خبرگزاری کار ایران

هشدار جدی درباره عواقب خشک شدن دریاچه مهالو

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۰۸۸

متاسفانه طی این سال‌ها مدام برداشت‌ها ادامه داشته و حجم آبی را که خداوند برای مواقع خشکسالی و مشکل در زیرزمین گذاشته است، استفاده کردیم.

یک استاد دانشگاه نسبت به خطرات فراوان نیترات حاصل از خشک شدن دریاچه مهارلو هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت الله رئیسی که صبح امروز پنجشنبه اول خردادماه در جلسه مشترک وزیر نیرو و کمیسیون کشاورزی مجلس و مدیران بخش‌های مختلف استان فارس، در شیراز سخن می‌گفت با انتقاد شدید از روند حفر چاه در اطراف دریاچه مهارلو گفت: این دریاچه با توجه به وجود نیترات فراوان و سایر عوامل مخرب، هم‌اینک به‌منزله یک بمب خطرناک است.

وی با دفاع از سیاست ایجاد محدودیت و جیره بندی آب گفت: منافع مردم را برنامه‌های بلند مدت تامین می‌کند.

این استاد دانشگاه رسوبات دریاچه مهارلو مملو از ارسنیک و سایر املاح مضر برای سلامت انسان دانست، و افزود: همه جای دنیا وقتی خشکسالی اتفاق می‌افتد، آب را بر روی مردم هم قطع می‌کنند، باغچه‌ها را آبیاری نمی‌کنند، اما در ایران برای آنکه مردم ناراحت و ناراضی نشوند، آب در شرایط سخت هم جیره‌بندی نمی‌شود، باید آب جیره‌بندی شود بگذارید مردم قدر آب را بدانند.

رئیسی تصریح کرد: مدام می‌گوییم مردم، مردم و چاه حفر می‌کنیم تا به‌ظاهر آب را تامین کنیم، اما در واقع مردم بیچاره‌تر می‌شوند.

وی با بیان اینکه از سال ۴۷ تا ۷۰ در وزارت نیرو پیش‌بینی امروز و افت منابع آب زیرزمینی شده بود، گفت: متاسفانه طی این سال‌ها مدام برداشت‌ها ادامه داشته و حجم آبی را که خداوند برای مواقع خشکسالی و مشکل در زیرزمین گذاشته است، استفاده کردیم.

رئیسی تصریح کرد: هیچ یک از وزارت‌خانه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند بحران آب را حل کند، حداقل ۱۰ وزارت‌خانه و نهاد در این امر مسئول و دخیل هستند و اگر یکی از آن‌ها همکاری نکند، کار انجام نمی‌شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: ما سد قیر(سلمان فارسی) را احداثکردیم اما بالا دست آن چندین طرح آبخیزداری اجرایی شد و اکنون این سد با مشکل آب مواجه است.

رئیسی وجود اراضی کشاورزی خرد و کمتر از ۵ هکتار را یکی دیگر از مسائلی دانست که مدیریت آب در بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده و می‌کند و گفت: امکان ندارد بتوانیم در موضوع مدیریت و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به نتیجه برسیم تا زمانیکه یک‌پارچه‌سازی اجرایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز