مهارت کم فارغ التحصیلان دبیرستانها و دانشگاهها، آسیبی جدی برای اقتصاد

معاون وزیر کشور کمبود مهارت فارغ التحصیلان دبیرستانها و دانشگاهها را از آسیبهای جدی اقتصاد کشور دانست و طرح گسترش هنرستانهای مهارتی جوار صنایع را یک راه حل اساسی برای این موضوع توصیف کرد.
به گزارش ایلنا، آخرین وضع طرح گسترش هنرستانهای مهارتی جوار صنایع در کشور منطبق با سند تقاضای مهارتی با حضور مهدی دوستی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای وزیر کشور، مصطفی آذرکیش معاون وزیر آموزش و پرورش و غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور بررسی شد.
در این جلسه مهدی دوستی هدف و مسئله اصلی این طرح را اتصال تمام عیار هنرستانهای فنی و حرفهای و نظام آموزش در کشور دانست و گفت: مهمترین اولویت ما اتصال هنرستانها به صنعت و اقتصاد است. انجمنهای تخصصی و اتاقهای اقتصادی میتوانند کمک بزرگی در این زمینه باشند.
دوستی با توجه به جامعه هدف این طرح که نوجوانان و جوانان کشور هستند، اظهار کرد: خوشبختانه کار در حال پیشرفت است و امیدوارم این مدل کار تیمی بین وزارتخانهها در استانها نیز گسترش پیدا کند.
معاون وزیر کشور تمرکز بر فرآیندها و بیتوجهی به نتایج را یکی از ضعفهای طرحها و برنامههای توسعه دانست و گفت: آنچه فراوان است تفاهم نامهها و طرحهای همکاری به نتیجه نرسیده است؛ باید بر روی نتیجه تمرکز کنیم و با همین هدف در پایان مرداد ارزیابی عملیاتی خواهیم داشت.
دوستی در رابطه با کیفیت و کمیت نیروی کار مهارتی و ارتباط نظام آموزشی با آن در کشور گفت: بیارتباطی نظام آموزشی با مهارتهای مورد نیاز بازار کار کشور نه تنها بارها در طول سالیان گذشته مورد اشاره قرار گرفته بلکه مورد انتقاد خود ما نیز بوده؛ این فرصت که برای اصلاح این موضوع در اختیار ما قرار گرفته است باید غنیمت شمرده شود.
معاون وزیر کشور افزود: بخش مهمی از کسانی که میتوانند به این موضوع کمک کنند اعم از معاونین اقتصادی، مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران کل فنی و حرفهای در استانهای کشور در این جلسه حضور دارند؛ بنابراین این فرصت ایجاد شده که یک عارضه و ضعف دیرین نظام اقتصادی و آموزشی کشور حل شود.
وی افزود: ما پس از عید نوروز هر هفته تقریبا چهار جلسه برگزار کردیم تا این طرح راه اندازی شود؛ الان ما در آستانه ثبت نام دانش آموزان هستیم و فرصت چندانی نداریم و باید کارها سرعت بیشتری بگیرد.
معاون وزیر کشور انطباق کم خروجی نظام آموزشی با برنامههای توسعه اقتصادی را نیازمند برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت دانست و گفت: برخی از استانها از کمبود نیروی کار مهارتی ضرر بیشتری میبینند؛ به عنوان مثال شهرکهای صنعتی استان تهران شاید تاثیر را از این موضوع پذیرفته باشند.
دوستی امید آفرینی و افزایش انگیزه در نسل جوان را از اهداف این طرح دانست و با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی گفت: این اتفاقات در طول تاریخ درخشان این سرزمین یک لحظه و آنی بیشتر نیست؛ این افراد مهاجم در طول تاریخ نامهای مختلفی داشتند، روزی هلاکوخان، روزی صدام و روزی نتانیاهو؛ آنچه که برای ما مهم هست این است که این کشور انشالله همیشه هست و پایدار خواهد ماند؛ تکلیف ما این است که کشور برای نسلهای آینده مهیا باشد.
در ابتدای این جلسه آذرکیش معاون وزیر آموزش و پرورش به ارائه «اطلس تقاضای مهارتی، راهنمای انطباق آموزشهای فنی و حرفهای با نیازهای بازار کار» پرداخت.
وی با تاکید بر ماهیت مشارکتی آموزشهای فنی و حرفهای بر اهمیت همکاری بیشتر سازمان فنی و حرفهای و وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد.
محمدی معاون وزیر تعاون نیز با ارائه طرح «همنوا: هنرستان، مرکز، نوآوری» گفت: مسئله مهارت باید به دستور کار ملی تبدیل شود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور، وی همچنین اهمیت همکاریهای بین وزارتخانهای را در بهره مندی دانش آموزان از آموزش مهارتهای کاربردی یادآور شد.