خبرگزاری کار ایران

مطالبات اعضای شورای شهر از سازمان میراثفرهنگی؛

بناهای تاریخی به جای فرصت، جان مردم را تهدید می‌کنند

کد خبر : ۱۶۹۵۵۶

بافتهای تاریخی ارزش خاص خود را دارند اما وقتی مشکلاتی برای نگهداشت آن‌ها وجود دارد تهدیدی برای جان افراد می‌شود.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز از رئیس سازمان میراثفرهنگی درخواستهای متعددی داشتند که می‌توان به احداثموزه ری، ایجاد کارگروه مشترک توریسم درمان، توسعه صنایع دستی و نگاه داشتن کاخ گلستان به عنوان تنها میراثفرهنگی شهر تهران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی رضا دبیر پس از اظهار نظر رئیس سازمان میراثفرهنگی خواستار احداثموزه‌ای در شهرستان ری شد و اظهار کرد: با ایجاد کارگروهی مشترک میان شورا و سازمان میراثفرهنگی مشکلات میراثفرهنگی بهتر حل می‌شود البته ما بودجه مناسبی را برای میراثفرهنگی در شهر تهران در نظر گرفته‌ایم.

وی از شهردرای تهران خواست مصوبه شورا را در خصوص تسهیل هتل سازی در تهران را رعایت کند و گفت: از سازمان میراثفرهنگی نیز در خواست می‌کنم صدرو مجوز برای ساختمانهایی که می‌خواهند تغییرکاربری بدهند یا نورسازی یا بازسازی بگیرند با سخت گیری انجام دهد و به بافتهای تاریخی ثبت شده و ارتفاع خط نیز توجه کند.

احمد حکیمی‌پور نائب رئیس کمیسیون فرهنگی نیز با بیان اینکه تنها بنای ثبت شده در تهران به دلیل رای دیوان عدالت اداری در آستانه خروج از ثبت یونسکو قرار گرفته است گفت: در باب همکاری‌های مشترک میان شورا و سازمان میراثدر شورای دوم تفاهم نامه مشترکی با حضور دستگاههای مختلف همچون شورای شهر، شهرداری، سازمان میراثفرهنگی، وزارت مسکن و راه و سازمان اوقاف منعقد شد و بهتر است به جای ایجاد کارگروه مشترک این کمیته را فعال کنیم.

پرویز سروری دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه بافتهای تاریخی بجای فرصت برای شهروندان منجر به تهدید جان آن‌ها شده‌اند گفت: بافتهای تاریخی ارزش خاص خود را دارند اما وقتی مشکلاتی برای نگهداشت آن‌ها وجود دارد تهدیدی برای جان افراد می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران تقاضا کرد که رئیس سازمان میراثشخصا به این مسائل ورود جدی کند و گفت: این مشکلات تنها در شهر تهران نیست ما در اصفهان و شیراز نیز در بحثبافتهای فرسوده مشکلاتی داریم.

معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه توسعه گردشگری منجر به رونق در صنایع دستی می‌شود گفت: بهتر است برای رونق صنایع دستی که تنگناهای زیادی وجود دارد تسهیلات در نظر گرفته شود.

شجاع پوریان دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این باره گفت کشور ما جزء ۱۰ کشور بر‌تر از نظر داشتن بناهای تاریخی و باستانی است. امروز یکی از درآمدهای بالای کشور‌ها از صنعت گردشگری است و بهتر است ما این صنعت را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته در کلان شهر تهران به بخش میراثفرهنگی بسیار اندک است اظهار کرد: تنها ۳.۵ درصد از اعتبارات به کلان شهر تهران تعلق دارد و این تناسب خوبی ندارد وباید ازطریق دولت ومجلس این موضوع ترمیم شود
معاون اجرایی شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۷۰۰ دفتر خدمات گردشگری در تهران وجود دارد که نیاز به ساماندهی دارد گفت: رابطه دو سویه شهرداری با میراثفرهنگی در ایام عید باید در کل سال تداوم داشته باشد.

همچنین رحمت اله حافظی در این جلسه با بیان اینکه باید توریسم سلامت توجه ویژه‌ای شود گفت: اگر ما با وجود بناهای تاریخی - به دلیل برخی مسائل و ملاحظات فرهنگی که به آن پایبند هستیم - درصنعت توریسم به خوبی عمل نکرده‌ایم اما می‌توانیم در حوزه سلامت موفق عمل کنیم از این رو خواهش می‌کنم کارگروه مشترکی برای استفاد ه از ظرفیتهای تورسیم تشکیل و فعال شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز