تبلیغات دارویی با سوءاستفاده از چهرههای مشهور، تهدیدی برای سلامت مردم

مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو، با هشدار نسبت به افزایش تبلیغات غیرمجاز دارویی در شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی، تأکید کرد: تبلیغات دارویی در فضای مجازی ممنوع است و ملاک مصرف دارو و مکمل، باید نسخه پزشک باشد.
به گزارش ایلنا، محمد هاشمی گفت: استفاده از افراد مشهور، کادر درمان یا هنرمندان برای جلب اعتماد عمومی در تبلیغ داروها، شگردی قدیمی و غیرقابل اعتماد است. در حالی که دارو کالای تجاری نیست و نباید از آن برای منافع اقتصادی بهرهبرداری شود.
وی افزود: بر اساس مصوبات سازمان جهانی بهداشت، تبلیغ عمومی فرآوردههای دارویی بهطور کلی ممنوع است و مردم باید صرفاً بر اساس نسخه پزشک و تأییدیه سازمان غذا و دارو اقدام به مصرف دارو کنند.
هاشمی با اشاره به قاچاق بودن بخش عمدهای از این داروها گفت: اغلب این فرآوردهها فاقد مجوز رسمیاند، بهصورت غیرقانونی وارد کشور میشوند و در بسیاری موارد تقلبی و خطرناک هستند.
بنا بر اعلام سازمان غذا و دارو، وی تأکید کرد: جامعه پزشکی، داروسازان و نظام پزشکی کشور، تبلیغات دارویی در شبکههای ماهوارهای را کاملاً مردود میدانند و مردم باید بدانند که این تبلیغات از اساس فاقد اعتبار است.