبستان جلوه معراج و هم ائتلاف دیگر عرفانیان گفت: ما چندین بار اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم. من از شهردار تهران یک سؤال دارم، آیا ما از حقوق شهروندی در تهران و این محله برخوردار هستیم یا خیر؟!

وی اضافه کرد: ما نمی‌دانیم روز درختکاری را باور کنیم یا نابودی عمومی درختان و فضای سبز درون شهری از سوی شهرداری را، یک روز درختان بی‌گناه مورد آتش‌سوزی قرار می‌گیرند و روز بعد یک کامیون نمک پای درختان شناسنامه‌دار ریخته می‌شود و یک روز شاهد ریختن روغن و گازوئیل در کنار درختان هستیم و در آخر هم متوجه شده‌ایم شهرداری قصد دارد این فضای سبز را به ساخت و ساز و واحدهای مسکونی تبدیل کند.

قطع درختان مانند قطع کردن دستان است

الهیاری با یادآوری اینکه اینجا پراز درختان سرسبز و این زمین مشهور به باغ بوده گفت: اکنون بیشتر درختان از بین رفته‌اند. مگر می‌شود درخت بی‌گناه قطع و به ‌خودی خود خشک شود. قطع شدن درختان مانند قطع کردن دستان ما است.

وی تصریح کرد: شهرداری ادعا دارد ما به فضای سبز اهمیت می‌دهیم، پس چرا قصد دارند این فضای سبز را که ارتش به مردم واگذار کرده بود، نابود کنند، این ظلم علنی به مردم محله است. 

محمدرضا رحمان یکی از اعضای باسابقه محله و شورایار اسبق و هم ائتلاف صدای محله در این خصوص گفت: 10 سال است که در این محله زندگی می‌کنم، محله ما فاقد یک فضای سبز عمومی و تفریحی است. حتی نوجوانان و جوانان این محله از یک ورزشگاه و زمین فوتبال هم برخوردار نیستند.

شهردار یک روز به محله اسکندری بیاید

وی با تاکید براینکه مردم درخواست یک فضای سبز عمومی و یک ورزشگاه را از شهردار تهران دارندخاطرنشان کرد: مردم و ما از شهردار تهران «قالیباف» و اعضای شورای شهر درخواست داریم یک روز به این محله بیایند و مشکلات این محله و مردم را از نزدیک مشاهده کنند البته ما درخواست داریم این دیدار مردمی و از قبل تعیین شده باشد تا شهردار محترم و اعضای محترم شورای شهر تهران از نزدیک شاهد ماجرا و مشکلات باشند.

رحمان عنوان کرد: یک روز شهردار اسبق منطقه 11 برای بازدید به این محله آمد، آن روز شهردار به ما گفت این فضای سبز گسترش خواهد یافت و مردم از آن لذت خواهند برد.

 سعید ماستری فراهانی ساکن 12 ساله و عضو دیگر اعتلاف صدای  محله اسکندری در ادامه افزود: شهرداری پس از گرفتن این زمین از ارتش، متأسفانه یک قسمت از آن را به مترو واگذار کرده است و قسمت دیگر را نیز به پارکینگ خصوصی اختصاص داده و حال می‌خواهد درختان ثبت شده را از بین ببرد و ساخت و ساز کند.

وی با بیان اینکه شهردار وعده داده بود که این زمین را به پارک تبدیل کندادامه داد: ما کجا برویم تا یک استراحت کوتاه داشته باشیم. اینجا هیچ پارک عمومی وجود ندارد، ما هم نمی‌توانیم کیلومترها از خانه دور شویم و به پارک برویم. ما نیاز به یک پارک عمومی داریم تا از سلامت جسمانی و روحی برخوردار شویم؛ ما نمی‌خواهیم اینجا از بین برود

تاکید رهبری بر ضرورت حفظ محیط زیست

در پایان سید جلال عرفانیان سر لیست ائتلاف صدای محله اسکندری و دبیر اسبق شورایاری که به شدت از وضعیت کنونی این باغ ناراحت بود گفت:دیروز مقام معظم رهبری نقش آفرینی  مردم برای حفظ محیط زیست  و فرهنگ سازی در جامعه به وسیله رسانه ملی را مهم ارزیابی و خاطر نشان کردند مطالبی که باید بیان شوند،گفته شد و از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه ها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست و کدام دستگاه ها برای حفظ محیط زیست تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند زمین خواری از مسائل رنج آور و اسف بار است و تاکید کردند باید در قانون این گونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر دستگاه ها نیز کوتاهی کردند باید عوامل این کوتاهی نیز به شدت برخورد گردد.

گفتنی است؛ در سالهای اخیر مردم و اهالی محله اسکندری در «باغ دامپزشکی»  تجمعات بسیاری مقابل باغ دامپزشکی داشته وبا به دست داشتن پلاکاردها و بنرهایی درخواست توقف نابودی فضای سبز را داشته و اعتراض خود را مبنی بر ساخت و ساز واحد مسکونی شهرداری اعلام کرده ­اند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز