خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیته نانو فناوری سازمان غذا و دارو خبر داد:

عرضه منسوجات به ظاهر نانو در بازار

کد خبر : ۱۹۶۷۳۷

بسیاری از منسوجات با ادعای نانو بودن و خاصیت آنتی باکتریایی در بازار عرضه شده که کارایی آنها اثبات نشده است.

دبیر کمیته نانو فناوری سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از منسوجات با ادعای نانو بودن و خاصیت آنتی باکتریایی در بازار عرضه شده که کارایی آنها اثبات نشده است.

به گزارش ایلنا، روابط عمومی بسیج جامعه پزشکی روز سه شنبه اعلام کرد، «سپیده اربابی» با بیان این مطلب افزود: این محصولات فقط جنبه تبلیغاتی برای عرضه کننده خود دارند اما تایید معتبری ندارند.

اربابی گفت: اطلاعات محصولات مجوز دار از حیثنانو بودن، کارایی و ایمنی توسط سازمان غذا و دارو در نشانی اینترنتی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو www. nanohealth. ir درج شده است.

وی افزود: ‎بسیاری از شرکت ها به رغم علم به نانو بودن محصول تولیدی یا وارداتی مورد نظر خود با توجه به جدید بودن این حوزه و ‏ترس از طولانی شدن روند اخذ مجوز و سخت گیری های احتمالی از ابتدا حضور نانومواد در محصول خود را پنهان و ‏بصورت معمول اقدام می کنند.

دبیر کمیته نانو فناوری سازمان غذا و دارو گفت: این در حالی است که کارشناسان در بسیاری از مواقع از این امر جلوگیری می کنند.

اربابی در عین حال با بیان اینکه برخی شرکت ها نیز از حساسیت بکارگیری فناوری نانو در تولید یا واردات محصول و لزوم اخذ مجوز از طریق کمیته نانو ‏آگاهی ندارند اظهارداشت: این شرکت ها مجوزهای مورد نیاز را بدون اعلام نانو بودن محصول دریافت می کنند.

اربایی افزود: کمیته فناوری نانو با ‏اطلاع رسانی گسترده از طریق حضور در رویدادهای مختلف، برگزاری کارگاه ها برای شرکت ها و مدیران و کارشناسان نظارتی تا ‏حد زیادی این مشکل را رفع نموده است‎. ‎

وی با بیان اینکه عدم رهایش نانوذرات از نخ و منسوجات، عدم تحریک جلدی و در ‏مواردی عدم سمیت سلولی برخی از آزمایش های رایج برای محصولات دارای مجوز به شمار می آید گفت: این مستندات در ‏کارگروه های تخصصی کمیته نانو با حضور اساتید مطرح سم شناسی بررسی و مورد تایید قرار می گیرند‎. ‎

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز